Saftsuse 84 Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Jeg har tidligere skrevet innlegg ang magen min og min bekymring ang dette. Jeg har i ca 11 mnd vært veldig plaget med magen. Har masse slim i avføringen, og til tider blod. VELDIG oppblåst, og tåler dårlig mat. Har gått ned masse i vekt. Jeg har ikke diare, kan være hard i magen. Har tatt cølliaki blodprøve, denne var negativ. Legen tok en blodprøve som viste at jeg hadde inflamatorisk tarmsykdom (min far har ulcerøs collit) men har vært på sykehuset på coloskopi og de kunne ikke se noe galt i tykktarmen, og biopsiene var også innenfor normalen. Neste steg er nå ultralyd av magen. I mars ble jeg sendt på sykehuset med veldige magesmerter, jeg hadde da en liten infeksjon i bukspyttkjertelen, men denne gikk raskt over av seg selv. Jeg har spesielt etter dette vært til tider veldig plaget. Jeg kan få magesmerter med en gang jeg har spist, og jeg blir utrolig oppblåst! Når jeg er oppblåst er jeg også usymetrisk i magen. Er veldig stor på den høyre siden av magen, og det går som et søkke inn i magen rundt navlen. Ser ut som jeg har svelga ei diger falukorv hel! Jeg er kjempefortvilet, for de finner ikke ut hva de er, og det tar så lang tid! Jeg har vært sykemeldt i 3 mnd, og det hater jeg, men jeg har rett og slett ikke energi! Jeg er helt tom! Har innimellom prøvd å være på job, men blir helt tappet. Jeg kvier meg for å spise pga ubehaget det gir, og det hjelper jo ikke på energien, men spiser jeg, blir jeg jo uvel, så dette er en ond sirkel. På sykehuset mente de jeg kunne ha irritabel tykktarm, men verken jeg eller fatlegen min synes dette passer helt.. Noen som har vært borti eller hørt om noe lignende?? Jeg leste om Crohns på nettet, og nesten alt stemmer, med unntak av at jeg ikke har diare. Men hadde jeg hatt dette hadde de vel funnet dette på coloskopien, eller?? Håper noen kan komme med innspill!
Potetstappe Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Skulle gjerne sendt deg en PM, men du har ingen profil. Har det på akkurat samme måte som deg.. Hvis du vil snakke kan du opprette en profil eller sende meg en pm med msn?
meg & to små vampyrer Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Hei, uff, en del av symptomene dine kjenner jeg dessverre godt igjen fra meg selv. Her blir hele magen meget oppblåst og det er ikke i forbindelse med mat (jeg går heller ikke ned i vekt), men ellers smertene og alt det andre er jo likt. Jeg har da gått sånn i 15 år. Fått beskjed om at det er kronisk magekatar, men det er vel bare det de sier når de ikke vet? Jeg dør jo ikke av dette, men det er veldig vondt veldig ofte. Og jeg går jo heller ikke ned i vekt, så er ikke så farlig sånn sett. Håper de finner ut av hva det er med deg, er grusomt å ha det sånn. God bedring.
kroi Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Har du fått prøve Afipran før måltider? Det hjelper på muskelsammentrekningene i mage/tarm-kanalen, slik at magesekken og tarmen klarer å jobbe bedre. Jeg fikk Afipran pga oppblåst magesekk og treg tynntarm. Det hjelper faktisk. God bedring!
Saftsuse 84 Skrevet 12. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2010 nei jeg har ikke fått prøvd d... må virleig klage min nød til legen neste gang, be han om å ta alle mulige tester.. Til tider er avføringen helt svart, og dette er jo et tegn på blod lenger oppe... Blir så fortvilet av å gå sånn som dette! Går virkelig utover livskvaliteten
Studine mevik Skrevet 12. august 2010 #6 Skrevet 12. august 2010 Det har vært flere programmer om dette på tv i sommer. Eller kanskje det er en serie som handler om dette. Det har i allefall vært fleresom har fortalt om problemet sitt med at de ikke kan spise mat uten å få smerter i magen. Det har vært forskjellige ting som har vært løsnigen for den enkelte og ulike symptomer. Det de har hatt til felles er at legene finner ingenting galt med dem. Disse menneskene har prøvd seg fram med ulike matvarer og kuttet ut ulike ting i kosten sin og funnet noe som funker for dem. En annen fellesnevner for disse har vært at det er værst på morran etter frokost Så er det dette med irritabel tykktarm som egentlig bare er noe svada for å forklare en hel del som legene egentlig ikke finner helt ut av
line_n & sara Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 dersom du kjenner deg i gjen i chrons symptomer, synes jeg at du skal kreve en utredning for dette, chrons kan sitte på uvanlige steder i tarmen, veit om ei lita jente som var innlagt i tre mnd før diagnosen var stilt. push på legene dine, coloskopi vil nok kunne finne chrons, men dersom de så på feil sted, er det lett og overse det. det finnes også pasientorganisasjoner for tarmplager, sjekk med de! der er det nok mange som kjenner igjen din historie, tenker jeg! håper det ordner seg.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 13. august 2010 #9 Skrevet 13. august 2010 Uffda... Dette høres ikke noe særlig ut:( Min mann har Crohns sykdom (morbus crohn), og fikk stilt diagnosen etter ct hvis jeg ikke husker feil....? han har hatt både colonoskopi og sånn slange ned fra halsen (husker ikke hva det heter). Forskjellen på ulcerøs colitt og crohns er jo at ulcerøs collit kun sitter i tykktarm, mens crohns kan forekomme nesten hvor som helst fra spiserør og ned til og med tykktarm. Mannen min ble innlagt på sykehuset på grunn av blod i avføring og magesmerter, og de var helt sikre på at det var blindtarmbetennelse... dette var i romjulen. Han ble innlagt, men fikk ikke noen diagnose før februar/mars hvis ikke jeg husker feil. Krev å bli sjekket for crohns også... Hvis det viser seg å ikke være crohns kan dere jo ihvertfall med sikkerhet utelukke det=) Lykke til!!
Gjest mphs Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 Har du har colonskopi ville de mest sansynlig ha funnet det om det er chrons du har. Den sitter for det meste i tynntarnen, men kan også være andre steder i tarmen. Så en gastroskopi kan være neste steg. Noen annet du kan spørre legen din om er mavesår. Om de ikke fant betennelse i tarmen din undrer colonskopi undresøkelsen må blodet komme fra ett annet sted. Ikke greit dette.med vondt i maven og ikke vite hva det er. Jeg fikk min diagnose 8 mnd etter jeg ble innlagt akutt på sykehuset . Jeg har Ulcerøs kolitt.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 13. august 2010 #11 Skrevet 13. august 2010 mphs Vil bare si at Chrons kan forekomme fra mellom spiserøret og frem til tykktarm så en kolonskopiundersøkelse vil IKKE nødvendigvis finne Morbus Chrons. Ulcerøs Kolitt derimot (jeg har det selv) blir funnet ved kolonskopi. HI: Var jeg deg ville jeg krevd en gastroskopi. Ser at du ikke har fått en slik undersøkelse. Veldig rart du ikke har fått henvisning til det allerede egentlig. Magesår? Magekatarr? Mye det ikke virker som du har blitt utredet for. Dessuten er det ikke sikkert at betennelser i tarmen MÅ bety at får diaré. Man kan også bli forstoppet i perioder.
Gjest mphs Skrevet 13. august 2010 #12 Skrevet 13. august 2010 Ja det er jo akkurat det jeg har skreve,t om du leser.
♥ strikkemor ♥ Skrevet 13. august 2010 #13 Skrevet 13. august 2010 Veit om ei som ikkje fekk utslag på glutenallergi, men la om kosten med bare speltmjøl i plassen for kveite -heilt frisk igjen nå!
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 13. august 2010 #14 Skrevet 13. august 2010 Sorry, mphs Ser nå hva du mener her, men det er ikke helt det du har skrevet heller... Ville bare være sikker på at HI ikke misforsto. Sitat: "Har du har colonskopi ville de mest sansynlig ha funnet det om det er chrons du har. Den sitter for det meste i tynntarnen, men kan også være andre steder i tarmen. Så en gastroskopi kan være neste steg." ;o)
Gjest Skrevet 13. august 2010 #15 Skrevet 13. august 2010 For å diagnostisere cøliaki skal det både tas blodprøver og en tynntarmsbiopsi.. Stakkars deg, det høres ikke bra ut. Håper du blir ordentlig utredet og at du finner ut hva som feiler magen din..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå