Gå til innhold

Kan man få full narkose om ønskelig ??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste ikke linken din jeg, men var på sykehuset i dag å spurte om akkurat dette. legen var verdens hyggligste og ville virkelig ikke si nei, men hun sa at det skal masse til for å få narkose. dette er fordi det går like fort over til barnet som moren. moren sovner jo strax, så tenk deg hvor slapt stakkars barnet blir :-( fødsel er nok bare å innfinne seg med at er smerter med eller uten snitt . lykke til

Det skal VELDIG mye til å få narkose ved et planlagt snitt. Bedøvelsen vil gå over til barnet, slik at det må ut veldig raskt, i tillegg til at sjansen for at mor dør i forbindelse med inngrepet er betydelig øket i forhold til spinal/epiduralbedøvelse.

Dessuten er gravide en av høyrisikogruppene for å få for lite narkosemiddel under operasjon, siden de bruker så lite som mulig pga barnet. Forskjellen i forhold til utilstrekkelig spinal, er at ved epidural/spinalbedøvelse kan du hyle hvis bedøvelsen ikke virker som den skal, slik at det kan gjøres noe med det. Før operasjonen starter vil de også gjøre diverse tester på magen din for å finne ut om bedøvelsen virker som den skal. Du sier fra om du kjenner ting m.m. Hvis du er i narkose kan du ikke si fra om at det gjør vondt, det finnes kvinner som har vært "våkne" under hele keisersnittet sitt, inkludert smerter, uten å ha kunnet si fra om det. Kroppen er lammet pga narkosen, men de kan i ettertid fortelle om alt som har skjedd.

På et mer personlig plan vil du ikke få med deg fødselen til barnet ditt, du får ikke se det før etter flere timer. Med regionalanestesi kan du få se det med en gang, og faktisk få en fødselsopplevelse!

Vil du fremdeles ha full narkose? De gir bare full narkose hvis det ikke finnes noe annet valg!

Som nevnt av andre her, kan du nok ikke få narkose bare fordi du ønsker det.

Før keisersnittet snakket jeg med anestesilegen og da var det helt klart at det var ikke noe annet alternativ enn spinal. Det er det beste både for mor og barn. Jeg var også en av dem som "ønsket" narkose, rett og slett bare fordi jeg var redd for å være våken under snittet (redd for det ukjente rett og slett).

Da spinalen var satt var det mye klyping o.l i magen og jeg ble stadig spurt om jeg kjente noe. Da det var klart at jeg ikke kjente noe, satte de i gang. Med nåler i armene har de mulighet til å gi deg narkose med en gang hvis det skulle være nødvendig. Jeg hadde flere personer rundt meg som tok godt vare på meg under snittet og snakket med meg, så jeg ser det nesten som umulig at linken du henviser kunne skjedd meg.

Sånn i ettertid var det helt greit med spinal. Syns det var litt snodig å høre på at de (to kvinnelige gynekologer) snakket om hverdagslige ting mens de sydde, og at en av de plutselig stikker hodet opp fra gardina og snakker til meg :-)

• 2 år senere...

Som nevnt av andre her, kan du nok ikke få narkose bare fordi du ønsker det.Før keisersnittet snakket jeg med anestesilegen og da var det helt klart at det var ikke noe annet alternativ enn spinal. Det er det beste både for mor og barn. Jeg var også en av dem som "ønsket" narkose, rett og slett bare fordi jeg var redd for å være våken under snittet (redd for det ukjente rett og slett).Da spinalen var satt var det mye klyping o.l i magen og jeg ble stadig spurt om jeg kjente noe. Da det var klart at jeg ikke kjente noe, satte de i gang. Med nåler i armene har de mulighet til å gi deg narkose med en gang hvis det skulle være nødvendig. Jeg hadde flere personer rundt meg som tok godt vare på meg under snittet og snakket med meg, så jeg ser det nesten som umulig at linken du henviser kunne skjedd meg. Sånn i ettertid var det helt greit med spinal. Syns det var litt snodig å høre på at de (to kvinnelige gynekologer) snakket om hverdagslige ting mens de sydde, og at en av de plutselig stikker hodet opp fra gardina og snakker til meg :-)

Vet ikke hvor trivelig og koselig jeg synes det hadde vært, om de opererende prater, klirrer og til og med viser seg frem foran gardinene...!!:-/

Det blir bare forstyrrende..tåler pasienten fint narkose, så tar jo kroppen det. Jobben til anestesi er jo å beregne riktig, så da bør de klare det til en gravid også. Blir jo bare tullete å si at "nei, vi kan ikke, for det virker sikkert svakere på deg"!

Da får de bare ta hensyn til det og betegne mer og legge inn en margin.

Så tafatt da de.

Anonym poster: e8b8c8a459737c66b64c48fa1431e55f

Risikoen for at mor dør under keisersnittet er økt ved narkose i forhold til spinalbedøvelse. Under full narkose blir også barnet påvirket, noe det ikke blir av spinalbedøvelse. De kan ikke "bare legge inn mer margin", for da øker selvfølgelig sjansen for at noe skjer! Å legge en gravid i narkose er mer risikofylt enn å legge en person som ikke er gravid i narkose, av mange årsaker. De gjør det ikke hvis de ikke må, rett og slett. Jobben til anestesipersonalet er å velge den bedøvelsesformen som vil gi best mulig resultat for den enkelte, og for de aller fleste planlagte ks vil dette si spinalbedøvelse/evt epiduralbedøvelse.

Anonym poster: e544dd262e470ae97bac9c7bb500fcc8

Annonse

Endte opp med narkose under et hastesnitt, fordi effekten av epiduralen hadde begynt å gi seg og de ikke hadde tid til å sette ny. Husker bare at jeg sa at jeg kjente noe, så kom maska, og så var jeg på på oppvåkninga, helt i ørska, med en person som kom bort og sa at jeg hadde fått en gutt (visste ikke kjønnet fra før). Det tok sikkert en time til før jeg var skikkelig våken og fikk komme opp på rommet, så fikk se sønnen min først etter fire timer. Veldig merkelig med en gang, for selv om jeg logisk sett forsto hva som hadde skjedd, skjønte ikke følelsene hvor denne merkelige babyen var komt fra, og det tok noen timer før det gikk skikkelig opp for meg at jeg var blitt mamma.

Regner med det blir planlagt ks denne gangen, og jeg vil være våken!

Anonym poster: efef3b9b664fa76bc8de7917381133cc

Jeg har også lest historier om folk som blir operert i narkose som kjenner alt som skjer. De hadde i da ikke mulighet til å si ifra om det var vondt, siden man er helt lammet i alle muskler. Så det er bedre å få spinalbedøvelse og kunne si ifra om at det er vondt enn å ligge i narkose og ikke kunne formidle at man har smerter. Dermed heller spinalbedøvelse og samtidig mindre risiko.

Anonym poster: d3b48e853739916230864034837404d5

Narkose gis kun ved keisersnitt om spinalen ikke virker eller det er katastrofesnitt. Narkose er ikke gunstig for barnet.

Narkosen en bruker ved KS er helt minimal, dette for å påvirke barnet minst mulig.

Tanken på å kunne kjenne noe under narkose ved KS når en har fått muskelrelax og ikke kan kommunisere, skremmer meg mer enn tanken på å kjenne noe ved spinal/epidural hvor en faktisk kan si i fra.

Anonym poster: 6c72ae1ff5e90f325b9ebb555f48e2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...