knærten71 Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Hei sitter her og drømmer om å gi mine barn de gode opplevelsen med dyr som jeg hadde. Det er bare det at jeg i voksen alder er blitt allergisk. jeg reagerer på bichon,puddel og wheaten men jeg har hørt om ny raser som enkelte kan ha.Husker bare ikke navnene. Noen som vet og kjenner noen?
Zitro Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Jeg er kjempeallergisk mot hund, men storpuddel (kongepuddel) reagerer jeg ikke på i det hele tatt. Den skal visstnok være allergivennlig. Ellerså har du jo den blandingshunden som kronprinsparet her, blandig av storpuddel og labrado eller no. Den er også allergivennlig.
blomstre Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Coton de Tuléar? http://no.wikipedia.org/wiki/Coton_de_Tul%C3%A9ar
Gjest Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Jeg er påvist allergisk mot støv, midd, pollen og dyr blant annet hund og katt. Har hatt to hunder som er såkalte allergivennlige raser. En Yorkie og en bichon frise. Reagerte merkbart på Yorkien og måtte dessverre omplassere den ganske raskt. Bichon friseen har vi hatt i over to år og jeg har ikke merket noe til normale symptomer som kløe, rennende øyne, tett nese og ubehaget det medfører MEN jeg har slitt med kronisk bihule betennelse i to år nå.... og øre nese hals eksperter mener det kan være hunden... Nå sitter jeg her og holder snart ikke ut mer smertene rundt bihulene og er fortvilet i forhold til hva vi skal gjøre med denne hunden vi har blitt så glad i.. jeg angrer rett og slett på at vi fikk han i det hele tatt. Så mye sykdom det muligens har ført med seg og en kjempestor sorg hos alle i familien om vi tilslutt må innse at vi må gi han opp! Jeg anbefaler derfor å ikke få hund. Øre nese hals legen min og en kirurg jeg går til pga plagene mener at mennesker med allergi aldri bør få seg inne-dyr, "allergifri" eller ei.
Gjest Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 må bare legge til at jeg går daglig på allergi medisin, reagerer kun på midd om det tar helt av -noe det aldri gjør. Vi har så og si tekstilfritt hus og mannen min vasker hunden et par ganger i uken i tillegg til at vi alltid holder pelsen kort. Jeg håper du finner ut av det og at du ikke ender med å bli syk som meg og må ta mye vanskeligere valg enn hvilken hund en skal velge. Masse lykke til
maimaimai Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Obama-hunden, eller Portugisisk vannhund skal også være allergivennlig. Jeg kjenner en som har en slik hund nettopp på grunn av allergi og det fungerer for dem. Flott rase:)
moe_ Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 For ikke å nevne nakenhundene da - men da må man kunne svare på evt. tåpelige og flåsete kommentarer fra omgivelsene ...
LizzyG Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Nakenhunder er jo alt annet enn allergivennlige, siden veldig mange faktisk ikke reagerer på hundepelsen men selve huden. Har selv en nakenhund og de vi kjenner som er allergiske reagerer sså fort han nærmer seg de.
3småtroll♥ Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Jeg har ingen forslag til deg, for det er mange "allergivennlige" raser som noen alikevel reagerer på som du bla kan lese av andre svar.. Men et forslag; søk på nettet og finn ulike alternativer. Så kan du jo oppsøke oppdrettere som har disse rasene;) Forklar situasjonen og spør om du kan komme å kose med valpene (og mammaen) Hvis du koser masse med de og har de opp i ansiktet så finner du jo ut om du reagerer eller ikke:) Blir jo litt mer styr enn hvis du ikke hadde vært allergisk, men da slipper du å skaffe deg en hund som dere alle blir glad i, for deretter å merke at du reagerer og så kanskje måtte selge den igjen.... Lykke til!
jordbærsjokolade Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Min mor hadde en terrier, husker ikke hvilken type men ingen av oss alr\lergikerne i familien reagerte på den hunden. Litt stor terrier..
sol2002 Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 keeshond skal være allergivennlige, ser nesten ut som en elghund, mye pels men det er angora pels og det er vistnok mer skånsomt. Kjenner ei som har en sønn som er plaget med mye astma og allergi og de har den sorten det går kjempe fint. Har selv hatt den sorten og jeg har allergi, gikk fint, men måtte desverre omplassere den pga mangel på tid. Den er veldig kosetet og barnekjær.
Julelita Skrevet 11. august 2010 #12 Skrevet 11. august 2010 Hvilken type puddel har du testet ut da? Jeg reagerer kjempemasse på bichon og de andre, men jeg tåler puddel under gitte betingelser: 1 - størrelse - jeg reagerer på kongepuddel (har ikke testet mellom) men tåler dvergpuddel helt fint. 2 - renhold - hunden må bades og stelles jevnlig. Går det feks en måned mellom bad så merker jeg det godt. Nå er puddel en rase som bør stelles jevnlig. Både jeg og forelderene mine har dvergpuddel. Jeg tåler min helt fint så lenge den stelles riktig. Jeg har av og til reagert på hunden til foreldrene mine. Den har av og til vært plaget med ørebetennelse, og da kan jeg ikke nærme meg den + at de av og til lar den lufttørke i stedet for å føne den tørr etter bad. Det reagerer jeg også litt på - men bare litt. Et lite tips - jeg reagerer noe sinnssvakt masse når jeg er den som klipper, selv om hunden klippes nybadet.
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 11. august 2010 #13 Skrevet 11. august 2010 Tror dette ikke KUN går på raser.. Jeg reagerer endel på hunder med tykk underpels (type husky, elghund osv), men ikke på puddel, fuglehund osv. Men den hunden jeg har nå er en mix av bordercollie, shafer og kanskje harehund (alle litt usikre), men hun har ikke sånn supertynn pels, faktisk litt underpels (spes om vinteren), men hun har jeg aldri reagert på. Kanskje noen blandingshunder også er allergivennlige?
ano`num *17.03.10* Skrevet 11. august 2010 #14 Skrevet 11. august 2010 Med tanke på at barne dine har større risiko for å utvikle allergier fordi du som mor har det ville jeg ikke utsatt dem for dyr mer en nødvendig! Legene på sykehuset her anbefaler at vi behandler barna som de selv er allergikere så lenge som mulig. Det gjelder både ifh mat og de mer ytre påvirkningene. Nå er det kanskje litt mer spes. hos oss siden det er litt andre faktorer i bildet. Som at barna selv har astma og andre kroniske lidelser - så allergier ville bare blitt "de neste i rekken". Men siden allergi stort sett er noe en bare må leve med resten av livet ville jeg vært forsiktig. De første leveårene er nok mest sårbare. Men. Hvorfor ta sjangsen. Som andre sier. Det er bedre å gå med drømmen om en egen hund og fritt kunne kose med andres når anledningen byr seg; enn å risikere å sitte med en kjær hund som har blitt en stor del av familien og ikke lenger kunne ha dem. Eldste vår savner dyret sitt enda, 2,5år siden vi måtte gi det bort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå