Gå til innhold

Glukosebelastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fytte grisen altså, har aldri vært borti noe verre. Sorry, altså, men jeg må bare få sagt det! Nesten så jeg håper på at jeg har svangerskapsdiabetes slik at jeg slipper å drikke det forferdelige skvipet igjen!

Skal til tredje kontroll på tirsdag, håper jeg får vite noe da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du belastes flere ganger i løpet av svangerskapet da?

Skrevet

Ei venninne av meg har tatt det to ganger hittil. Selv om den er negativ, kan man alltids utvikle det senere i svangerskapet.

Skrevet

Ja, det kan en vel. Glukosebelastning er noe jeg virkelig ikke vil. Håper jeg slipper det denne gangen også :)

Skrevet

Jeg skal nok også testet en gang om ikke så lange:) Hvor langt på vei var du når du testet første gang?? var dere bare på mistanke eller var det blodprøver eller urinprøver som avgjorde at du måtte ta det?

Skrevet

Var i dag, 25+1. Legen henviste meg pga BMI'en som ligger rett over grensa, alle over 27(?) må ta sånn test.

Skrevet

Alle må vel ikke det.......?? Det kommer jo an på bl.sukkeret ditt fastende det. Om dette ikke er innen for normalen så tar man en gluk.bel for å se hvordan kroppen reagerer i løpet av 2 timer. Om det da er forhøyet etter 2 timer er dette da tegn på diabetes.

Skrevet

De tvinger deg ikke til det, men det anbefales hvis du har bmi over 27?. Dette er nye retningslinjer for svangerskapskontroll, og helt uavhengig av resultatet på urinprøven.

Skrevet

De tester det fastende blodsukkeret og om du er OVER et visst tall får du ikke ta testen. Om ikke tester de. Det var det jeg fikk beskjed om:) Mitt fastende blodsukker var fint, og derfor fikk jeg ta testen. forstå det den som kan.

Grunnlaget for at jeg ble henvist var litt for høy bmi. Synes testen i seg selv var helt ok. Hadde med niste til etterpå og satt med musikk på øret i to timer. Drikken gikk også fint og drikke. om jeg skulle sette fingeren på noe, syntes jeg det var litt mye blodprøver :P men det er bare forsi jeg har sprøyteskrekk. Stikk i fingeren og blodprøve før drikken. Så blodprøve etter drikken. Prøve bestått :)

Skrevet

Hører mange syns det er grusomt. Jeg syns ikke det var så ille, jeg da. Må bare trøste de som evt skal ta den testen snart... Jeg satt og leste, og hørte på musikk, og de timene gikk fort. Men, dette var forrige svangerskap, og jeg var ikke det minste kvalm. Det er jeg denne gangen, og håper det blir en stund før jeg evt må ta den glukosebelastninga....

Skrevet

Nei, man får det uansett når man er gravid. Utenom svangerskap så slipper man om blodprøven man tar først ser bra ut. Det var hvertfall det de på lab'en sa til meg.

Fikk vite i dag av ei venninne som hadde sv.skapsdiabetes at hun måtte ta det to ganger til, i tillegg til 6 uker etter fødsel. Men hun sa at hun skulle nekte på det, for hun klarer ikke tanken på å gjøre det en gang til.

For meg var ikke ventetiden verst (selv om både jeg og lillingen i magen fikk skikkelig sukkerkick) men selve drikken, smakte helt pyton.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle drikke brus jeg. Og i mitt tilfelle tåler jeg ikke sukker, har ikke diabetes men har tatt GBP så det holder med en slurk så må jeg kaste opp :P Jeg bare forklarte dette til JM og slapp derfor den testen.

Skrevet

JennyS

Jeg har også tatt GBP op. Men legen var fast bestemt på at jeg måtte ta gluk belastningen:( Men har nektet hele tiden for jeg vet jo hvor syk jeg blir. Fikk du beskjed om andre måter du kunne sjekkes??

Hvor lenge siden din op er det? og din BMI nå? Svar gjerne på privat melding om du ønsker videre prat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...