Gå til innhold

Linser på små barn? Ekstrem langsynthet hos barn...

Anbefalte innlegg

Har en svært langsynt 3 åring + 6 åring, begge har rundt + 6 - + 7.

6 årinmgen bruker briller daglig, men er helt på gråten og VIL IKKE bruke de, han er redd for erting og være "annerledes" enn vennene sine (ingen av de bruker briller). 3 åringen er helt umulig å tilvenne briller, hun kaster de av seg og vi har forsøkt nå i 4 mnd både med lokking, premier, trusler og jeg veit ikke hva snart.. Hun river de av seg og blir kjempesint (jeg vet det er en ny verden med briller, men hun vil ikke engang forsøke å ha de på). Vi har forsøkt 3 ulike briller på henne, vi skryter ivei - men ingenting fungerer (og nei - hun er ikke påvirket av storebror, da han går med brillene fra han står opp til han legger seg og hans brillebekymring er noe som kommer når vi er på tomannshånd med han).

Vi har vært i ulike brillebutikker, søkt råd mange steder og de fleste sier bare at det går seg nok til.., men det tviler jeg på. Dessuten må jeg innrømme at jeg deler bekymringen min med eldtsemann ang erting selv om jeg selvsagt ikke sier dette når han hører på..)

En optiker på Synsam tok seg god tid til å høre på oss, og han mente det var helt reelle problemer vi sto med, og han forsto godt at det ikke var lett ifht lillesøster når han observerte henne og hørte allt vi hadde prøvd og at vi hadde prøvd i alle tenkelige settinger (ved lesing, tv-titting osv)

Han mente vi burde snakke med øyelegen om linser - da det faktisk var eneste mulighet mente han - og det gikk jo fint så lenge det var vi foreldre som var ansvarlig for hygiene og det å sette inn og ta ut. Vi har bestilt time hos øyelegen, men kontordama (som lurte på hvorfor vi trengte ny time) mente at det da aldri i verden kunne være riktig - barna v¨åre var altfor små til linser osv..

Så lurer på om noen vet om små barn som bruker linser?? Det er svært viktig at vesla begynner med briller/linser pga sterk langsynthet og skjeling - og om hun ikke snart får avlastet øynene, så kan problemet bli varig og verre...

Og en annen ting; noen som om det stemmer at mange barn faktisk vokser av seg langtsynhet? Jeg har hørt både ja og nei - og blir ikke klok på dette....

Håper noen kan gi meg noen gode svar??

Fortsetter under...

Vi har og ein svært langsynt gut som er avhengig av briller og intensiv lappetrening for å få tilbake synet på det eine auget.

Eg veit om i alle fall to stk som har vokst av seg ekstrem langsynthet, så det ER mulig (men ikkje vanleg), men berre fram til ca 8-årsalderen. Det er fram til då at auget utviklar seg (så alle lappekorrigeringar må skje før den alderen).

Eg har ikkje erfaring med linser hos små barn, veit berre at "aldersgrensa" er 12 år. Er det reelt erting og plaging av 6-åringen din? Eller er det "berre" noko h*n er redd for? Eg trur neppe ein får lov til å begynne så tidleg med linser fordi ein er REDD for at barnet skal bli erta. Guten vår har aldri høyrd så mykje som eit ertande lite kvekk om brillene (så vidt eg og bhg har fått med oss). Han blir desperat når han IKKJE får brillene på seg, så eg synest det virkar rart om eit barn med så dårleg syn velger å sjå veldig dårleg av ikkjebegrunna frykt for erting?

Sjølv med fargerike lappar har guten vår aldri blitt erta. Det hender nokon spør kvifor han har lapp - då svarar han berre som sant er at han trener auget sitt.

Beklager, det gjekk litt fort her. Eg meiner og at problemene med lillesøster vil kunne gå seg til. Gir ho brillene ein sjanse i det heile tatt, eller blir dei slengt av før ho får sjansen til å bli vant til dei?

Har dåke prøvd belønningssystem? Mitt tips til denne type ting er å kjøpe ein premie, pakke den inn, vise pakken til barnet og seie f.eks. at "No setter vi på alarmen på ti minutt, og så får du brillene på. Når alarmen piper får du pakken og så kan du ta av brillene når du har opna den". Antal minutt må ein naturlegvis justere, om ho nektar PLENT til å begynne med kan det vere nok med eit minutt eller to. Det viktige er vel at det er ein premie som ho kan sjå (så godt ho kan med elendig syn... :P) og ikkje noko diffust som at "Du skal få noko når du har vore flink". Vér tydeleg med nøyaktig kva ho må gjere for å få premien, og vis ho premien, med eller utan papir på - så ho FORSTÅR kva ho har å vinne.

jeg vet om et barn som begynte med linser som baby, men hun hadde en styrke på mange og 20

og jeg vet en gutt som fikk linser som fire-åring, siden det gikk dårlig med briller. Om det gikk bedre med linser vet jeg ikke...

Jeg tviler på at du klarer å sette linser på en treåring som ikke engang vil ha på seg briller. For at det skal fungere, så må du klare å ta linsene inn og ut på henne hver dag. Hun må ikke gni seg for mye i øynene, da flytter de lett på seg og det er veldig ubehagelig hvis de ikke går tilbake av seg selv etter et blunk eller to. Det er veldig greit å fortelle det til voksne at hvis de feks klør i øyet, så må de gni forsiktig, til en treåring er det umulig å si noe sånn.

Jeg tviler også på at det har noe med utseende å gjøre at hun ikke vil bruke briller, det er nok heller at det er noe som hun ikke pleier å bruke, bare storebror. Og de ser oftest veldig dårlig i begynnelsen med så sterk styrke også, så det kan nok også være en grunn til at hun ikke vil ha dem på (hvis dere faktisk i det hele tatt har fått de på henne).

Med storebror hadde jeg også prøvd å unngå linser i det lengste, hvertfall hvis det gjelder bruk hver dag som det du tenker på. Jo tidligere han begynner med linser, jo vanskeligere vil det være å få han til å bruke briller i tillegg og det må han. (Alle bør avlaste øynene ved å bruke briller i tillegg til linser, uansett alder.)

Har du spurt han om noen har sagt noe om brillene hans? Hvis ingen har sagt noe, så er det jo ikke engang sikkert at noen sier noe. Dere kan jo også snakke om hva han kan svare hvis noen spør. Som Ranveig sier, så er det jo veldig greit hvis han kan få til å bare svare som det er at han trenger dem for å se. Hvis han kan klare å være stolt av dem, så er det jo i prinsippet ikke mulig for andre å mobbe han for dem heller, det er jo ikke noe gøy å mobbe en som ikke lar seg mobbe...

Når det gjelder å vokse av seg langsynthet, så er det mange som gjør det. De aller fleste blir mer nærsynte i løpet av tenårene og hvis man da er langsynt fra før, så vil man bli mindre langsynt i stedet for å bli nærsynt. De som er langsynte kan i tillegg i prinsippet kompensere for styrken de har (det gjør øynene automatisk) og det er når de forsøker å gjøre det at barn begynner å skjele. Hvis langsyntheten blir litt mindre er det ofte at skjelingen ikke er et problem lengre og da er det mange som slutter med briller, selvom langsyntheten fortsatt er der. Noen går også over til lesebriller i stedet for å gå med briller hele tiden,ettersom det er når man leser en svak langsynthet vil lage mest problemer.

Annonse

Vi har også en langsynt gutt. Han begynte med briller så tidlig at tilvenning ikke ble et problem. Så jeg vet ikke om jeg har så mange tips. Det jeg kan si er at vi har ikke hatt noe problem med mobbing pga lapp eller briller hverken i barnehage ( han har gått i tre ulike) eller på skolen. Barn er myyyyye flinkere til å akseptere ulikheter enn det vi var. Briller er dessuten vanligere på små barn nå enn tidligere. Når det gjelder å vokse av seg langsynhet så sa vår øyelege at de fleste barn er noe langsynt når de er små og vokser av seg dette etterhvert. Vår gutt har ikke endret syn og er fortsatt svært langsynt. Den aller yngste linsebrukeren beg kjenner til er en jente på 8 år. Hun bruker det kun noen få timer i uken mens hun trener judo. Lykke til med tilvenning. Som du selv sier er det viktig å få igang bruk av briller (og evnt lapp) ellers vil synet bli varig svekket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...