Gå til innhold

dere som temper..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at noen temper for å finne EL? Hvordan funker dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tempen stiger litt ETTER eggløsningen så på den måten vet man at man har hatt eggløsning, det er ihvertfall det jeg har hørt.

Skrevet

Stemmer som det blir sagt her. Tempen stiger dagen etter EL og holder seg "høy" frem til mens. Skriver høy i " " for det er ikke sånn veldig mye. Sikkert litt individuelt hvor mye,.. Derfor bør en bruke termometer med desimaler når man temper. Selv bruker jeg babycomp.

Skrevet

Hei, jeg har akkurat begynt å tempe nå, men tempet i 5 sykluser da jeg slutta på pilla sist, både for å sjekke at jeg hadde el, og for å bruke det som prevansjon.

Det du gjør er:

1. kjøp et termometer med 2 desimaler, altså et som viser om tempen er feks 36.35 eller 36.25.

2. Få deg en konto på http://www.fertilityfriend.com

Her legger du inn dagens temp, og evt andre "tegn". En syklus begynner med mensen. Om du allerede har hatt mensen så kan du legge inn for dager som allerede har vært slik at syklusen får riktig lengde. Legg inn om du feks tar el-tester, når du har sex osv. Det finnes en betalversjon av denne som gir mer utfyllende info, feks om når du kan forvente el osv, men jeg har ikke tatt meg bryet med å betale for det.

3. Ang tempinga: noen er heldige og kan tempe når som helst om morgenen uten at det har noe å si, men de fleste er ikke så heldige. Derfor er det sånn at:

-du bør ha sovet en god del timer i strekk før du tar tempen

-du bør ta den på samme tid hver morgen. Legg inn standard tid i skjemaet om når du tar den. Om du har tatt den til en annen tid legger du inn det, men da er det ikke alltid den tempen blir regnet med.

-noen er så sensitive for temp at de feks ikke kan stå opp og gå på do kl 4 og så ta tempen kl 6, mens andre ikke merker noen forskjell.

4. Å tyde tempen er ikke så lett, men som en hovedregel går tempen NED rett før el, og så OPP etter el, og forblir høy. Om du har hatt el og så har 18 høye temperaturer etter el, så er du ant gravid. Når du får mensen går som oftest tempen NED samme dag eller dagen før.

Etter el vil ikke FF gi beskjed om at du har hatt el før du har 2 høye temperaturer etter el (da kommer det opp et stort kryss i skjemaet). Så derfor er det jo ikke så lett å time det i forhold til sex ettersom du ikke får se om du har hatt el før ETTER el, men hold øye med om tempen synker, og ta el-tester i tillegg.

Da jeg ble gravid sist så gikk tempen ned dagen etter IKM så jeg tenkte løpet var kjørt, men så gikk den kraftig opp dagen etter og da ble testen positiv :D

Jeg synes det er kjempe ok å tempe, jeg syntes jeg fikk masse ut av det. Jeg leste en hel bok om naturlig prevansjon og hvordan bli gravid. Boka heter Taking Charge of your fertility. Veldig bra! Det finnes en nettside: http://www.tcoyf.com/

Jeg har sikkert glemt masse ang temping, er evigheter siden jeg gjorde det sist, men som sagt så syntes jeg det var veldig lærerikt. Jeg visste for eksempel ikke at jeg hadde lutealfase på 16 dager, men det skjønte jeg etter å ha tempet. Og syklusene mine svinget fra 30 til 42 dager, så da var det ekstra greitt å faktisk vite når jeg hadde el så jeg slapp å gå rundt å lure på om jeg var gravid eller om syklusen bare var litt lengre.

Lykke til! Husk at det finnes masse info på nett om dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...