Gå til innhold

Brystbetennelse AU, hjelp! (samme som anonym)

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg ammer bare to ganger i døgnet, og nå har jeg fått betennelse i en nesten tom pupp. Hvordan er det mulig? Det gjør kjempevondt i hele kroppen, men jeg har ikke fått noe særlig feber enda. Hvis jeg ikke får gjort noe med det nå, så kommer den nok snikende, den og.

Problemet er at jeg ikke får ut en dråpe når jeg pumper (med elektrisk brystpumpe), selv om jeg bruker den der nesesprayen, og babyen er IKKE interessert i pupp på dagtid. Hva skal jeg finne på nå for å "lette trykket"? Hjeeelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve varm dusj/ legge deg i varmt bad og massere/klappe forsiktig og prøve å få det ut samtidig som du håndmelker for å tømme brystet. Ligg med varmeflasker på puppen på sofaen så lenge du kan for å myke opp og masser samtidig. Det høres ut som det foreløpig er tette melkekjertler (som er ille nok!) og da bør du prioritere å få det ut før det blir betent. Skaff deg barnevakt om du må! Viktig at du slapper av, for ellers kan det gjøre at du ikke får ut melken. Les på ammehjelpen sine nettsider om tette melkekjertler, der er det flere gode råd. Når gutten din vil amme hjelper det å legge han i tvillingstilling.

Pass på feberen og kom deg til legen hvis den skulle komme (over 38,5-39). Legen skal gi deg Diclosil (VIKTIG) og ikke annen antibiotika.

Skrevet

Jeg har akkurat hatt brystbetennelse selv og for meg fungerte det å håndmelke for å få løst opp. Jeg greide ikke å få det til i dusjen slik jeg ble anbefalt, men fikk det til når jeg "sto på alle fire" i sengen. Det rant altså lettere ved at puppen hang ned. Tok litt tid før jeg fant ut hvor jeg skulle "trykke" for å få ut meken, men det funket etterhvert så man må nok være litt tålmodig.

Lykke til:)

Skrevet

Har ingen gode råd, fordi jeg har kun hatt det en gang når jeg var 13 år og gått for mye med våt bikini. Med vet hvor vondt det er, så ville bare ønske deg god bedring:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg fikk til å pumpe litt (ca 50 ml klumpete og ekkel melk), og jeg ammet før småen la seg. Nå har jeg nettopp vært i dusjen og håndmelket litt, men jeg syns liksom ikke det blir noe bedre. Jeg fikk høy feber like etter at jeg postet dette innlegget, jeg lå og hakket tenner under dyna en god stund. Har fortsatt feber og er i laber form, puppen gjør kjempevondt og er hard inni. Dessuten har jeg fått et svært rødt merke på puppen. Blæh.

Må vel dra til legen i morgen hvis det ikke blir bedre. Lillingen sover jo hele natten nå også, så jeg syns ikke jeg kan vekke han bare for å amme, dessuten er jeg redd for at jeg må nattavvenne på nytt igjen da, og det gidder jeg faktisk ikke.

Åååh, dette er fjerde gangen jeg har hatt brystbetennelse i løpet av 10 mnd, nå er jeg lei!

Skrevet

høres ikke kjekt ut :-(

Jeg fikk også brystbetennelse for ca 2mnd siden m feber, influensafølelse i kroppen, hardt og vondt bryst + røde streker/merker på brystet.

Jeg ble god på følgende måte; ammet el pumpet minst hver 2. time, masserte i sirkler (bowel-metoden), kuttet alt sukker i maten (som bakteriene liker), drakk masse vann, fikk tak i et homøpatmiddel på apoteket som sto anbefalt i en bok jeg hadde (for brystbetennelse når det er rødt): Belladonna. I tillegg drakk jeg noe som heter sølvvann, som vi lager selv og som er ganske "alternativt" (men samme effekt som antibiotika, bare uten bivirkningene).

Også slappet jeg mest mulig av og holdt meg inne. Allerede neste dag var jeg mye bedre.

GOd bedring og håper kanskje noen av rådene kan hjelpe.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Det var en bakteriell infeksjon, så jeg har fått antibiotka fra verdens merkeligste lege, hehe. Jeg må si jeg ble skeptisk da han sa: "4 ganger 10, det er 40, sant?" og "Heter det ammeperiode?". Haha. Nå håper jeg i hvert fall at jeg blir fort frisk :-)

Skrevet

Ja, håper du blir fort bra!

Brystbetennelser vet jeg alt om! Ikke moro!

Men for meg hjalp tablettene iløpet av et døgn... også kan du jo ta ibux/paracet mot smertene nå intill de funker!

Et tips kan være å ta kostilskuddet lecithin... vet ikke helt om de kan funke på deg... men for meg hjalp det, da fikk jeg ikke flere brystbetennelser... hihi, etter 4 stk holdt det fint ja!

LEcithin gjør at fettet i morsmelken ikke levrer seg i melkegangen, men binder seg i melken isteden... så vet derfor ikke om de egentlig kan hjelpe deg... men de taes jo forebyggende da... og skal visst ikke være noen ulemper med å ta dem... Jeg fikk betennelsene helt i starten av ammingen... ikke sånn som deg når du bare ammer to ganger om dagen...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...