Student89 Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Hvis alt blir konstantert normalt, og helt fint på ordinær ul, kan det da skje noe i ettertid med babyen? altså anatomisk, missdannelser? (etter uke 18-20)
sarahmor Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Hadde ultralyd da jeg var 11+5, alt var bra og gynekolog sa at når ting var så bra nå og ved en jeg hadde hatt i uke 8,så var det nå minimale sjansjer for at noe går galt, men at man aldri har garantier. Hun nevnte infeksjoner og for tidlig fødsel som man ikke er garantert mot, desverre. Men hun gjentok at det er sjeldent og at jeg skulle ta det helt med ro. Så ikke tenk noe på at ting går galt, det er veldig liten risiko.
Gjest Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Samme her, alt konstantert normalt på ultralyd Jeg tror nok at de fleste misdannelsene skjer ved de 3 første månedene når alle organer dannes. Det er vel derfor ordinær ultralyd ikke er før 4 mnd, for å være sikker på at man kan oppdage "feil". Men som sagt her så har man aldri noen garantier... ting man ikke kan se på ultralyd (f.eks. forstyrrelser med syn, hørsel, lette psykiske utviklingshemninger osv) eller fremdeles er i utvikling vil vel fortsatt kunne være en risiko. Rusmidler, løsemidler, og toxmoplasmose eller listeria vil vel kunne skade i ettertid. Men det her er jo sjeldent da, heldigvis. Den "verste" tiden er over nå, og når alt var bra på ultralyd tror jeg det er ekstremt store sjanser for at alt virkelig er normalt og friskt! De fleste fostere som klarer seg igjennom de første 12 ukene er jo stort sett friske, og når man i tillegg har fått det konstantert på ultralyd, så skal man ikke bekymre seg. Eller- man vil vel alltid bekymre seg, det er vel en bekymring for livet vi har fått med allerede ved spiren i magen, og blir vel ikke mindre bekymringer i barne- og ungdomsårene heller kan jeg tenke meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå