Gå til innhold

blodpropp i lunger og lår

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

sitter med blodpropper som de fann for noen dager siden,har termin om 14 dager...må ta en haug med sprøyter...og merker at eg er redd nå...klarer ikke å fatte at dette skal gå bra, selv om legene sier det....og visst det går bra skal eg aldri bli gravid igjen! (så drømmen min om stor familie som eg har hatt siden eg var lita jente er knust) går dette bra skal eg være overlykkelig og fjerne hele livmora. så er vi sikker på at vi slipper dette marerittet igjen...

leste på lommelegen.no...huff,ikke bra!

noen med erfaring? hvordann er det å føde med blodpropp i lungene for eksempel? og hvordann var det etterpå? blødde dere mye? måtte dere ha blodoverføring....

Fortsetter under...

Off så kjedelig, men bra de oppdaget det og at du får medisiner og riktig oppfølging. Har ikke egen erfaring med blodpropp i svangerskapet, men har høy risiko for blodpropp pga. arvelig sykdom, og har familiemedlemmer som har hatt blodpropp etter svangerskap - som har gjennomført nye svangerskap i etterkant.

Selv går jeg på medisiner (sprøyter) hele dette svangerskapet, og får tett og god oppfølging på sykehuset så jeg føler meg ivaretatt. Jeg ville derfor ikke avskrevet drømmen om en stor familie med en gang :) Når den tid kommer snakker du med legene om mulighetene dine, og så lager de et opplegg som passer for deg.

Jeg mistet en del mer blod enn gjennomsnittet ved siste fødsel (antakeligvis pga de blodfortynnende sprøytene) men dette hadde de kontroll på ved sykehuset.

Hei..

Jeg har Leiden mutasjon som er en slags blodsykdom som gjør at jeg er ekstra utsatt for blodpropper.. Jeg fikk blodpropp i lysk og i morkake ved forrige svangerskap. Ble akutt keisersnitt på henne, da hun ikke hadde fått den næringen hun trengte på grunn av blodpropper i morkaken. Vannet gikk plutselig ( det var tenkt vanlig fødsel), og endte altså med keisersnitt.. Sunn og frisk jente nå på 6 år. ..

Gravid nå i uke 35.. Har tatt blodfortynnende siden jeg oppdaget at jeg var gravid ( fragmin).. Det er bestemt planlagt keisersnitt på meg i uke 38, for at kroppen ikke skal bli ekstra belastet... Ingen blodpropper foreløbig..

Har hatt tett oppfølging, med masse ul og måling av vekst på baby..

De tenker altså at du skal føde vanlig?

Keisersnitt er i seg selv risikofylt, og kan øke risikoen for blodpropper.. men man slipper likevel påkejnningen en fødsel gjør med kroppen...

Har du fått vite at sykehuset har fulgt en gravid med blodpropp før?

• 3 uker senere...

tusen takk for godt svar...

har overlevd fødselen:) selve fødselen var super lett...

meeeeen satte 10 000 sprøyte rett før fødselen begynnte....endte opp med blodtrykksfall og mistet mye blod etterpå..virkelig ekkelt...

vi ønsker oss veldig flere barn,men vet virkelig ikke om eg tørr mere...

tenker litt på om det hadde vert lurt å bli satt i gang viss vi skal få flere? da slipper en å ha blodfortynnende i seg når en skal føde...

ks hørest litt skummelt ut, men kanskje det er lurt?

en kan vel ikke få blodpropper når en går på blodfortynnende???

de lurer på om eg også kan ha en sykdom som gjør at en lett får propper...

Gratulerer! Har nettopp vært gjennom en fødsel selv, og den var i utgangspunktet planlagt igangsatt for å kontrollere når siste sprøyte med fragmin skulle settes. Fødselen startet av seg selv før igangsettelsen, men det tok lang tid og jeg hadde jevnlig dialog med fødeavdelingen om når jeg skulle sette siste dose med fragmin. Jeg tok en liten dose (5000) ca 12t før barnet var født.

Keisersnitt ble ikke anbefalt for meg da det er perioden etter selve fødselen som er den mest kritiske for å få blodpropp, og man blir gjerne mer sengeliggende og har mindre kontroll på indre sår ved blodpropp enn normal fødsel.

Pass på at legen får tatt alle prøver for å avdekke om du har høy risiko for trombosedannelse - da er det lettere å få riktig behandling før, under og etter fødselen.

• 1 måned senere...

Annonse

Så godt å høre at fødselen gikk fint!

Selv fikk jeg blodpropper i leggen etter fødselen med storebror.. Oppdaget det 1 uke etter..

Gikk så på klexane hele svangerskapet med lillebror, samt oppfølging hver 6.uke på fødepol med ultralyd..

Fødselen gikk veldig fint! Jeg satte en sprøyte (40 mg) på morran kl 8, selvom jeg hadde rier.. Trodde da at det bare var maserier som jeg hadde hatt endel uker allerede.. Fødselen startet for fullt kl 13.30, og kl 17 var lillebror ute..

Jeg blødde ikke noe mer enn normalt, til tross for sprøyte på morran.. Jordmor gjorde klart væske og veneflon, men ho rakk aldri sette det igang da fødselen gikk så fort..

Her er det ikke påvist noe som helst i familien, verken hos meg eller foreldre.. Så her kom proppene pga svangerskap (og jeg tror pga jeg tidligere har gått på p-piller)..

Det er VELDIG liten sjanse å få propper når du går på blodfortynnende!

Lykke til og kos deg med den lille :)

Når det har gått en stund, så kan det nok hende du har "glemt" hendelsen og får lyst på flere barn :)

• 1 måned senere...

tusen takk for svar!

har mer og mer lyst å prøve igjen til tross for alt styret sist,men er så usikker.

overlegen mener at det går veldig fint:)

men de misstenker protein s mangel og da må eg ta en heste dose blodfortynnende 8000 mårning og 8000 kveld...huff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...