Gå til innhold

Gir dere mme etter "klokka" eller lar baby "si i fra selv"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann på 2 1/2 mnd får mme hver 3. time på dagen. Begynner ca kl 0730 på morran da vi står opp. Noen ganger sult skriker han litt før det har gått 3 timer (sjelden), og da får han jo med en gang, men hvis det har gått 3 timer og han er våken, så gir jeg han flaske selv om han ikke har sagt fra at han er sulten. Han drikker som regel opp alt da også. Han har også et nattmåltid ved 2-3-4 tiden (da våkner han og sier i fra), det vil si at vi gir han flaske 6 ganger i døgnet nå.

Men etterhvert er det vel normalt at man går ned på antall måltider i døgnet og hører at det regulerer babyen selv. Men han kan vel ikke klare å regulere dette selv så lenge jeg gir mat etter klokka? Burde jeg bare gi han mat når han skriker etter sult og ikke være så opptatt av klokka? Kan han da kanskje etter hvert be om mat bare hver 4. time og drikker automatisk mer til hvert måltid?

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gav etter klokka med hun minste her, å kan anbefale det på det sterkeste!! med de elste lot jeg de styre selv å ser nå i ettertid at det har nok vært skyld i mye mage vondt hos dem. nå er hun minste 7mnd snart å får mest fastføde 4 måltider om dagen,m så mme inntaket ligger på rundt 500-600 ml i døgnet fordelt på 4 måltider. holder fortsatt på med rutiner for når det er tid for mat.

Skrevet

Vi gir stort sett etter klokka akkurat nå (hver 4. time), men det er egentlig mest fordi det stemmer med best med døgnet, da rekker hun å få fire måltider i løpet av dagen, og det synes jeg nesten hun må ha (kl. 10 - 14 - 18 og 22). Men tidligere har vi til en viss grad latt henne regulere det selv. Men jeg ville ikke ventet til hun gråt av sult, for da er hun nok veldig sulten. Ofte gir de andre tegn før det, som å sutte på hendene eller lage smattelyder.

Skrevet

Da Knerten var på den alderen hadde vi ganske fast rutine og ga da mme 'etter klokka' på samme måten som du beskriver. Hvis han ikke hadde begynt å sutre innen en viss tid ga jeg han en flaske uansett, og han spiste godt så han var tydelig sulten. På den tiden fikk han 5 flasker på dagtid, dvs ca hver 3. time. På natta lot jeg han styre det selv ift når han våknet. Dersom babyen din trives med å spise hver 3. time ser jeg ingen grunn til å forsøke å drøye til 4 timer, det er jo bare fint at hun spiser ofte på dagtid så hun ikke er så sulten på natta.

Skrevet

Jeg gir mme når han selv sier ifra. Noen ganger (ikke ofte) sover han i fem timer, slik at det kan gå fem timer mellom måltidene, og noen ganger blir han sulten etter en time. Men som oftes går det ca. tre timer mellom hver gang her også. utover kvelden vil han ha mye oftere enn på formiddagen. Blir vel ca. 8-9 flasker i døgnet.

Hva gjør dere om babyene sover mer enn tre timer da, eller skjer det ikke?

Skrevet

Det er sjelden min lille sover lenge på dagen, så han er stort sett våken når det har gått tre timer fra forrige måltid. Sover kanskje en times tid imellom. Men hvis han sover, så vekker jeg han ikke altså:)

Skrevet

Han styrer det som regel selv, men prøver å ikke gi oftere enn 2timer.. For da får han bare mageknip. Skulle gjerne gitt på faste tidspunkt, men hver 3-4timer går greit.. :) Så har jeg og funnet ut at om han drikker liiite, så kan det gå 2timer.. Så jeg lurer egentlig på noe av det samme, om man bør gi på faste tider, og hvor lenge han skal styre det selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...