Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er anbefalt flere steder at man gir de små smaksprøver på nye ting for at de ikke skal bli sære og vanskelig i matveien.

Noen som vet om det finnes en liste over anbefalte ting å la dem smake på eller ting de IKKE skal smake på?

Vet de ikke skal ha erter og rødbeter før de er året ca, er det andre ting? jeg skjønner seff at ting må bli most foreløpig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte med smaksprøver ved 6mnd, det er det som er de offesielle anbefalingene fra helsedirektoratet. Hva alle andre sier bryr meg lite,så mye RÅD ute å går. Her klaget familie fra ungen var 2mnd at hun måtte få grøt, så de som gir råd vet ikke alltid best:) Så kommer til å holde meg til anbefalingene som er fra det offentlige, da det gir best helsegevinst.

Men nøtter,honning og melkeprodukter. Erter? Det har nå jeg gitt. Har ikke prøvd rødbetter da.

Har en baby på 10mnd som liker alt. Hun spiser til og med om hun griner på nesen. Hun har heller aldri spyttet ut ting:) Hun spiser mye, faktisk mer enn hennes 18mnd gamle søskenbarn som begynte med mat ved 3mnd alder.

Skrevet

Jeg har aldri forstått hvorfor de små ikke kan få smake på nye ting fra de er ganske små. Ca 4 mnd alder. Jeg spurte barnelegen min om det samme, og hun var enig. Hun sa at folk generellet er alt for forsiktig. Så her i huset har snuppa får smake på det aller meste, bortsett fra honning og nøtter. Hun liker og smake på nye ting, spesielt frukt.

Hun viser at hun vil smake når vi sitter å spiser med matbordet. Hun er i dag snart 10 mnd, og det er sjeldent at hun spytter ting ut, selv om grimasen sier noe annet.

Melkeprodukter får hun daglig. Yoghurt er hun veldig gla i, spesielt viss jeg blander i litt fruktmos.

Jeg lager alltid maten til henne selv, bortsett fra grøten. Da får hun smake på maten som vi andre i familien spiser, noe som jeg syns er naturlig. Jeg kjøpte et middagsglass for å prøve henne på d en dag, og det var første gang hun har spyttet ut mat. Syns det sier litt om hva den ferdigkjøpte maten smaker.

Nå skal det sies at vi har ingen allergier i noen av familiene, hadde det vært tilfelle, så hadde historien vært en annen. Da ville jeg ha vært mye mer forsiktig med enkelte typer matvarer.

Skrevet

Det som HI refererer til er ikke å begynne å gi porsjoner av ulik mat, men å gi de ulike SMAKER. Dette skal gjøre at barnet venner seg til ulike typer smaker som feks surt og bittert, som er en tilvenningssak å like.

Jeg tenker ganske enkelt om dette. Jeg tenker han skal venne seg til å spise det vi spiser. Så jeg lar han få smake omtrent alt jeg spiser så sant det har en konsistens han kan takle. Men det betyr altså ikke at jeg serverer ham porsjoner med denne maten.

Han får smake så å si alt, siden det er i såpass små mengder, ingenting er forbudt her. Det eneste jeg ikke gir ham smaksprøver av er mat med sukker, det trenger han ikke venne seg til, det kommer av seg selv :-). De matvarene de ikke skal ha første leveår er da altså mat man ikke skal servere i porsjoner - som mat - men en liten smaksprøve gjør ingen skade.

Matvarer som har bittersmak og som vi spiser er feks mange ulike grønnsaker, salat osv og sure matvarer er feks sitron, lime, tyttebær, eddik (i dressing) osv. Han har ikke smakt alt dette enda, men noe av det, og da har han spist det uten å grine på nesa foreløpig i hvert fall. :-)

Det beste tipset er egentlig å ta en titt i kjøleskapet og kjøkkenskapet ditt så ser du hva dere spiser og dermed hva som kan være aktuelt å gi smaksprøver av.

Skrevet

Legen vi går til har spesialisert seg på tema (samt alergi og hudproblemer) og han advarte meg mot å gi noe før 6mnd. Kan være det var en generell anbefalelse til meg da. Men ettersom han sa og forklarte at det var så mye som underbyggde den forskningen, så hvorfor ta sjansen. Det beskytter mot det ene og det andre, så det er jo en grunn til at det blir anbefalt fra øverste hold.

Jeg har også atopisk eksem, så da er det spesielt viktig å passe på at det ikke rammer baby:)

Men hvilk valg man gjør er uansett opp til den enkelte. I min familie er nesten alle fullammet til 6mnd og ingen er kresen matveien. Samboer fikk mat fra han var 6-8 uker han er sykt kresen matveien og sliter med mageproblemer. Vet det bare er tull å komme med for en undersøkelse er jo gjort på 1000vis av personer og ikke en kneppe:)

Skrevet

Må forresten legge til at jeg ikke ser noen motsetning mellom å fullamme til barnet er 6 mnd og allikevel gi det muligheten til å få ulike smaksprøver fra 4 mnd. Med smaksprøver mener jeg da ca en halv teskje av en matvare når foreldrene selv spiser et måltid.

Skrevet

Enig i at man bør fullamme så lenge som mulig, og det lengste som er mulig er 6 mnd, da trenger de tillegskost fordi jernlagrene er tomme og mm inneholder ikke jern.

Men det kan jo ikke være farlig å starte med fast føde ved 4 mnd, for de som er mme-ernærte kan jo å starte da. Så den eneste grunnen til å oprettholde fullamming etter 4 mnd må jo da være å nyttegjøre seg av de positive virkningen til morsmelken så lenge som mulig, IKKE fordi fast føde er farlig for de.

Ved å gi kun smaksprøver så fortrenger man ikke noe mengde mm, de får fremdeles i seg like mye av den - man fullammer!

Mht allergi så er det mye usikkerhet i hva som egentlig hjelper eller ikke, derom strides de lærde. Det eneste fellestrekket er at de alle ser ut til å enes om at det er viktig å innføre fast føde gradvis, og sammtidig med mm - Med å starte med smaksprøver før 6 mnd får man en veeeldig gradvis tilvenning, så jeg synes selv det høres fornuftig ut å starte med dette også i forhold til allergi (har selv allergi i familien).

Så til det noe av det du lurte på W29, hvorvidt det er matvarer man bør unngå. Man bør unngå honning, melkeprodukter, nøtter og andre harde ting. Når de er større og begyner å spise hele måltider så bør man også unngå spinat, rødbeter, bladselleri, nestle og mangold da disse inneholder nitrat som babyer ikke tåler i for store mengder (en smaksprøve bør altså gå fint). Salt skal de selvfølgelig heller ikke ha. Og å venne de til søte smaker er ikke noe poeng, den liker de allerede (he,he).

Mht å venne babyen til forskjellige smaker så vil jeg også tro det hjelper at mor spiser mye rart (både mht lukt i heimen, lukt av mor og smaken på morsmelken).

Skrevet

En fordel med å utsette fast føde til 6 mnd er at dette forebygger overvekt.Husker ikke helt talla, men var betydelig. Dette betinget at man kun fikk morsmelk .

Skrevet

takk for svar alle sammen:) vanskelig å vite alt når man er førstegangs!

sjekket den linken og så de kunne smake på sitrus og sånt, mener å ha hørt at det også er noe de ikke skal ha jeg, men blander sikkert bare. ble ihvertfall frarådet å drikke appelsinjuice,noe jeg elsker så har ikke drukket det på 5mnd. virker som jeg kan slappe mer av med tanke på hva jeg spiser selv da og la babyen smake på det som er i passende konsistens.

Skrevet

Hadde ikke stressert med dette hvis ungen er fornøyd. Med en gang ungen får bare en teskje med noe annet, så påvirker det tarmene...Da er det ikke fullamming mer...

Jeg har begynt nå når han er litt over 6 mnd. Her smaker vi bla.gulrot, blomkål, banan, blåbær, potet hver for seg i ca 5 dager. Skal prøve grøt etter hvert...Viktigste er vel prøve ulike smaker, men haster ikke.Venter med melk, nøtter, egg, honning...

Hilsen ei som har tre matglade barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...