Gå til innhold

Noen som har erfaring med cyster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk påvist en cyste (på eggstokken vil jeg tro?) hos fastlegen min for snart 7 uker siden. Hadde aldri hatt GU før og følte at jeg burde sjekke at alt var ok før en graviditet. Han sa den var ca 5 cm (innvendig UL) og ville henvise meg til Ahus. Skal til Ahus til uka, og gruer meg sånn. Livredd for at den har vokst seg slik at eggtokk/leder må fjernes. Kanskje enda mer redd for at de vil la den være for å følge med på den. Legen min mente at denne burde fjernes før jeg ble gravid, og da må vi vente enda lenger på å prøve.

Visste ikke så mye om cyster på forhånd, så ble bare paff da han fant den og jeg spurte ikke om noe egentlig. Aner ikke om det er vann eller noe annet den er lagd av. Har lest at vanncyster kan forsvinne av seg selv, men kan de det når de er blitt så store? Legen nevnte ingen andre cyster enn den ene, men mulig det er flere? Jeg tror ikke denne er borte for kjenner fortsatt stikkninger til høyre for navlen.

Uff, dette ble langt. Noen som har erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har litt erfaringer ja, men de er ike så oppløftende så jeg vet ikke om du vil høre det... Venter å ser hva du vil først jeg =)

En positiv ting jeg kan dele med deg, er at jeg har fått 2 barn etter cyster :o)

Skrevet

Hei kjære deg.

Kan vel gjerne bare kaste meg i å fortelle at jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg dro derimot til GU for en kontroll da jeg følte at no ikke stemte. jeg fikk en blødning midt i syklusen. Fikk påvist en cyste på 4.5 cm med innvendig ultralyd.

Jeg ble helt satt ut og viste ikke hva jeg skulle gjøre eller hvor jeg skulle gjøre av meg. Endte opp med å ringe til GU et par timer etter at jeg kom hjem for da hadde jeg fått samlet meg litt sammen. Jeg fikk vite at dt mest sannsynlig var en vanncyste. blodprøve ble tatt men har aldri hørt noe mer (antar jeg ville hørt noe om det var noe galt med blodprøven)

Jeg fikk derimot beskjed om å vente i 3 måneder og komme til en ny kontroll. skal til ny kontroll 2 september, og sambo har fått streng beskjed om å bli med.

Jeg spurte om jeg kunne bli gravid nå med denne cysten og GU sa at det ikke var noe problem i det hele tatt.

Med tanke på at GU din ikke sa noe spesielt heller uten at du spurte så vil jeg tro det er en vanncyste og at h*n bare vil være helt sikker på at den ikke vokser (derav en ekstra kontroll)

beklager hvis dette ikke er til mye hjelp. er selv utrolig nervøs for dette og livredd for om eggstokken må fjernes eller noe slikt. Men her har du ihvertfall min erfaring. (ps jeg tror foresten at cysten min sprakk for en 2 uker siden) det må den for fytti H****** det gjrode vondt)

Lykke til videre=)

Skrevet

Tusen takk for svar Sizzi!

Under forrige mens lurte jeg på om min også sprakk, for hadde så vanvittige smerter. Pleier å ha litt menssmerter, men har ikke hatt så vondt siden før jeg begynte på p-piller for over 5 år siden. Siden jeg har hatt litt stikkninger, hadde jeg slått tanken fra meg, men kan jo håpe at dette var noe annet... Har forresten hatt regelmessig mens siden jeg sluttet på pillen for et år siden.

Jeg trodde ikke det var lurt å bli gravid med så store cyster jeg? Men det er kanskje bare om de vokser? Om de vokser kan det jo plutselig bli behov for å fjerne, og det er vel ikke å foretrekke når man er gravid? (narkose osv...)

Legen min lovte meg at jeg skulle få de barna jeg ville ha, men hvordan kan han love det da...? Håper han mente at dette var en ok cyste, og ikke bare sa det for å berolige meg.

Håper din er borte ved neste kontroll:)

Skrevet

Fortell gjerne. Vil forberede meg på hva som kan være utfallet, både på godt og vondt. Flott at du har fått 2 barn da:)

Skrevet

Hei igjen :)

Det hele startet med at jeg ble gravid. Ante ferd og ingen fare til jeg var 16 uker på vei. Da fikk jeg fryktelige smerter på høyre side i magen. Det var så vondt at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. Ble sendt med sykebil til sykehuset. Der mistenkte de blindtarmbet. Men etter nærmere undersøkelser viste det seg at det var en vanncyste på høyre eggstokk. Normalt sett sprekker og forsvinner disse av seg selv, men ikke alltid... De tappet cysten så mye de turde. Det var 6,2 dl væske. Dette var de sammen i magen med ett 16 uker gammelt foster. Alt så fint ut frem til jeg var 32 uker på vei. Da ble lillegutten født med haste ks. De punkterte cysten på høyre side og oppdaget en tvilling cyste på venstre eggstokk. Den måtte de operere ut. Dvs bare en halv eggstokk igjen på venstre side. Cysten på høyre eggstokk fortsatte å vokse. den ble tappet gjenntette ganger. Til slutt måtte den opereres. Under operasjonen ser de at cysten har ødelagt hele eggstokken og den blir operert bort :( Nå satt jeg igjen med bare 1/2 eggstokk. Men heldig som jeg har vært, har jeg fått 2 barn etter dette. Nå prøves det på ett barn til =) Håper vi lykkes.

Skrevet

Åj... Du har virkelig vært uheldig, men likevel heldig til slutt som har fått 2 (kanskje det blir 3..) etter dette. Håper det gikk bra med gutten din som ble tatt med haste KS.

Tenker at det kanskje ikke er lurt å bli gravid når jeg har denne cysten, men får vel vente til uka og se hva de sier om den. Jeg kan ikke annet enn å håpe på det beste, men veldig greit å høre andres historier.

Vet du hvor store cystene dine har vært i cm?

Tusen takk for at du delte din historie, og lykke til med prøvingen:)

Skrevet

Med gutten min går det kjempefint =) En stor flott ungdom på 16 år han nå hehehe =)

Nei vet ikke hvor store i cm, men jeg målte opp 6,2 dl å tømte det over i en frysepose.. Den var STOR.

Takk takk. Håper du slipper for mye styr med cysten din og at du snart har en spire i magen du også =))

Skrevet

Oppdatering:

Var på Ahus i dag, og det viser seg at fastlegen min har bomma litt. Det var ikke cyste på eggstokken, men muskelknute på livmora. En som var like stor som legen min målte + 2 små. De satt utenpå livmoren, og legen sa at slimhinnene i livmoren + eggstokkene så fine ut. Fikk beskjed om at dette ville nok bli uproblematisk, men om jeg ikke skulle ha blitt gravid etter å ha prøvd 1-2 år ville de vurdere om de skulle fjernes. Det var visst større risiko å prøve å fjerne enn å la de være.

Leser nå etter å ha kommet hjem at muskelknuter er omvendt av cyster med tanke på graviditet og p-piller, altså at de vokser av det. Leste også at det er større sannsynlighet for abort ved muskelknuter. Vet ikke om det gjelder når de ligger på utsiden og ikke inni.

Foreløpig er jeg positiv og fokuserer på at eggstokkene var normale uten cyster. Så får jeg ta evt problemer som de kommer når vi prøver å bli gravide. Legen på ahus mente jo at det skulle gå bra med tanke på plasseringen av knutene. Fant også ut i dag at både mamma og mormor har muskelknuter og likevel fått 3 barn hver. Ser kanskje ut til å være arvelig?

Tusen takk til dere som svarte da jeg spurte om cystene:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...