Gå til innhold

Barnehagen- søvn, når legger de din 1 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg synes barnet mitt legges for sent i barnehagen. Ønsker å vite når de fleste ett- åringene legger seg i din barnehage? Hva er rutinen? De svarer at de ser an barnet, men min datter har en utrolig evne til å "gå på" uten å vise tydelig at hun er trøtt før hun faktisk legges. Klokka blir nærmere tolv før de sovner samtidig med to-åringene. Synes dette er alt for sent:(. De virker alt for opptatt av å synkronisere. Er det bare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lille tryll legges som regel mellom 11-12 en gang. Dette er gjerne litt tidligere enn vanlig, men så er hun jo også slitnere enn vanlig etter barnehagestart. Problemene starter på ettermiddagen siden hun egentlig sover for kort lur i bh, men regner med det retter seg når hun blir vant til å sove der og at hun da vil sove et par timer som hun pleier hjemme, da blir ikke ettermidagen/kvelden så laang.

Syns du skal si fra igjen til de ansatte, det er jo du som kjenner henne best...

Skrevet

I vår barnehage spurte de oss om vesla sine soverutiner, slik at de kunne gjøre som hun pleier nå i begynnelsen.

Jeg syns også at du skal si ifra til barnehagen hvis du ikke er enig i at hun skal legges så seint.

Skrevet

Min jente sov f.eks i dag kun 30 min. i barnehagen da hun er veldig var på lyder. La henne hjemme kl 15 og sov til kl 16, deretter i seng kl 19. Er litt avhengig av at de prøver å legge henne tidlig ca. 10:30 for å rekke en god hvil hjemme før hun tilvenner seg lyder i barnehagen. Har liksom sagt dette ganske tydelig, men skal prøve å være enda tydeligere.

Skrevet

Jeg fylte ut et skjema med rutinene til jenta mi og i begynnelsen fulgte de dette.

Men nå etter 3 uker i barnehagen følger hun rutinene til de andre eldre ungene og blir lagt for å sove ca 12.30. Hun sover da ca 2-2.5 time.

Har hun hatt en dårlig natt så sier jeg fra til personalet og da pleier de å la henne få en liten dupp på formiddagen og legger henne bare litt senere på ettermiddagen.

De første dagene så pleide jenta mi å sovne rundt 10.30 tiden i barnehagen, men nå så er hun så vant til å være våken frem til 12.30 så det er ikke noe problem. Tilogmed i helgene så er det sjelden at hun sovner før 12.30 tiden selv om hun får muligheten til å sove når hun vil.

Ta det opp med barnehagen at de bør legge henne litt tidligere. Noen unger trenger mer søvn enn andre :)

Skrevet

Vi begynner ikke før på mandag, men vet at de der legges mellom 11.30 og 12. Sånn er det i den bhg jeg jobber i også. Men hvis jenta di trenger mer søvn,så synes jeg de bør høre på deg. Men det skal også sies at barna venner seg fort til nye rutiner.

Skrevet

Jenta mi sover kun 1/2 t uansett hvor og når hun legges på dagtid. Heldigvis tar de hensyn til dette i barnegagen og lar henne sove første dubb før lunch, dvs ca kl 10, deretter er det lunch og soving for de fleste andre 1 åringene fra halv tolv-tolv tiden, så blir hun lagt igjen ved 1 tiden, da sover jo mange av de andre fremdeles;) Men merker at nå når hun har begynt i barneh. så er to 1/2 t dubber litt for lite(gikk fint når vi gikk hjemme) så hender jeg legger henne igjen ved 3 tiden når vi kommer hjem også. De prøvde i barnehagen å holde henne våken til de andre skulle sove etter lunch( noe som går helt fint, men problemet oppstod da hun allikevel bare sover 1/2 t. Og 1/2 t soving på dagtid for en 1 åring blir alt for lite, selv om hun sover 12 t i strekk om natta. Så glad de tar hensyn til dette i barnehagen. De har sagt at de regner med det er flere som fremdeles trenger 2 lurer i løpet av dagen når flere av 1 åringene kommer i neste uke, så da lager de bare lekegrupper/turgrupper utfra hvem som sover når. Perfekt;)

Skrevet

Her er det også kl. 12... men si i fra! Min gutt sov 2 lurer når han begynte (110,5 mnd gammel), noe de vil regulere med en haltime kl 9 for så å legge kl 12. UAKTUELT for meg, og snakket med styrer om det. Det viste seg og ikke være noe problem. Det viktigtigste er å ta hensyn til barnet.

Skrevet

Tusen takk for alle innspill.I dag la de henne kl 10:50 og da sov hun ihvertfall i 1.5 time. Bra:). Men nå har hun skreket i hele kveld, og hun er så sliten. Kastet opp i sted så nå er vi i gang.... litt av ei uke... god form i barnehagen, men skikkelig sliten hjemme med mange ganger nattoppvåkning... vanligvis sover hun 11 timer i strekk...

Skrevet

Han legges etter de er ferdig å spise i 11 tiden. Jeg syntes det var tidlig i og med at han er vant til å sove i 12 tiden. Men står opp litt tidligere pluss at han er mer aktiv, så da sover han visst godt likevel. Problemet er at de spiser allerede kl 13 igjen og blir vekket senest da. Da blir det litt lenge til han skal sove på kvelden - noe som gir en litt grinete unge. Lur på ettermiddagen er uaktuelt da vi da ikke får han i seng før i 11 tiden. Men alt dette regner jeg med at går seg til ila et par 3 uker.

Skrevet

Jeg legger dem kl 12 hjemme og det gjør også barnehagen. De sover ca en time eller halvannen. Passer fint for de spiser kl 11 og 14.

Skrevet

Hos oss legges barna etter lunsj, som er 11, dvs en gang mellom 1130 og 12. Jenta mi på 16 mnd sover ca 1 time. Hjemme legges hun også ca 12, og da sover hun ca 2 timer. Hun har kun gått i bhg i 2 uker, så jeg regner med at hun kommer til å sove bedre/lengre der også, bare hun blir mer vant. Etter bhg start er det blitt mye styr på natta for oss også.. Håper dette vil gå seg til etterhvert. Det er ganske tøfft for både mor og barn med dårlig nattesøvn..

Skrevet

min lille gutt har vært i barnehage i 14 dager nå og di følger hans rutiner og behov.Ser såklart ann hvert barn når di begynner å bli trøtte etc..

Ifølge deres rutiner så skal barna sove rundt kl 11...

Mini bruker å bli lagt mellom 09-10(en stund før di andre barna) og sover da 1,5-2.5time..så sover han igjen rundt kl 14-15 og 1-2 timer.Legger seg åtte og sover godt om natta..

Skrevet

I barnehagen der poden går legger de barna når de viser tegn på å være trøtte. For vår lille pode varierer det litt når han trenger å sove. Den ene dagen hadde de lagt han kl 10 og da var han helt ferdig, men sov bare 30min og de fikk han ikke til å sove senere på dagen selv om han helt tydelig var trøtt. Han rett og slett nekter å sove flere ganger ila dagen, men så har han sovet kun 1gang på dagen siden han var rundt 8mnd.

Vi har avtalt med barnehagen at de skal prøve å drøye det til så nærme 12 som mulig. Er kl 11 og han er helt skutt så er det klart at han bør legges, men det klarer de å se ann i barnehagen vår.

Du kan jo snakke med de ansatte og gjøre en avtale med dem. De er jo så forskjellig disse små og det er mange hensyn å ta

Skrevet

I barnehagen der småen går legges de ca 11.30. Vanligvis sover han 2 timer,men der blir det bare 1..

Skrevet

Ca. 11.30, sover ca. en halvtime. Syns det er frykelig lite. Da hun pleier å sove et par timer hjemme.

Skrevet

Føler med deg Lea Laus. Det er akkurat sånn vi har det også at hun kun sover 1/2 time i barnehagen mot 2 timer hjemme. Jenta vår har alltid vært veldig var. Strevde masse med søvn på dagtid/ kveld de første månedene, noe som førte til lite tilvenning på lyd + mye rugging. Rugging er avvent, men lyd er det verre med. Når man har en baby som sover lite som nyfødt blir man automatisk forsiktig med lyder når de endelig sovner. Selv om mange sier at de MÅ tilvennes lyder osv.... Jeg tror ikke alle de har hatt unger som kan være ekstreme på å ikke ville sove dag som natt:). Nå er jeg super engstlig for at hun ikke vil sove mer enn 1/2 time i barnehagen da det er 16 barn som skal sove på en trang terrasse:(. Det vil alltid være noen som skal legges og våkner... smelling i dører++. Søvn er så grunnleggende i denne alderen:).

Skrevet

Hos oss sover alle i sovesal og alle legger seg 10.45. Skjønner at mange synes 12 er sent. Barnehagen ville fått det ganske stritt om de måtte vente så lenge med veslejenta mi. Hun sover fra 18.30-06/06.30 og da er 10.45 mer enn sent nok. I det siste ser jeg de har lagt henne 10.30, litt tidligere enn de andre. Det varierer veldig hvor lenge hun sover. Helst bør hun sove min. 1,5 timer for å ikke være helt utslått på kvelden. I starten var hun var for de andre barna og våknet lett, men nå går det stort sett fint. Rekorden er vel 2 timer og 20 min. Da la hun seg før de andre og våknet sist. Slik gleder en bekymret mamma. Selv om de har vært ganske klare på at det er best om alle legger seg samtidig i barnehagen vår så tilpasser de hver enkelt i starten. De første dagene sovnet datteren min på personalet før de la henne ned siden det var uvant for henne å sove inne. Nå går det veldig fint sier de og hun virker som hun har det bra så da regner jeg med det stemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...