Gå til innhold

Er det bare de som får pupp som våkner masse om nettene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare noe jeg lurer på. Første jenten min ammet jeg bare, fikk aldri mme for hun tok ikke flaske. Hun sov alltid dårlig, våknet type annenhver time, men la godt på seg så jeg regnet med hun fikk nok mat selv om jeg var ferdig med å amme veldig raskt (la henne til, etter et minutt eller to var hun ferdig) så jeg følte alltid jeg hadde lite melk. Ammet henne til hun var nesten 14 mnd.

Andre jenta mi fikk tillegg om kvelden fra hun var ca 6 uker eller før, for jeg stresset ikke like mye med at "ammingen er alfa og omega". Har rett og slett ikke troen på at det er SÅ viktig at de ikke får i seg noe annet. Så etterhvert, fra 5 mnd av, ble det litt mer mme, og innen hun var 8 mnd var det kun mme. I tillegg spiser hun godt av vanlig føde, hun er nå 10 mnd.

Hun har hele veien sovet godt, med gode økter, og sov helt rundt fra 9 mnd (vet det er mange som gjør det før den tid, men med storesøster å sammenlikne med, var det noe jeg var veldig fornøyd med!).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mme metter mer, men er jo mange mm ernærte barn som og sover ganske lenge.. :) Noen barn har gode sovehjerter, mens andre har ikke, er så mye som spiller inn.. Min har fått mme siden uke 6, og han har kun sovet natta igjennom de siste ukene (3mnd), men merker at jo større han blir i vekt og alder, jo bedre og mer sover han.. :)

Skrevet

Jenta mi, som er 3 mnd idag, får kun mm. Men jeg har begynt å gi henne flaske på kvelden, for da tror jeg hun får i seg litt mer. Jeg har hatt leggerutiner på henne fra hun var 6 uker, og har den siste mnd sovet fra rundt 19-03, for så å få mat, og sove videre til 7-8-tida. Igår natt og i natt, har hun sovet helt rundt og det er bare nydelig! Men det er nok ikke en trend at det fortsette, tør ikke håpe på det...

Vet ikke, men jeg har troa på at gode leggerutiner, og det at det er natta og det ikke er mulighet for å stå opp igjen, hjelper. Har vært endel kvelder hvor jeg må ha gitt henne sutten 10 ganger før hun sovner. Men føler nå vi har kommet inn i en god rutine, som igjen gjenspeiler seg i at hun sover lenge...

Får vel legge til at hun har ligget på eget rom siden hun var 6 uker også.

Skrevet

Knerten er flaskegutt, men for oss har det stort sett kommet an på om han ligger på samme rom som oss eller ikke. Ligger han sammen med oss våkner han gjerne noen ganger i løpet av natta og vi må opp og finne smokk. Mens på eget rom våkner han ikke. Ikke som vi får med oss i hvert fall og døra står åpen så vi hører hver minste lyd.

Men det er i hvert fall lettere å skille mellom sult og sugebehov/kosebehov med en flaskegutt fordi man ser hvor mye han drikker hver gang. Oppvåkning om natta har ikke nødvendigvis hatt sammenheng med mat hos oss. Han har ikke spist om natta siden han var 5 mnd, men har som sagt hatt enkelte perioder der han har våknet allikevel og det har vært når vi av ulike grunner har sovet på samme rom (besøk her hjemme, ute på reise etc).

Skrevet

Tror mme metter mere men tror ikke det har noen sammenheng om hvor mye de våkner om natta pga det. Vet om mange av mine venner som har kun gitt mm og har sovet over natta fra de var 1-2 mnd gamle. Og jeg har også venner som har gitt mme som har vært opp flere ganger om natta for å gi flaske også.

Tror det er som det blir nevnt over at gode leggerutiner er viktig og så har det jo mye å si hvor gammelt barnet er . Men ofte kan de som få pupp våkne mye pga kosen også? eller noen er jo rett og slett kjempesulten også.

Mine 2 har vært mye våken om natta. Nr 1 ga jeg mat opp til 4-6 ganger om natta i periode. Men vekta flatet ut så vi begynte med litt mme i tillegg og da begynte hun å sove over natta. Da var hun 5 mnd.

Nr 2 var akkurat likens. mye våken for mat om natta. Virket utilfreds så han får også begge deler nå. Begynte å sove over natta for 3 uker siden . han er 6,5 mnd nå. Håper det fortsetter.

Skrevet

Ja, vet også om en del mm-barn som sover godt om nettene, men hadde vært spennende å se en større statistikk på det. Vi hadde veldig gode rutiner til førstejenta vår men hun sov likevel dårlig. Etterhvert så vi atopisk eksem (mild) så er kanskje det som plaget henne? Eller kanskje det var jeg som ikke hadde nok melk. Jaja, ikke godt å si.

Men må innrømme at får jeg tredjemann, gir jeg nok litt tillegg om kvelden da også. Synes at det har vært helt topp å kombinere de to, siden jeg både fikk ammet samt at jeg fikk litt mer frihet når pappaen kunne mate i krisetilfeller.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

min får pupp og våkner ikke mye på natta...

Skrevet

Innlegget til ---> MammaTilSunniva er som om jeg skulle ha skrevet det selv!! Gutten vår er 3 måneder på søndag og han legger seg 19.30.. Oppe en gang på natta for pupp og våkner i syv-åtte tia.. Vært slik siden 6 ukers alder.. Begynte med 135 ml mme på flaske på kvelden i tillegg til begge puppen fordi han var urolig ved puppen på kvelden.. Når jeg skulle sjekke en kveld hvor mye melk det var i puppen viste det seg at jeg kun fikk ut 20 ml melk fra den ene puppen! Ikke rart han hat vært urolig :/

Skrevet

Det stemte for vår del. Jeg fullammet stort sett de første 3-4 mnd, men en eller annen kveld kunne hun få tillegg, og da sov hun alltid mye bedre på natta enn når hun bare fikk morsmelk.

Det sies at morsmelken er mer lettfordøyelig og dermed blir ungen også fortere sulten. MME metter lengre fordi det lenger tid å fordøye. Bare noe jeg har lest ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...