Gå til innhold

Hva spiser deres 10mnd gamle barn? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt tips til hva en kan gi de søte små på denne alderen....middag, hva gir dere??og hvor store biter??moser dere det helt eller??frukt??biter eller mos?pålegg?hva kan de spise?er det fortsatt sånn at de absolutt ikke skal ha salt?syns dette er litt vanskelig jeg :) så del gjerne hva dere gir deres små til alle måltider :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten lettere å spørre hva han ikke spiser, for han spiser omtrent alt. :-) Han sitter sammen med oss og spiser mer eller mindre samme maten som oss til middag. Dersom vi har noe han ikke kan spise (stekt mat el) pleier jeg å ta fra våre ingredienser og koke i en liten gryte til han ved siden av. Han spiser omtrent all mat i biter. Da kan han spise dem selv, og det er stas. Er bitene for store spytter han dem ut, så de sier ifra! Hvis det er salt i noe av maten vår pleier jeg å ikke gi så mye av akkurat den matvaren, men heller erstatte det med noe rester jeg har i kjøleskapet.

Vi spiser feks kylling, biff, lasagne, lapskaus, laks ++ til middag. Han spiser havregrynsgrøt til frokost og brød til lunsj. Som pålegg bruker vi leverpostei, makrell i tomat eller sardiner i tomatsaus. Får ofte tomat ved siden av. Han får jordbær, moreller, bringebær etc som jeg deler i biter. Han får ikke industrifremstilt barnemat, så for å dekke jernbehovet hans får han også kyllinglever ganske ofte. Den pleier jeg å mose, for den er vanskelig å tygge med gommene.

Han er snart 9 måneder.

Skrevet

Vi gjør stort sett det samme som abella skriver ovenfor. Hun får smake på nesten alt som vi spiser, så salter vi heller maten vår etterpå. Deler opp maten i store nok biter slik at hun kan holde og spise den selv. Men må innrømme at hun også får endel glass med ferdigmat, fordi hun som regel spiser litt tidligere enn oss. Derfor blir det ofte til at hun spiser to "middager".

Når det kommer til brød, så deler jeg som regel en brødskive i to eller fire deler. Hun elsker skorper, det veldig morsomt å holde maten selv. Gir hun også hele kavringer som hun gnager på. Moser vel stort sett ingen mat lengre, bortsett fra bananen som jeg putter i grøten hennes.

Hun er straks 11 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...