Gå til innhold

Påvist leukocytter og protein i urin - bekymret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dro på føden i dag da jeg (og de) var bekymret for svangerskapsforgiftning. Jeg er 34+5. Jeg ble sendt til gyn. poliklinikk. Har hatt synsforstyrrelser noen ganger i løpet av den siste uken, som ble skikkelig ille i dag. Hatt vondt i hodet i 2 dager, samt ekstra kvalm noen dager i løpet av de to siste ukene.

Blodtrykket var fint, men fikk påvist leukocytter og protein (2+). Hun sa jeg skulle dra til min jordmor i morgen for å levere ny prøve med morgenurin.

Min bekymring er at hun jeg var hos (tror hun var jordmor) virket så usikker på alt. Ikke visste hun helt hvordan hun skulle ta blodtrykk så jeg vet ikke om jeg kan stole på hennes måling, hvordan hun skulle fylle ut skjemaene, og fremsto bare generelt usikker. Har jeg noe å bekymre meg over? Jeg får be jordmor ta nytt blodtrykk i morgen.

Jeg lurer også på hvorfor jeg først må levere urinprøve på gyn. pol.kl., så levere ny prøve hos min jordmor, og om det på nytt blir påvist noe da, som det helt sikkert gjør, så må jeg til lege for å levere ny prøve og få penicillin... Hæ?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har hatt utslag på både leukocytter og protein underveis i svangerskapet. Legen min har sagt jeg kan levere ny prøve inn dagen etter for dyrkning ifht om jeg trenger penicillin.

Nå er jeg heldig og har en ekstrajobb der jeg både kan analysere urin selv og ta blodtrykk. Har derfor heller testet meg selv og hver gang har det vært borte etter etpar dager.

Mitt råd er :

Drikk mye vann og sure ting - særlig tranebærjuice er effektivt mot U.I. - men også annet surt - og unngå sukker. Da blir du forhåpentligvis kvitt leukocyttene.

Pass på at prøven du leverer er en vaskeprøve med midtstråleurin.

Grunnen til at du må levere så mange er nok fordi du fort kan ha ulikt utslag fra dag til dag...Dersom du får nytt utslag hos J.M. så kan nok ikke hun dyrke - det er derfor du må til legen...men stress - JA! :-S

Ønsker deg lykke til og håper ikke du har svangerskapsforgiftning!!!

Skrevet

Huffda, så kjedelig, Virreli!

Leukocytter er det ganske vanlig å få utslag på, selv om man ikke har UVI. Dette skyldes ofte forurensing av prøven, fra utflod el lign. Hvis man vasker underlivet godt før prøvetaking, lar første delen av strålen gå i do (bruke midtstråleurinen) og holder leppene adskilt når man tar prøven, er sjansene mindre for forurensning. Jeg fikk ofte slike utslag på leukocytter sist, men denne gangen er jeg nøyere m urinprøven og har hittil bare hatt negative prøver heldigvis (1+ en gang, men ikke UVI).

Proteiner er jo litt mer kinkig, men du får bare ta de nye prøvene og se hva resultatet blir da. Kan jo være feil i målingen eller no, vi får håpe på det beste her! Kanskje kunne du forresten snakket m legen din imorgen, og eventuelt bare levert prøven direkte til dem m en gang, så du slipper JM-mellomleddet? Virker litt tungvindt synes jeg.. Jaja, du får holde oss oppdatert da, virreli, hvordan d går imorgen!

Skrevet

Takk for svar, det lettet bekymringen. Kunne jo liksågodt dratt rett til lege ja, Lykkeli. Gjør det eventuelt neste gang, nå tar jeg den bestilte timen hos jordmor. Det blir litt for mange aktører å forholde seg til, hvem kontakter man når liksom.. Men da har vi ihvertfall muligheter!:)

Skrevet

Ny prøve: ingen leukocytter, noe utslag på protein men ikke bekymringsfullt, derimot 3+ på glukose/sukker. Skal ta glukosetest til uka da det er fare for svangerskapsdiabetes. Jeg kan vel kanskje kutte ned på søtsakene, det går noen sjokolader om dagen...

Skrevet

Så bra at det ikke var noe særlig proteiner der lenger! Og utslag på leuko skyldtes vel sikkert bare forurensning, veldig vanlig det ihvertfall. Litt kjipern m sukker da, men nå er vi jo såpass langt på vei tross alt, og det kan vel fortsatt hende at glukosetesten går bra, til tross for utslag i urinprøven? Jaja, jeg skal ihvertfall krysse fingrene for deg, hold meg gjerne oppdatert=)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...