Gå til innhold

Spist jern (Hemofer) i 8 uker nå, men blodprosenten bare synker??

Anbefalte innlegg

Gjest frøken_førstegangsprøver
Skrevet

Tar 2 Hemofer tabletter med ett glass appelsinjuice før jeg pusser tenna om kvelden, men allikevel er jeg nå på 9,2- og det fortsetter bare å synke. Spurte legen om jeg skulle ta flere tabletter om gangen, men det måtte jeg ikke finne på, for man skulle egentlig ikke gå på jern så lenge av gangen, og siden jeg nå har gått i 8 uker kunne jeg i allefall ikke plusse på dosen, men skulle likevel fortsette å ta de!?

Noen som har vært borti det samme, og vet hva det kan bety? Glemmer jo liksom å spørre legen, man blir så satt ut, syns de burde være flinkere til å opplyse om hva det kan være når de blir sånn bekymra, og til og med skriver det på sv.kortet! Har forresten sjekket stoffskiftet flere ganger, men det er alltid fint :)

Skrevet

Sliter med det samme her også og så vidt jeg vet så har hemofer en svak dose jern og taes ikke så lett opp i kroppen.

Jeg fikk et tips om å prøve amino jern fra helsekost. 2 tabletter på kvelden minst 2 timer etter siste måltid sammen med appelsinjuice. Dette skal visst funke, men det gjenstår å se for min del for jeg begynte i går:)

Skrevet

Si ifra om det har noen effekt a!? Skal til jordmor på onsdag, tenkte å høre litt med henne da! Fikk nemlig beskjed av både jordmor og lege at jeg ikke skulle ta noe annet enn Hemofer, for å slippe treg mage.. og de skulle være mer enn bra nok med ett glass juice om kvelden, samme som du skal gjøre med amino jern tablettene!

Skrevet

skal ikke måle nivåene flere ganger før fødsel nå, så får satse på at de funker. Nettopp pga treg mage fikk jeg anbefalt amino jern da disse visst skal være de beste for magen og i opptak..... Ville vurdert å bytte hvis jeg var deg.....

Skrevet

Lykke til begge to - aminojern skal visst være det beste har jeg også hørt. Bare husk at blodprosenten ikke er annet enn mengde hemoglobin i blodet og når man er gravid så har man vanligvis mye vann i kroppen slik at blodet blir "tynnet ut". Derfor er det goså normalt at HB går ned i slutten av sv.skapet. Det er ferritinlagret som bør være avgjørende for hvorvidt det er nødvendig med jerntilskudd!

Skrevet

Heisann!

Anbefaler dere å spise rødbeter for å øke blodprosenten,skal hjelpe:)

Spis skive me leverpostei å litt rødbeter oppå;)

Veit om ei som spiste d å ei uke senere var blodprosenten økt:)Lykke til!

Skrevet

spises hver dag da selfølgelig:)

Skrevet

Å, det tror jeg jaggu jeg skal prøve..fikk helt merkelig lyst på det også, så kanskje dete r det kroppen trenger!? hehe.. å, det hørtes skikkelig godt ut :D

Skrevet

Etter hva jeg har hørt er Hemofer et lavpreparat, så dosen jern er ikke så veldig høy. Hemofer brukes oftest for å vedlikeholde mengden jern i kroppen til daglig. Jeg anbefaler Ferromax som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Dette er et høypreparat med høyere innhold jern per tablett. Fikk anbefalt denne av legen da jeg hadde alvorlig jernmangel for et par år siden. Man skal dog ikke gå på dette fast - det brukes kun som kur ved større jernmangel. Jeg ville kanskje forhørt meg med legen om hva han mener om dette før jeg satte igang, men jeg synes det er rart at legen din "anbefaler" deg et lavpreparat hvis jernlageret ditt bare synker og synker. Da må det jo mer krutt til! Lykke til! :o)

Skrevet

Ja rødbeter skal jo funke, men det kan jeg bare ikke klare å få i meg nå..... usj...... Hiver innpå med grønne grønnsaker istedet jeg.

Jeg gikk på ferromax, men det steg ikke og magen slo seg heeeeeeelt vrang. Det var da jeg fikk anbefalt amino jern....... Men om det funker gjenstår som sagt å se......

Det er riktig at blodprosenten er normalt lav når vi er gravide pga vann og sånn og hos HI er det vel en del vann pga svangerskapsforgiftning, er det ikke HI. Jeg har ikke noe spesielt vann i kroppen (1 på på ødem bare) men blodprosent på 10,6 som i seg selv ikke er faretruende, men ferritin på 7 som er regelrett tomme jernlagre. De sier at ved blodprosen under 9 så MÅ man på jern i alle fall og HI er jo veldig nærme nå og da synes også jeg at hemofer er et for svakt produkt rett og slett.

Skrevet

Anbefaler aminojern på det sterkeste, mild mot magen, og super mot lavt jern. Spiste det sist svangerskap, og jernprosenten spratt i været i løpet av kort tid!

Skrevet

Stemmer det Maddemor, har så mye vann i kroppen at det ikke er morsomt en gang! Jeg vet ikke hva ferritin nivået mitt er på, men fikk beskjed av legen om at det var "altfor lavt". Tror kanskje jeg skal ringe legen i morgen for å høre om det kan være en ide å bytte jerntabletter til noe sterkere! Syns det er rart at legen min ikke har anbefalt noe annet, hun pleier jo å være så flink, men ser jo probleme i at Hemofer er et produkt med lite jern!

Håper de har noe lurt å si på legekontoret, for vil helst slippe å oppleve dagene etter fødsel med lite jernlager!

Skrevet

huff, stakkar deg vennen! Synes absolutt du skal ringe og høre om det er ok at du tar amino jern i stedet. Ser jo det er flere her som anbefaler det:)

Jeg hadde tomme jernlagre etter første fødsel og det var ikke noe greit...... Var rett og slett kvalm og uvel i 2 mnd etterpå. Null matlyst og mye hodepine. Eneste positive med det var jo at kiloene jeg hadde fått i svangerskapet (22 kg) rant av meg innen 3 mnd etter fødsel. Selv om det ikke var noe mål i seg selv akkurat......

Skrevet

jeg hadde også lav blodprosent som tross i jerninntak bare fallt. ble anbefalt å bytte jenrtablett type. gikk over til duroferon og tar denne sammen med c-vitamin. vitamintabl er mer konsentrert enn juice. tok ikke lang tid før blod% steg til mer passe nivå.

Skrevet

Jeg kan ingen ting om jerntilskudd... men hva slags juice drikker dere da? det er mange juicer som egentlig bare er vann med smak og inneholder fint lite c-vitamin. De ferskpressede er best, eller se etter juice som ikke er fra konsentrat

Skrevet

Jeg hadde tomt jernlager for et par mnd siden og fikk beskjed om at det eneste jeg kunne ta for å få det opp var duropheron! 200 mg daglig har jeg tatt og mitt har steget bra! Må bare spise bra med fiberrik mat og drikke bra med vann! Ingen mageproblemer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...