Gå til innhold

for tidlig til å ta blodprøver osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er 8+3 uker på vei.

jordmora sendte meg til legen og sa jeg måtte ta blodprøver, urinprøve og bestille ul.

når jeg kom til legen på labratoriet så klikket ene merra i skranken på meg fordi jeg måtte vente til uke 12 osv...

må man det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man MÅ ikke vente, men veldig mange legekontorer praktiserer uke 12 som grense, fordi det er sjelden med SA etter 12 fullgåtte uker.

Er jo liten vits å ta alle undersøkelser dersom det ender i SA.. Og siden SA ikke er uvanlig, sparer man seg for noen unødvendige undersøkelser dersom man venter.

Dessuten er det jo ikke behov for å få svar på prøvene noe før eller..

Men vet mange reagerer og synes det er sent med første kontroll og rutineprøver etter uke 12..

Skrevet

Titter inn fra 2.tri jeg. :) Jeg fikk tatt mine blodpprøver tidlig. Fikk så svar om at jeg ikke har antistoffer mot rubella/røde hunder. Jeg har nok det alikevel siden jeg har hatt sykdommen og er vaksinert i ettertid. Nå har jeg fått vite at antistoffprøvene ikke skal tas før uke 12, fordi det er lett å få feil svar tidligere. Hvorfor har jeg ikke helt forstått, men det kan jo hende det var det dama du snakka med tenkte på. Før uke 12 hadde jeg både vært til samtale med lege og med jordmor, uten å ha noen ekstra grunn til det, så det varierer sikkert litt ut fra hvor man bor og kapasiteten deres. Bestill gjerne samtaletime med jordmor tidlig, for å få alle brosjyrene og sånn. Man har jo gjerne litt spørsmål om kosthold og lignende også. Jormødre bruker å være positive og hyggelige. :)

Skrevet

ja, det kan være en grunn..men synes hun kunne tatt de prøvene bare,

siden jeg allerede var der å de hadde tid..

men jaja :P

jeg har allerede vært til jordmor 2 ganger ! :D

å jeg synes jordmor er kjempegrei!!:D

takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...