Gå til innhold

Streptokokk B- testet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke et innlegg for å skremme noen på noe måte, men jeg blir veldig nyskjerrig!

Jeg ante fred og ingen fare, så kom ei venninne av meg til meg for å spørre meg om jeg hadde tatt Streptokokk B-prøver. Hun mistet to av tre trillinger i sitt siste svangerskap, og de fant i etterkant ut at morkaken inneholdt denne bakterien som kalles streptokokk b.. Hun anbefalte meg av hele sitt hjerte å ta denne prøven, da den kan fremprovosere hjernehinnebetennelse på barnet.

Jeg klarer ikke å huske om det ble tatt streptokokk- prøver ved første 12-ukers kontroll! Noen som husker? Jeg klarer bare å huske hiv og rubella.. Noen som har noe erfaring med dette fra evt tidligere svangerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forresten 16 uker på vei, og har ikke hatt min første UL enda.. :P

Skrevet

Hei

Jeg tok to slike prøver i sist svangerskap. mener det var ca i uke 25 og 35 elle noe sånt.

Det er prøver du selv må spørre om å få ta.

Men dog så kan du ha denne bakterien liggende latent i kroppen uten at den bryter ut og gir positiv prøve. Slik at prøven kanskje viser negativ en uke også kan du ha positiv prøve neste uke.

Men det som er vell viktigst er vell hvis du har positiv prøve er og få antibiotika kur slik at det ikke smitter over til barnet. `?????

Litt usikker på dette. men har en god bekjent som mistet barnet sitt like før fødsel pga av dette viruset.

litt knotetet skrevet.

Men snakk med jordmor eller evt legen som du skal gå til.

Skrevet

Takk for det! Venninnen min som mistet fikk tidlig svangerskapsforgiftning, og det er visst delt meninger blant leger om Streptokokk B- bakterien har en innvirkning på dette. Blir så usikker når det er så mange ting som kan spille inn på om barnet blir frisk eller ikke..

Skrevet

Hei,

Jeg har selv Streptokokk B og overførte dette over til mitt barn under fødsel. Alt gikk bra, barnet fikk anitbiotika. Jeg hadde ikke blitt testet for Streptokokk B på forhånd, det er noe de ikke gjør som rutine. Men barnet var tydelig sykt rett etter det ble født, og det var da de fant utav det.

Jeg var igrunnen ikke så redd for dette. Har fått beskjed om at neste barn skal rett på antibiotika når det kommer ut.

Men jeg ble jo redd nå som jeg leste denne meldingen fra deg.

Så jeg søkte litt på nettet nå.

Det ufødte barn ligger jo inni en pose som skiller det fra mor. Så det skal igrunnen ikke være mulig å overføre smitten før under fødsel.

Men det er ett unntak og det er for dem som har gjennomført konisering (fjernet en del av livmor tappen).

Hadde venninnen din gjennomført sånn konisering ?

Nå leste jeg bare om dette ved å søke på Google, så det kan jo være feil det jeg skriver.

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Det er mulig å få overført Streptokokk B til ungen, mistet selv tvillinger pga dette. Det ble tatt opp i blodet mitt, og der etter overført til morkaka til jentungen vår, det førte til fødsel i uke 21, men ingen svangerskapsforgiftning (noe sykehuset kunne bekrefte). Det lå ingen forvarsel i noe, plutserlig startet bare fødselen, og det var ikke noe å gjøre. Nå har jeg fast testing hver 2-3 månde, for å være sikker på at det går rett for seg nå.

Mener ikke å skremme noen med dette, men faren kan jo ligge der, så jeg ville nok bedt om en underlivstest.

Skrevet

p.s.: jeg har ikke hatt noen konisering

Skrevet

Venninnen min hadde ikke hatt konisering nei, men de fant ut da de tok prøver av morkaken at den var full av streptokokk- b bakterier. Det ble ikke bevist at det var dette som førte til svangerskapsforgiftningen.. Men hun mistet jo to av sine tre små, som følge av en alt for prematur fødsel pga svnagerskapsforgiftningen. (barna ble tatt med ks 28 uker gamle) Det ene barnet døde mest sannsynlig pga antibiotikaen hun fikk etter fødsel, da kroppen hennes ikke var sterk nok til å takle kuren. Dette på tross at venninnen min var til ukentlige tester fordi det er veldig uvanlig med naturlig trilling-svangerskap i Norge. Hun var både i Tyskland for tester der, pluss i Oslo og Bergen flere ganger. (Hun er fra bodø-området) Så ja, jeg må si at det skremmer meg litt når det faktisk er noe man må be om selv! Jeg var jo på ingen måte klar over dette før hun fortalte meg det.... Denne bakterien går visst gjennom blodet og i morkaken og videre til barnet, om man ikke oppdager dette tidlig nok. SKUMMELT!

Skrevet

Åååå...

Blir så irritert over at de to legene jeg har snakket med til nå ikke har overhode virket som det er noe å bekymre seg for.

Skrevet

Kanskje de to legene rett og slett ikke har hatt tilfeller med det, så de ikke vet helt hva de snakker om? Jeg vet iallefall en ting, og det er at jeg skal bestille meg time til å ta Streptokokk-B- blodprøve..!

Skrevet

Legene som hadde med meg å gjøre på føden, fortalte at slike hendelser er så sjeldene, at det ikke er alle leger som er klar over det en gang.

Skrevet

Men du LilleDina, du tester deg hver 2-3 mnd. Altså de tester om du har streptokokk B. Om de får positiv test på det, skal du da gå på antibiotika under svangerskapet?

Er det noen andre ting du gjør eller skal gjøre for at dette ikke skjer igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...