Gå til innhold

Titter innom her for å høre deres erfaringer ang tiden etter ks:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha planlagt ks og lurer litt på hvordan dere som har hatt ks syntes tiden etterpå var.. Mye ondt, plager og noen gode tips kanskje?

Tusen takk til alle dere som tar dere tid til å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok veldig individuelt, men du kan godt få mine erfaringer.

Jeg hadde et haste keisersnitt, syntes dette var skummelt, men ble tatt utrolig godt vare på og sitter kun igjen med en god opplevelse av alt.

Veldig groggy etterpå, men en driftig spl pressa meg opp på sengekanten (til tross for at jeg trygla og ba om å få slippe) var helt jævlig der og da, men veit at mobilisering er alfa og omega (er selv spl). Pressa meg selv opp på senge kanten flere ganger den ettermiddagen (ks kl 6 om morgenen) og gikk selv på do på ettermiddagen. Morgene etter våknet jeg og kunne selv dusje og gå små turer i koridoren...tror at det var fordi jeg var tidlig i gang dagen før. Pass på at du er skikkelig smertedekt før du begynner å bevege deg, det gjør litt vondt, men det skal ikke være helt ulidelig.

Hadde små vondt i noen dager og litt vondt å flytte på seg i sengen i ca to uker og så har jeg ikke kjent noe etterpå. Var forsiktig med å løfte (bare babyen) i fire fem uker og begynte etter det gradvis og løfte mer.

Arret er jo der, men synes ikke det ser stygt ut, bare en tyn rød liten strek som egentlig vekker gode minner!

Masse lykke til, håper du får en like god opplevelse som jeg hadde.

Skrevet

Jeg hadde også planlagt ks, ... husker jeg var super nervøs på forhånd:)

Mitt ks var ganske tøft selv om det var planlagt, fordi barnet satt fast. Dette pga at hun lå i et vanskelig tverrleie, så de slet med å få henne ut. Så selve ks var en litt fæl opplevelse, men det gikk jo veldig bra med både babyen og meg, så absolutt verdt det.

Uansett, tiden etterpå gikk over all forventning. Hadde ks kl 1430, og var oppe på do selv i løpet av kvelden. Lå på oppvåkning til ca kl 19, men da kom både far og barn opp til meg. Fikk endel smertestillende der, så husk å bare be om mer hvis du får vondt. Spesielt hvis du får drypp for at livmoren skal trekke seg sammen.

De første dagene var det litt vanskelig å reise seg opp og sette seg ned, og orket ikke gå så mye. Men veldig, veldig viktig å komme seg opp. Slet litt med luftsmerter, og da hjalp det å røre på kroppen. Såret grodde kjempe bra, og nå etter snart 11 mnd synes det nesten ikke. Dro hjem fra sykehuset etter 2,5 døgn, og har ikke hatt noen problemer i etterkant (bortsett fra mangelen på søvn.. hehe!). Men greit å være litt forsiktig med løfting de første 5-6 ukene, selv om det kan være vanskelig fordi du føler deg i så fin form.

Har ikke så mange gode tips, bortsett fra at det var veldig deilig å ha med seg litt kjeks, drikke og andre småting på sykehuset. Jeg var utrolig tørst etterpå, og da ble det fryktelig kjedelig med vann og "sykehus-saft". Må også si at du må være forberedt på å blø endel selv om du tar ks. Dumme meg ante ikke det, så jeg fikk litt sjokk når jeg blødde så mye som jeg gjorde.

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til, og det kommer sikkert til å gå kjempe bra:)

Skrevet

Jeg hadde planlagt KS på Ullevål, og det gikk veldig fint. Mitt beste tips er å kjøpe noen truser med høyt liv, f.eks gravidetruser (jeg fant noen på Lindex). Arret er jo ofte i trusekanten, og da er det godt å ikke ha trusestrikken akkurat der... Og pass på å ha litt Paracet liggende, jeg måtte i hvertfall ta det de første dagene. De sier at du skal ta det før det gjør vondt, for ellers har det ikke så god effekt.

Hadde vondt for å reise meg i senga etterpå, kanskje i ca halvannen uke. Og vondt å løfte tungt. Men det går ganske fort over. Jeg merket tydelig at det var vondere når jeg var sliten. Nå er det halvannen måned siden, og det er bare en tynn strek av et sår, så jeg er veldig fornøyd!

Skrevet

Jeg hadde haste ks med spinal. Jeg mistet mye blod (1400 ml) pga livmoren ikke ville trekke seg sammen pluss en rift i livmoren. De brukte 1,5 time på å sy meg sammen, og på slutten begynte jeg å kjenne hva de holdt på med så jeg måtte få ekstra smertestillende. Ikke vær redd for å be om det! Jeg lå 2,5 timer på oppvåkningen og da kom mann og baby opp med en gang, og vi ble hjulpet i gang med den første ammingen. Senere ble vi kjørt til barselavdelingen. Jeg var ganske sløv pga blodmangel, fikk to poser til å begynne med, men var ikke nok. Jenta var ute kl fire på ettermiddagen og jeg var ute av senga først kvelden etter, men det var pga blodmangel og de var redde for å ta meg ut når jeg hadde så lav plodprosent.

Når det gjelder smertene fulgte jeg et fast opplegg de to første dagene, men måtte ha ekstra morfin. Ikke vær redd for å be om ekstra smertestillende! Jeg kan ikke huske å ha hatt særlig vondt annet enn når jeg skulle reise meg i senga og komme meg opp i og ut av den. Da de to første døgnene var unnagjort tok jeg et par paraceter innimellom, men hadde ikke noe særlig vondt. Det er bedre med litt for mye enn litt for lite.

Når det gjelder tips vil jeg anbefale å ta en dusj så raskt som mulig! Jeg ble en annen person etter å få dusje! De to første dagene følte jeg meg som en pleiepasient når jeg lå der i senga med kateter og bleie og ikke klarte noe på egenhånd.. Da var det helt fantastisk når jeg endelig fikk gå på do alene samt ta en dusj og få på noen av mine egne klær.

Er også enig med de som har nevnt dette med stell av babyen ol, ikke ha noen store forventninger til deg selv de første dagene, for det er ikke så lett å bevege seg rundt og bære babyen. Store truser er også et "must", samt en god joggebukse og store t-skjorter. Og når du kommer hjem må du være flink å bevege deg, selv om du bare klarer en liten tur rundt kvartalet er det denne turen som får deg i gang igjen.

Lykke til!

Skrevet

Nå skal jeg være ærlig og si at jeg hadde JÆVLIG vondt dagen etterpå ,men jeg kom meg rimelig raskt. Hadde ks på mandagskvelden og til frokost kl 8 på tirsdag var jeg oppe å gikk. Alt var vondt, og jeg måtte ha hjelp for å snu meg i senga.. Men når såret fikk gro, grodde det fint og jeg ble gradevis bedre! Vi var på sykehuset i 2 uker(pga sønn på nyfødt intensiv) og innen vi dro fra sykehuset var jeg helt fin i formen igjen:)

Bare husk å ikke løfte tungt de første ukene. Det finnes vel en "regel" på at man ikke skal løfte mer enn vekten av babyen de første 6 ukene, men du føler litt på det selv. Bare ikke press kroppen din og vær forsiktig!:) Man vil nødig inn på sykehuset med en sår som har gått opp igjen!

Nå,4 mnd etter merker jeg ingenting til det. Kjenner det stikker i siden av arret innimellom ,men legen var ikke bekymret for det. Og det er små vondt å ligge flatt på magen, men det er pga arrvevet(har hardt arrvev under huden som legen sa vil bli borte etterhvert).

Lykke til! Og gled deg til babyen er ute:)Da glemmer du litt at det er vondt:) :D

Skrevet

hadde forresten hasteks så slapp å grue meg på forhånd:) hadde gruet meg skikkelig. Syns ikke KS skal brukes som en lettvinn utvei for å slippe å ha vondt, slik mange gjør!

(mener ikke at du gjør det altså:) )

Skrevet

Jeg kan også vise til samme erfaringer ved mitt haste keisersnitt som mollabell her. Snittet ble utført 0645 om morgenen. Allrede kl20 om kvelden klarte jeg nesten å komme meg opp i stående (ble sittende) men morgenen etter fikk jeg fjernet kateteret og klarte å komme meg opp og i dusjen :) (noe så nydelig:) ) Var ute i gangen og gikk småturer fra ettermiddag dag 2.

3.dagen reiste jeg hjem med litt extra smertestillende og antibiotika :)

Nå er det 10 uker siden og jeg kjenner inget til snittet lenger:)

(Jeg brukte faktisk lenger tid på å kommemeg etter vaginal fødsel)

Skrevet

Jeg hadde haste KS kl 21 om kvelden, og stod opp kl 7 neste morgen og gikk i dusjen. Klarte alt selv fra den dagen, og synes det var utrolig lite ubehagelig! Sykepleierene var veldig fornøyd med meg, da det å komme seg opp gjør at man kommer seg raskere. Dette var med førstemann, med nr to hadde jeg vaginal fødsel og har egentlig hatt mer vondt i etterkant :-/ merkelige greier!

Lykke til!

Skrevet

Og glemte å si at det er lurt å ha en myk, litt stor joggebukse. Det er lett at det gnager i arret. Jeg spiste forresten kun halvparten av de smertestillende jeg fikk :-) så greit gikk det!

Skrevet

Deler mange av disse opplevelsene her, så jeg vil bare føye til en ting jeg skal huske på hvis jeg skal ha ks igjen!! Jeg fikk forstoppelse etter ks, fordi jeg klarte ikke å gå på do for å gjøre nr.2. Og da endte det i forstoppelse.. IKKE en god opplevelse når man har et sår i magen som verker nok fra før av! Be derfor om en shot med avføringsolje (duphalac - tror jeg den het) en gang om dagen etter operasjonen. Det smører tarmen og du kommer deg raskere på do! Det er nemlig vanlig å få det etter en operasjon, for tarmsystemet pleier å stoppe opp litt pga medisiner og mye stilleligging..

Skrevet

Lå i smerter i seks timer til babyen begynte å stresse. Så da ble det hasteks kl 2100.

Og etter så lenge med smerter så var det deilig da jeg endelig fikk sprøyta i ryggen som gjorde at jeg ikke kjente noen ting. Jeg bare pustet lettet ut.

Jeg var kanskje en time på op. bordet. Og da jeg kom til post op. så var jeg ganske neddopet + at jeg var veldig trøtt etter mange slitsomme timer. Men den nybakte bestemora kom med babyen til meg og ble lagt i armene mine :) Hjelp, så surrealistisk det var. Det var slik en ukjent glede.

ANyways, hadde kateter den natta og neste morgen fikk jeg hjelp til å dusje. Var ganske ustødig og hadde var veldig øm. Fikk jo smertestillende så det kjentes egentlig bare ut som jeg hadde hadd den beste magestyrketimen i verden. Jeg måtte ta meg for når jeg skulle snu meg osv. og gikk vel ikke noen andre steder enn til toalettet og spisesalen den første dagen. Den neste dagen var jeg oppe å gikk i gangene osv. Det var ømt, men jeg fikk smertestillende. Fikk bare morfin den første dagen, etter det var det bare paracet. Funket kjempefint. Brukte paracet i fem dager.

Er fortsatt øm rundt arret, men det er ikke smertefullt i det hele tatt. Har et fint arr og har ikke hatt noen komplikasjoner etter operasjonen.

Skrevet

hadde hastekeisersnitt...(prematur og komplisert ,og elendig form for meg)så da blir saken kanskje litt annerledes?

vet ikke om du vil høre sannheten,men da er det bare å stoppe å lese her..hehe

etter keisersnitt :

det er det værste jeg har vært med på i hele mitt liv!!! fikk masse luft i skuldrene,armene og nakken..og pga det klarte jeg ikke å trekke pusten skikkelig den første uka.Ble sår og vond og slimete i halsen pga narkosen og levde på smertestillende i to uker...da fikk jeg infeksjon i arret,feber,frysetokter osv....legen fikk klemt ut en del verk...veldig vondt.....hang også en fisketråd ut av arret som gjorde vondt og verket...klarte å dra den ut etter to mnd og da slutta smerten....vanskelig å bevege seg en stund etterpå og ble gående krokbøy de første dagene...deilig når man kunne gå normalt igjen..har født vanlig før,og håper jeg slipper flere keisersnitt...fikk forresten blodfortynnende sprøyter i magen dagene etter..synes de var litt ubehagelige,men hjalp når de smurte med litt embla krem før de stakk =) og dulcolax mot treg mage...

det er min erfaring i korte trekk...men tror nok ting er bedre når det er planlagt...og alle reagerer forskjellig!!

anbefaler klær som ikke strammer i arret...jeg brukte vanlige klær og brettet ned linningen,og lang singlet over=) orker ikke klær langt opp på magen..

lykke til!!

Skrevet

Jeg hadde haste-ks for 3 år siden, og vaginal fødsel for 3 mnd siden, og alt i alt var jeg i bedre form etter ks.

Jeg fikk en infeksjon i buken eller livmora som jeg måtte få antibiotika for, men det var ikke noe vondt, var bare slapp. Selve ks-såret var aldri vondt, det jeg husker som det verste var at jeg ikke klarte å reise meg opp i sengen selv, så ble litt pasient.

Etter den vaginale fødselen brukte jeg mye lenger tid på å komme meg igjen. Mista 1 liter blod, måtte sy to steder og har i ettertid hatt to urinveisinfeksjoner, en underlivsinfeksjon + vaginal ubalanse. Og fødselen varte i 17 timer... Så om jeg skulle hatt et barn til ville jeg hatt planlagt ks.

Skrevet

Det som er så "fantastisk" med ks er at man slipper å ha vondt nedentil, det er bare helt supert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...