maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Har ei lita snuppe her som ikke er særlig glad i å sove om nettene.. Den lengste soveperioden hun har er på rundt 3-4 timer, og det er den første etter hun er lagt for natta. Etter det går det slag i slag med oppvåkning rundt en gang i timen, er jeg heldig kan det gå to timer. Og så liker hun ikke å sove i egen seng, men vil helst ligge på siden av meg.. Har ikke tatt nattavvenning ennå, så det blir mye pupp. Og det er vel sikkert derfor hun våkner også.. Gruer meg til hver eneste natt og føler meg aldri uthvilt. Er full turbo om dagen, så hadde vært godt å vært litt uthvilt (litt mer enn nå vertfall) for å holde følge med henne. Er på ferie hos mine foreldre nå, men når vi kommer hjem blir det eget rom på snuppa og nattavvenning!! Har utsatt det i håp om at hun skal venne seg av selv, men det ser bare ut til å bli verre og verre.. S hvis noen har gode råd å komme med i forbindelse med avvenningen så er det bare å komme med dem Sånn, dagens syting!!
Gjest Kira06 Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Har ikke så mange råd, men tror du er inne på rett spor når du sier at hun skal på eget rom. Hvis hun ligger i din seng eller rett ved siden av deg i egen seng, så lukter hun også mamma og melk. Vær konsekvent, uansett hvor tøft det er. Når det står på som verst, så tenk hvor bra det kommer til å bli hvis du holder ut. Og hvis du har en mann i huset, få han til å roe henne på natten. Det kan bli enklere da, fordi vi mødre har en tendens til å slenge ut puppen i hytt og pine (snakker av erfaring*s*) bare for å få 10 min med ekstra søvn:) Lykke til!
Noe som vokser i magen! Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Høres veldig kjent ut. Har en sønn på 6,5 mnd og han begynte plutselig å våkne oftere og oftere og ville ha pupp. Så for 3 uker siden fant vi ut at vi måtte ta natt avvenningen. Det gikk ganske greit, men våken mange timer de første nettene, også ble det bare bedre og bedre. Vi tok eget rom og avvenning samtidig. Men nå er det dessverre blitt verre igjen... Feilen vi gjorde var å gi han vann på natten istedenfor pupp og nå er han "avhengig" av det! Så nå må vi ta en ny økt med avvenning, sov vel 3 timer i natt... Ikke tilby vann! :-) Lykke til!
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 11. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2010 Ja jeg har en mann i huset som også har pappaperm nå, så når vi kommer hjem skal han på gjesterommet og hun på eget rom, og så skal jeg slange meg i dobbeltsengen (har vurdert ørepropper ) og forhåpentligvis få min første natt med sammenhengende søvn siden hun ble født i slutten av november Håper bare det går fort! Men dere som har vært gjennom det, når gir dere pupp/flaske om morgenen? Skal jeg liksom drøye det til det er "stå-opp-tid" eller gi tidlig morgen? Og ikke gi vann nei! Det var godt du sa, for det har jeg hele tiden tenkt at vi skulle gi, hører alle andre gjør det. Men det er jo et poeng det ja, kan jo like gjerne bli avhengig av vann på natta. Jeg hadde en periode alltid et vannglass stående på nattbordet som jeg drakk av når jeg våknet på natta, så forstår jo at det går an å bli avhengig av det også Guuuuuud som jeg gleder meg til mer sammenhengende søvn! Og kanskje til og med få til å være litt sosial om kvelden og ikke gå å legge meg kl 22
Gjest Kira06 Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Ørepropper en natt anbefales. Jeg gav beskjed til mannen min at nå er det din tur, så gikk jeg og la meg i kjelleren med ørepropper... hehe! Jeg ammet en gang mellom 5 og 7 på morgenen, alt etter når hun våknet. Og når hun var yngre, så sovnet hun gjerne en times tid til etter det. Men nå (er 11 mnd) så får hun bare masse energi av mat eller melk, dessverre:)
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Så kjent, så kjent... Samme greia her, våkner maaaaange ganger om natta, full puppings (gjør alt for å få noen minutter søvn, trenger mine 3-4 timer nå som jeg jobber 100 %... :-/). Trodde han holdt på å avvenne seg selv for en måneds tid siden, men så brøt disse helsikes tennene igjen, da. Og poden her i huset bruker tydeligvis en mnd. på hvert tannfrembrudd. Så ikke nok med at natta er oppstykket og preget av mye pupp, den er også over i halv fire-tia. Når tennene kommer SKAL jeg avvenne!!! Lykke til til oss alle...
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Ja, vi kan bare prise oss lykkelige over at vi har en gutt med godt sovehjerte. Sover stortsett 12 timer i strekk. Har gjort det siden han var 5-6 måneder, er nå snart 9. Det kan hende en og annen natt med litt våkentid, men det er minimalt. Da tilbys han bare vann...... Ikke så mye å våkne etter når det bare blir servert vann:)
♥* attpåklatten-gutt♥* -09 Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 JJJJAAAAAAAAAAAAA ! endelig noen med barn som ikke sover om natta... Poden her har akkurat blitt 8mnd og han er akkurat på en prikk lik som din ... Begynte på jobb denne uka og merker det er utrolig tøft og gå på jobb og ha underskudd på søvn.. Vi slitter i tillegg med å få han til å sovne om kvelden i sin egen seng uten hjelp, men det blir gjerne mye skriking før han sovner... Del gjerne vis du finner noe som funker...
Julelita Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Snuppa her har vært likedan, hun er født i begynnelsen av november, bare at her var det verst i starten av natta. Sov en halvtime til en time i strekk fra hun sovnet i kvelden til hun fikk komme over i senga vår sammen med meg. Da lå hun og holdt rundt puppen og steinsov resten av natta. Det ble da ca tusen oppvåkninger hvor hun krevde pupp for sovne igjen. Det vi gjorde var å nekte henne pupp disse oppvåkningene. Tok tak i det for ca en måned siden. Hvis hun ble hysterisk, tok jeg henne opp og trøstet henne, var ellers på rommet sammen med henne. Tok lang tid før hun sovnet i starten. Etter hvert roet hun seg ned veldig raskt, og nå sover hun fram til når hun blir ordentlig sulten ca 02. I starten fikk hun pupp første gang etter innsovning tidligst kl 12, og fikk komme over i senga ved neste oppvåkning ca 3-4. Etter et par dager fikk hun pupp rundt kl 2 (og da sov hun til da), og da fikk hun også komme over til oss. Dette mest fordi jeg ikke orker å drive på å flytte fram og tilbake på nattmorgenen, da vil jeg sove + at jeg egentlig vil samsove, vil bare unngå alle oppvåkningene. Dette funker veldig bra for oss foreløpig. Jeg er spent på hvordan det kommer til å bli når hun skal flytte på eget rom snart.
Gjest eelis+kian Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Gutten min var også oppe syvtusen ganger i løpet av en natt. Det ordnet seg da vi flyttet og han fikk eget soverom da han var 9,5 mnd (vi hadde bare ett soverom før). Han er enda oppe en gang om natten de fleste nettene, men som regel sovner han før jeg rekker å komme meg inn på soverommet hans, så det er ok. Når han våkner, går jeg inn og sier "God natt, Kian!", stryker han over håret, og går ut igjen. Jeg har sagt til meg selv at jeg skal gå inn hvert 5. minutt, men han sovner alltid innen fire minutter, så det har aldri vært nødvendig. Jeg gir ikke vann eller annet, for han "koser" med flasken, og da blir det bare tull. Jeg fikk søsteren min (som han er veldig trygg på), til å ta den første natten med nattavvenning mens jeg var ute. Det gikk veldig fint, han var oppe to ganger, og sovnet fort begge gangene. Etter det har det ikke vært noe problem :-D Det eneste tipset jeg kan gi, er å være konsekvent. Gjør det samme hver natt, og ikke gi deg, uansett hvor lang tid det tar! Det ordner seg til slutt. Lykke til! :-)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 19. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 19. august 2010 Må bare skrive en liten oppdatering! Snuppa fikk eget rom for fire dager siden, og da tenkte vi også å få unnagjort nattavvenningen..i tillegg til at jeg skulle få henne til å sovne selv om kvelden og ikke puppes i søvn som før. Første kvelden var det grining en halvtimes tid, jeg gikk inn hver tredje minutt og roet ned. Pappaen sov på gjesterommet klar for å ta henne om natta. Hun våknet ikke før 05.30! Og da hadde han bare gått inn, sagt at det var fremdeles natta, og lagt henne ned igjen. Så sov hun til 08 Det samme gjentok seg kvelden (med leggingen) og natta etter, våken sånn i 05.30 tiden og stod opp 08. Igår var det bare grining et par minutt ved leggetid, og hun våknet ikke før 07:) Og i kveld gikk leggingen som en drøm, var bare å legge henne ned å si natta og så var det rolig:) Hurra, håper dette fortsetter!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 20. august 2010 #12 Skrevet 20. august 2010 Ååååh, så deilig! Så flinke dere har vært, håper vi også kan få til noe sånt... Må vel bare manne oss opp. Hmmm.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 20. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 20. august 2010 Det er helt fantastisk!! Har ikke sovet mer enn tre timer sammenhengende siden hun ble født (unntatt et par netter jeg kan telle på en hånd), så det var etterlengtet for å si det sånnt:) Har hørt flere har sagt at det har bedret seg etter de fikk eget rom, men trodde aldri at det skulle fungere på frøkna her..men så feil kan man ta! Mann dere opp:)
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 20. august 2010 #14 Skrevet 20. august 2010 Han fikk eget rom for flere mnd siden...:-(
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 20. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 20. august 2010 Er ikke det utrolig travelt når han er så mye våken? Gikk helt på autopilot om nettene jeg,tok henne opp i senga vår og slang frem puppen. Sovnet ofte sånnt og husket ikke at jeg hadde tatt henne opp engang. Hadde jeg måtte gå inn på et annet rom i tillegg..slitsomt!! Håper det ordner seg for dere snart,jeg vet alt om hvor sliten man kan bli etter så lang tid uten skikkelig søvn. Lå å fantaserte om bare en -en- natt sammenhengende søvn.. Nå har jeg ennå ikke hatt en natt sammenhengende søvn da,for jeg våkner allikevel 10 ganger om natta av gammel vane, men da er det i minste min egen feil:)
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 21. august 2010 #16 Skrevet 21. august 2010 Er ikke så ille, har plassert ham på et gjesterom med en stor og god dobbeltseng som jeg ammer ham i. I det siste har jeg som oftest sovet sammen med ham siste del av natta (orker ikke å stå opp og tusle tilbake til senga mi). Og han våkner i det minste ikke av at vi legger oss lenger. Sist natt var forresten litt bedre, så optimisten i meg har våknet atter en gang. Fortenna oppe kom igjennom for et par dager siden, så kanskje, kanskje... Var i hvert fall godt å få litt mer søvn enn vanlig, om enn bare for en natt :-)
strikkemor til 2... Skrevet 21. august 2010 #17 Skrevet 21. august 2010 utrolig inspirerende å lese at det funket! jeg skjønner at jeg må slutte å gi pjokken her vann! tror nok han er blitt avhengig av det, og det har jeg ikke tenkt på før jeg leste her. han fikk eget rom for 1,5mnd siden, og i det siste har det bare blitt mer og mer oppvåkning på nettene, og da kan han sluke masse van. han har ikke fått mat på nettene siden han var 4mnd, men den siste mnd nar han har våknet mellom 5-6, har han ikke roet seg før han har fått flaske med melk. utrolig slitsomt! håper kanskje det hjelper nå! jeg skal vertfall bli mer konsekvent på hva jeg gjør, og heller tåle litt grining på natta! jeg begynner å jobbe igjen om 1uke, så det hadde vært deilig!
Snupi27 Skrevet 22. august 2010 #18 Skrevet 22. august 2010 dattera vår holdt på sånn hun og. så vi fant ut at det var på tide med nattavenning. hun la seg 20 og våknet første gang kl 22. deretter annenhver time. vi tok det gradvis.da hun normalt våknet 22 for pupp så prøvde vi å roe henne ned uten pupp. hun måtte vente til neste gang hun våknet. i ca 24 tiden. vi "hoppet" over et og et måltid å utsatte det og det funket. vi brukte 2-3 dager på da vi hoppet over et måltid så det ikke brått skulle bli slutt og det funket bra!
dixie79 Skrevet 22. august 2010 #19 Skrevet 22. august 2010 Føler med deg, er som å høre meg selv, hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå