Staark Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Hvor raskt/sent gikk prossessen? Gav dere takst? Var det mange med i budrunden?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Ja, det har vi. Det forrige huset vi eide (har solgt det nå) ble solgt på tvangssalg. Prosessen er helt lik som når man kjøper/selger ved vanlig salg. Forskjellen er bare at det er kommunen som er selger;) Var en til med i budrunden da vi bød, men det har jo ingenting med at det var tvangssalg å gjøre...? Vi ga over takst. Fordelen med å kjøpe ved tvangssalg er at det som regel ikke er gjort noe som helst av "pynting"/styling innvendig/utvendig, og dette skremmer bort mange kjøpere. Taksten kan derfor også bli litt lavere enn det eiendommen kanskje er verdt. Mitt råd er å se forbi hvitmaling og skapdører på kjøkken. Sjekk heller de "viktige" tingene, som det elektriske, isolasjon i veggene, er vegger/tak/gulv skjeve??, osv.. Lykke til!
Staark Skrevet 11. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2010 Jeg vet ikke hvor lenge det er siden dere kjøpte på tvangssalg, men nå er det hvertfall slik at budet må være gyldig i minst 6 uker- og da kan man jo oppleve litt av hvert... Grunnen til at jeg lurte på om det var flere med i budrunden er fordi vi har gitt bud på en bolig som skal tvangsselges, men pga megler mener budet er for lavt, vil hun vente med å sende budet videre til tingretten og heller prøve å få inn flere bud (-ved å ha flere visninger..). Det har nå vært 3 visninger som vi vet om, og ingen andre interesserte enn oss. Vil ikke det ta tid før budet når tingretten (-når megler har bestemt seg for å sende inn), og til de har satt av tid til å avslå/slå til på budet? Kan megler risikere å sende inn ett bud som plutselig ikke er gyldig, fordi hun ventet for lenge? (Vil ikke megler-regningen bli høy, når megler kjører slik på med visninger?) Vi har bydd etter hva tilsvarende boliger i området er solgt for/takstet til, da vi mener taksten i dette tilfellet er mistenkelig høy med tanke på boligens tilstand (-mistenker at taksten er nærmere eiers gjeld, enn boligens verdi...). Vi er bare utålmodige, og vil egentlig bare få vite det med det samme, om budet blir avslått av tingretten....
Staark Skrevet 11. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2010 Er det forresten ok å "mase" på megler for å høre hvordan det har gått på visning? Og om de har fått inn bud? Eller burde vi forholde oss helt laidback? Vi er interessert, men ikke overinteressert og vil heller ikke gi inntrykk av det.
Studine mevik Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Det virker som om megler er ute etter å tjene mest mulig penger på noe som ikke er mulig å tjene så mye penger på. Hvis det er sånn at dere ikke er så veldig interessert så ville jeg sagt ifra til megler at enten får han sende i budet eller så trekker dere budet tilbake. Jeg tror ikke han har lov til å holde budet inne på den måten
moe_ Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Megler har ikke lov å holde budet tilbake - basta! Det er lov å informere oppdragsgiveren om meglers måte å arbeide på ... Budet dere gir skal være bindende i seks uker,slik at det kan stadfestes, en prosess som kan ta litt tid, gjerne fem uker + Husk at dine rettigheter som kjøper av tvangssalg er så godt som ikke-eksisterende. PS. Kreditorene kan anke salget hvis de mener det er solgt for billig, så jeg skjønner ikke meglers vegring for å ta budet deres videre.
Staark Skrevet 11. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2010 Er du 100% sikker på at megler ikke kan holde tilbake budet, i vente på "bedre" bud? Jeg synes det står mest om selve kjøpsprosessen på nettet, men lite om hva som er lov av megler. Jeg har fått skriftelig beskjed fra megler om at hun ikke kan anbefale ett så lavt bud overfor kreditor, da hun vet de i første omgang vil avslå det, og at hun derfor må ha flere visninger før hun kan gå videre. På selve visningen sa hun at det var opp til tingretten (-altså ikke kreditor) og avslå/slå til... Budet er ikke så lavt som hun antyder heller, og med tre visninger og ingen andre interessenter, hvorfor ikke la tingretten ta avgjørelsen, tenker jeg.
moe_ Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Denne megleren er namsmannens medhjelper og skal ikke treffe avgjørelser vedr salget. Jeg mener at medhjelper (megleren) skal fremføre de budene han / hun har mottatt og la namsmannen avgjøre hva som skjer videre. Kreditor har satt i gang en prosess mot saksøkte, det er opp til kreditor å evt trekke saken eller å anke namsmannens avgjørelse. Budet dere har gitt BØR sendes til namsmann (tingrett) slik at de seks ukene dere er bundet av budet ikke forlenges av medhjelperens sendrektighet - det er ikke noe i veien for at dere legger inn et nytt (lavere / høyere) bud lenger frem i prosessen. Les mer her http://www.nef.no/index.gan?id=1547&subid=0
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Men i den linken du la ved står det jo nettopp at megler ikke skal sende inn bud fortløpende..? "Eiendomsmegleren sender ikke inn bud til namsretten fortløpende, men har plikt til å avvente dette inntil et bud som er tilnærmet markedspris innkommer."
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Vi kjøpte boligen i 2004, men eieren var fratatt boligen litt over ett år før den ble lagt ut for salg. Det er mulig at dette endret gangen noe..? I vårt tilfelle overtok vi boligen rundt fire uker etter at budet var akseptert (budet ble akseptert dagen etter det var innkommet, men vi hadde ikke 6 uker "bindingstid"). Det er også mulig at det kommer av at budet var over prisantydning... Så hvis dere har kommet med et såkalt "skambud", kan jeg jo forstå at det vil drøye litt;) Håper uansett dette går deres vei! (og forresten så har jeg endret nick fra stinepinekline)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå