Gå til innhold

Amme liggende i sengen?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tips fra barselavdelingen at det er avslappende og greit å amme babyen mens jeg ligger i sengen i blant. Dette har jeg gjort nå et par ganger, men jeg er såå utrolig redd for å sovne og dekke over nesa hennes så hun ikke får puste. Synes det nesten var rart at de på barsel sa dette var ok?? Babyen min er forresten bare en uke gammel.

Begge gangene jeg har prøvd dette har jeg faktisk sovna, men våkna akkurat i samme stilling. Men huff, jeg tror ikke jeg tør å gjøre dette flere ganger altså.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142189947-amme-liggende-i-sengen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde akkurat det samme:-) Jeg våknet alltid og gjør fortsatt, opp i samme stilling med en beskyttende arm rundt henne:-) jeg tror det er litt instinkt. Det er så mye mer avslappende å amme liggende i begynnelsen synes jeg. Jeg prøvde noen ganger å amme sittende om natta men det ble bare tull. Jeg sovnet nesten da også og så ble jeg stressa og ønsket bare å bli fort ferdig. Nå er hun 5 mnd og sier klart ifra hvis jeg kommer for nærme henne hvis jeg sovner i senga med henne. Ammer fortsatt liggende om natta og kommer til å gjøre det så lenge hun får mat om natta:)

Gratulerer med nyfødt. Det er mye jobb men så absolutt verdt det.-)

Ang å sovne med baby, så er det veldig forskjellig hva en selv føler seg trygg på - og kanskje det er noe som føles enklere å gjøre når hun er litt større? Alternativt kan du jo prøve ut en sånn ammemadrass? Dry Kid, tror jeg de heter.

Her er problemet feil sugetak i liggende ammestilling, noe som irriterer meg grenseløst - kunne gjort alt for å klare å amme liggende :)

Ehh på sykehuset ble samsoving anbefalt og selv for meg med diverse medisiner ombord og prematur fikk anbefalt samsoving! (det synes jeg eg var litt drøyt, men men)

Det er helt greit å amme liggende - en problemstilling blir selvsagt at gullet finner ut at det kan bruke deg som smokk... og det er jo ikke helt heldig sånn på sikt....

TinaBS:

Takk :-) Ja jeg er kjempeglad for å være så heldig. Hun er ni dager i dag ;-)

Kanskje det er som du sier at det er litt instinkt å ikke rulle over på babyen. Jeg har våknet hver gang uten å ha bevega en muskel. Lurer også på om hun sutter mer enn hun suger når jeg ligger. Hun koser seg i hvert fall glugg i hel. DET salige fjeset.

Håper bare melkeproduksjonen min virkelig får guffe på seg snart. Tror det siver mer enn det spruter for å si det slik. Men hun både bæsjer og tisser som bare det, så hun får vel i seg nok.

juliprins:

Slik er det hos meg også. Jeg har en mistanke om at hun bare kose sutter mer enn hun suger når jeg ligger nede. Og jeg trenger å få guffa opp melkeproduksjonen litt også, så da er jo sugeteknikken viktig.

Elsker å være mamma, men guri så slitsomt med den ammingen foreløpig.

Annonse

Hehe. Plutselig er det for mye melk en periode:-) Det er overraskende hvor mye de får i seg selv om det virker som om det er lite.

En annen ting jeg glemte i forrige innlegg. Nå når hun er 5 mnd er det veldig greit om natta. Hun ender alltid opp i senga for resten av morgenen kl 6-7 og da forsyner hun seg bare selv dermed kan jeg sove til kl 8! Det er deilig:-) Jeg kommer til å savne det når hun ikke spiser lenger på natta.. selv om det blir deilig å sove:-) Det er så utrolig koselig. Jeg merker jeg sover mye bedre etter at hun har spist enn før:-)

• 2 uker senere...

Jeg har gjort det mye med begge mine, og det anbefales! Gjør nattamminga langt mindre strevsom. Jeg har også sovnet, men det har gått fint. Jeg har noen ganger tatt av meg dyna, og bare hatt dyne på babyen for at jeg ikke skulle sovne.

Vi fikk aldri til liggende amming noe særlig. Hun fikk dårlig sugetak og jeg fikk vondt i rygg og skuldre. Tror det har noe med puppenes utforming og gjøre ;o) Men husk at det er like fort å sovne når man sitter og ammer. Jeg sovnet rett som det var mens jeg ammet. Så det er viktig å passe på at man sitter trygt og at barnet er lagt slik at man ikke kan miste det i gulvet. Jeg så sikkert litt rar ut der jeg satt med ammepute og tusenandre puter. Men jeg var helt i koma den første tiden og sovnet superlett. Våknet som regel av at alt var vått fordi puppen lakk og jenta hadde sovnet. De sier at man ikke sover like tungt når manhar barnet i sengen. Derfor skal vist ikke faren for å kvele barnet være særlig stor...

jeg hadde jenta sammen med meg i sengen til hun sluttet å spise på natten. da var hun ca 6-7mnd. hun spiste ca annenhver time hele natten i de første mndene. jeg ammet liggende og sovende stort sett HVER natt. nå har jeg ganske små pupper så sjangsen for at jeg skulle dekke nesen hennes med puppen var ganske liten. jeg våknet nesten bestandig i samme stilling som jeg sovnet. hvis jeg ikke lå i "ammestillingen" hadde jeg rullet meg bakover slik at jeg lå på ryggen ved siden av babyen. de første 2 mnd byttet jeg og babyen side i sengen hver gang hun skulle ha mat, helt til jeg skjønte at det faktisk gikk an å amme fra den øverste puppen også. da legger du deg litt over babyen med de øverste foten din bøyd og den øverste armen over babyen. vanskelig å forklare, men fant en video på nett. på ammehjelpen.no sine sider kanskje. husker ikke.

men uansett så har jeg en frisk og fin jente som ikke har tatt skade av å ligge sammen med meg sitt første levehalvår :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...