Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 jeg har en sønn på 3 år , han er veldig lang og slang, vekten er 12,5, , vi bruker fortsatt bilstolen som er fra 9-18 kg, vi synes at stolen er for liten for ham, kan vi bytte til den stolen som er fra 15 kg til opp over ? er det lov ?
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Hvorfor synes dere han er for stor da? Er han veldig lang eller? Det er vel ikke helt etter boken nei, han vil jo ikke være sikret sånn som han bør da. Mulig det har noe med beltehøyden også, men er han jo veldig høy da, så går det jo an å sjekke det ut!
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Det finnes stoler som er fra 9-25 kg, det hadde jeg gått for Min sønn som blir 4 i november flytter vi snart over til et sete som er fra 15 kg, men han er 17 kg så
Ranveig R Skrevet 12. august 2010 #4 Skrevet 12. august 2010 Trur du ærlig talt det er lov å ha eit barn på 12,5 kg i eit sete frå 15 kg og oppover? Eg las ein eller annan plass grunnen til at det er 15 kg vektgrense på beltestolar (altså seter der ein brukar bilen sitt sikkerhetsbelte direkte på barnet). Det er altså fordi det er så stor kraft som må til for at beltet skal låse seg ved ein kollisjon. Så viss barnet er for lett, vil ikkje bilbeltet låse seg, og barnet sit praktisk talt usikra i bilen. Livsfarleg! Kor lang er guten din? Guten vår kunne bruke lillesøster sitt bakovervendte 9-18 kg sete her for nokre månader sidan (då 4 1/2 år, 16 kg og 108 cm). Kor god plass det er til barnet kjem naturlegvis an på merke både på setet og bilen, men eg synest det er rart at eit barn på berre 12,5 kg kan vere SÅ langt at det ikkje får plass i eit sete som går opp til 18 kg.
Limuna Skrevet 12. august 2010 #5 Skrevet 12. august 2010 Det som betyr mest her er lengden opp til skuldrene i den solen han sitter i. Hvis beltene havner lenger ned enn skulderhøyde, altså at de liksom kommer ut nedpå ryggen hans (dårlig forklart, håper du skjønner hva jeg mener) må du bytte stol. Da ville jeg nok gått for en 15-36 kg stol (eks hts izi up) men det beste er om han kan sitte i fempunkts-stolen til han blir et par kilo større, hvis selene er i skulderhøyde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå