Gå til innhold

Herding av brystvorter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som driver med herding av brystvorter nå om dagen? Min mor snakker så veldig om at det er viktig og hun mener at det hjalp henne veldig i forhold til amming da hun fikk barn, men jeg synes i såfall at det er rart at jeg ikke finner noe særlig informasjon om det. Jeg har ikke lett så veldig mye etter informasjon om det heller, altså, men det eneste jeg kan huske å ha kommet over er i Gro Nylanders bok "Mamma for første gang", der det står at herding av brystvortene er unødvendig...

Hva gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor var også veldig massete på at jeg skulle herde brystvortene.

For det var SÅÅÅ viktig..

Men når jeg sa det til Jordmor fikk jeg beskjed om å ikke gjøre det, pga det kan sette i gang fødselen for tidlig, med at du kan få rier pga kroppen trur du ammer.

Og det er mer jobb enn nytte, hvis vi blir såre når vi ammer går det over så fort at det er ikke vits å plage seg med å herde vortene..

Sorry for skrivefeil, håper du skjønner hva jeg skriver.

Skrevet

Jeg prøvde å herde med første mann, og tror det funket for meg.

Hadde ihvertfall ikke noe problem med såre bryster e.l

Har jo ikke prøvd å la være, så vet ikke noe annet, men fikk tips av legen tror jeg, og fulgte det.

Jeg skrubbet med en liten (ny) neglbørste i dusjen husker jeg, sikkert fordi jeg hadde lest et eller annet sted at det var lurt å gjøre. hehe.

Legen anbefalte å klypevri i brystvorten ca 10gng, men det føltes bare dumt ut for meg..

Skrevet

Moren min gnålte også om dette når jeg gikk gravid første gang.

Det er gammel overtro. Noe de fikk printet inn når de gikk gravide selv.

La de hvile du :o) De blir "herdet" tidsnok :o)

Skrevet

Har ikke noe erfaring med det selv, men har også hørt at det bare er "gammel overtro" og faktisk kan virke mot sin hensikt.. Min svigermor har også mast mye om at dette MÅÅ jeg bare gjøre og at det hjalp henne så mye, men ifølge jordmor er det andre ting som er viktigere, så jeg velger heller å høre på henne.

Fant en artikkel om det på mammanett forresten:

http://mammanett.no/foedsel_barsel/amming/forberedelse_til_amming

Skrevet

Sikkert individuelt dette, men herding for min del er bare tøys. Prøvde å herde litt før jeg fikk førstemann, men jeg fikk allikevel sinnsykt såre brystvorter nesten med en gang. Så det hjalp absolutt ingenting.

Nå lar jeg brystvortene mine være heeeelt ifred (mannen min er unntaket selvsagt) og forbereder meg på såre brystvorter uansett. PURELAN PURELAN PURELAN! :)

Skrevet

Bestemora mi maste om dette i forrige svangerskap. Hun fortalte at ingen hadde sagt det til henne at hun måtte herde de og resultatet var at puppene sprakk og hun blødde hver gang hun skulle amme. Ble jo litt skremt må jeg innrømme, men sløv som jeg er ble det ikke mye herding;) Men jeg slapp unna alikevel, hadde ikke såre brystvorter en eneste gang. Suger barnet ditt feil, eller du har feil ammestilling etc. tror jeg ikke det hjelper å ha herdet puppene på forrhånd. Da blir de nok såre uansett. JEg herdet iallefall ikke, og kommer heller ikke til å gjøre det denne gangen!

Skrevet

Jeg prøvde å herde de litt, men endte opp med en liten rift. Jordmor sa at de ikke anbefalte herding lengre, dette var "før i tiden" og at dette kunne føre til vondt værre og ikke førte med seg noenting. Hvis man får rifter og blir sår og så skal amme, ai, ai, ai ikke så godt utgangspunkt...

Skrevet

Jeg herdet brystvortene i ca en måned før jeg fikk førstemann, etter anbefaling fra en islandsk jordmor. (Min norske jordmor sa det var lite vits og at jeg risikerte å få kynnere etc.) Jeg kan ikke huske at jeg ble plaget av kynnere, og jeg hadde INGEN problemer med såre brystvorter!

Med nr to derimot, herdet jeg IKKE brystvortene. Tenkte at det gikk jo så bra sist, hadde sikkert ingenting med herdingen å gjøre, det er jo litt tiltak etc.etc. Men jeg angret sånn etterpå!!!!! Slet med hudløse brystvorter i to-tre uker etter fødselen, gråt av smerte hver gang jeg skulle amme (og jeg har ganske høy smerteterskel!) og holdt nesten på å gi opp hele ammingen...

Nå er jeg gravid med nr 3, og gjett om det er ei som hvertfall skal herde brystvortene noen uker før fødselen!!! Det er jo tross alt ikke så mye som skal til, og om man ikke begynner for tidlig, kan jeg ikke forstå at det skal være så farlig. Hvis man får plagsomme kynnere, er det jo bare å slutte. Jeg vil iallfall ikke oppleve de to-tre hudløse ukene en gang til iallfall!!!!

Skrevet

Jeg herdet ikke sist, og fikk heller ikke såre brystvorter. Men jeg var EKSTREMT besatt på at baby ikke fikk lov til å suge før jeg var 110% sikker på at han sugde riktig. Og det hjalp. Ammingen var ikke vond i det hele tatt.

Skrevet

Hvordan herder dere de da?

sikkert dumt spørsmål ,men...

Jeg har begynt å gå uten bh under en litt løs genser på kveldene,slik at den liksom "gnisser" litt mot puppene,men gjør dere noe mer drastiske tiltak liksom? ;)

Skrevet

Mannen min masserer med purelan salve og drar litt i brystvortene hver kveld. Vet ikke om det vil hjelpe, men med første fikk jeg grusomt såre vorter (hadde ikke herdet da) så jeg tenker det er verdt et forsøk. Så langt har resultatet vært kynnere og råmelk...hehe...

Skrevet

fikk beskjed fra legen min om å masere dem med en litt hard klut:)

Skrevet

Lar puppene være fred jeg altså! Tror det er gammel overtro jeg og..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...