Gå til innhold

Babyen min vil ha pupp så lenge om gangen! Hjeeelp.

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg ble mamma til ei herlig lita jente for ei uke siden. Har kavd litt med å få skikkelig fart på melkeproduksjonen.

Nå har produksjonen økt litt i hvert fall... men hun vil ha mat mat mat hele tiden! Hun kan iherdig insistere på å bli ammet i 3 timer i strekk uten problem. Føler at jeg blir helt uttørka.

Hvor lenge ammer dere babyene deres? Blir de fornøyde etter kort tid eller sitter dere også i evigheter i blant?

I 95% av tiden vesla mi er våken så søker hun etter mat. Gaper opp som en fugleunge og skal bare ha mat. Ellers skriker hun hvis hun ikke får. Og selvsagt skal ungen min få være som mett som bare det.

Erfaringer og råd noen??

Fortsetter under...

Jeg fikk en bitteliten jente selv for to år siden som bestemte seg for å spise seg opp etter hun ble født. Hun kunne bruke tre kvarter på et måltid for så å skrike etter mat like etter. Det gikk sjelden og aldri mer enn to timer mellom måltidene den første måneden. (Eller de to første månedene, husker ikke helt....)

Jeg tenkte også som deg, at hvis ungen min vil ha mat, skal hun få det. Og det har jeg IKKE angret på!! Så lenge du ikke får såre bryster eller plages på annet vis, er det verdt innsatsen de første ukene. Plutselig har du en ammemester ved brystet som bruker "normal" tid på et måltid. Og du slipper å styre med flasker og medbrakt mat fordi du ga opp ammingen for tidlig.

Innstill deg på at denne første tiden er det eneste du får gjort å amme og å skifte bleier. Og kanskje ta deg en dusj iblant... ;) Gjør det behagelig for deg selv når hun skal spise: Invester i en ammepute, legg henne til rette og les en bok mens hun spiser. Eller sov. Det gjorde jeg. Hehe.

Jeg hadde forøvrig mye nytte av boka "Amme ABC" av Gro Nylander. Veldig fin for førstegangsmødre! Ellers er det bare å trå ned døra på helsestasjonen når du trenger hjelp og veiledning.

Lykke til!

Det er litt uenighet om hvor lenge barnet trenger å suge før det er mett. De har fått i seg det meste i løpet av 5 min, sier noen og andre sider 20 min og atter andre 30 min (var forvirrende synes jeg).

Selv hadde jeg pre/dysmatur og valgte en løsning med ca 20 min på hvert bryst med bleieskift i mellom. Deretter 3 timer til neste måltid. Oftere om kvelden. (3 timer fra start til start) (min måtte ha flaske i tillegg for hun var så svak, men det er jo unødvendig for friske fullbårne babyer)

Det er ikke greit at babyen bruker deg som smokk (slik det høres ut som om det skjer for deg.

Dette går seg til etterhvert, men greit med litt faste rutiner.

Ja kanskje hun bruker meg litt som smokk? Du har kanskje rett i det. Men hun nekter å ta vanlig smokk, og når jeg slutter å amme henne blir hun helt krakilsk og gråter seg glovarm og rød. I går kveld ga jeg henne litt morsmelkerstatning etter timesvis med mas om amming. Tror jeg satt fra fem på dagen og til klokka ni og amma med bare et par små økter der hun sov.

Håper ting går seg til som du sier. Rutiner er litt vanskelig å sette i verk nå som hun er så lita føler jeg, men når jeg blir litt rutinert som mamma selv så greier jeg det vel. Alt er bare så nytt og rart. Og mest hyggelig selvsagt :)

Vår snupp nektet også å ta smukk og hadde kolikk, men heldigvis bare fra ca 16 og til 23-24 hver kveld. Da ble jeg sittende med babyen på puppen ganske mye.

Vi valgte denne løsningen: Jeg gjorde meg klar for kvelden før siste amming ca kl.20. Etter at jeg hadde ammet "puppen tom", så tok faren over med flaske med pumpemelk (eller mme). Jeg stupte så i seng. Når gullet endelig hadde falt til ro og sovnet (la henne i bagen), så satte han den inn til meg og la seg på et annet rom for å sove. På den måten fikk vi begge noen tiltrengte timer med sammenhengende søvn.

Lykke til!

Annonse

Jeg tror dette er veldig vanlig. jenta mi gjorde det samme. Jeg ga henne mat akkurat som hun ville men etter 1 uke begynte jeg å høre etter når puppen var tom. Jeg fikk vite et sted (husker selvfølgelig ikke hvor) at hvis det er 3 sug mellom hvert svelg er puppen så å si tom. Lot henne ligge litt til da for så å skifte pupp. Når begge var tomme lot jeg henne enten sutte på lillefingeren min eller prøvde på sutt (noe som gikk veldig dårlig ofte. Sutt var ikke populær). Etterhvert gikk det over og hun spiste seg ferdig og var fornøyd. Hun har alltid hatt behov for mye kos og det har hun alltid fått selv om det ikke er ved puppen:-)

Lykke til og husk at etterhvert kommer dere inn i et godt mønster begge to:-)

Pføy, jeg hater når folk kommer med den frasen "Bruker deg som smokk". La henne suge så lenge hun selv vil, som "Løvemor77" sier. Hun er én uke gammel, forgudsskyld, og det hun oppnår er, i tillegg til å få mat, at din melkeproduksjon kommer opp i det nivået hun behøver. Gir du mme tar dette lengre tid.

Mitt råd: Vær en pupp. Alltid tilgjengelig. Frem med puppen allerede ved første tegn til sult. Ikke la henne gråte, la henne suge hele døgnet om så. Stol på hennes instinkt.

Det er ganske god fløtemelk i puppen på slutten, når den er myk og føles slunken og nærmest tom. Babyen min kan se ut som hun har sluttet å suge, ligger med munnen full og bare rykker litt med tungen innimellom, virker ikke som hun svelger engang. Men, tar jeg henne av brystvorten da ser jeg at hun har munnen full av kremete melk, den nydeligste dessert. Jeg har skjønt at det ikke er vits å legge meg oppi hvor lenge hun suger, bare smører meg med tålmodighet selv om det varer og rekker.. Tilslutt slipper hun brystvorten med et bestemt smatt, og drar hodet bort som en morgenstrekkende katt. Da er hun fornøyd.

Jeg bytter ikke pupp etter 20 min som barnepleieren på barsel anbefalte, jeg lar henne drikke ferdig den ene puppen for å få fløten på "bunnen". Hvis brystet er fullt og det bare er vannete melk (formelk) hun drikker før hun blir mett, gir jeg samme brystet til neste amming.

Hun har lagt på seg godt!

http://www.dinbaby.com/forum/thread/139543571

denne tråden handler om babygråt - hvordan se om hun gråter for at hun er sulten. Det funket bra for meg - slapp å være i tvil om når jeg skulle ta frem puppen. Så på tunga hennes om den la seg "opp" - da sa hun jo fra at hun ville ha!

"Dunstan baby language" er metoden kalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...