Gå til innhold

Vil stor mage si stor baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sier til meg at jeg har så stor mage og derfor sikkert stor baby men lurer på om det er en regel?

Er egentlig ganske sikker på at vi får en stor krabat men bare fordi at jeg var over 4000g og det var samboern også. Har hørt at mors fødselsvekt er dominerende.

Bare lurer på om magens størrelse avslører hvor stor babyen inni er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På besøk fra 3.tri :) vandrer rundt og mimrer litt.. hihi

Tenkte det samme selv i begynnelse, for min mage ble så fort stor, og symfyse målene min ligger langt over den røde streken.

men, Nei, det kommer helt an på hvordan babyen ligger i magen din. Stor mage kan bare bety stor livmor rett og slett :) ikke bekymre deg for mye ove det. Min er helt normal størrelse i uke 31, selv om jeg har vært "stor" lenge :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde stor mage forrige gang, og jeg husker svigermor (som presset ut mannen min på 4,5 kg den gangen for ørten år siden...!!) sa hele tiden: "Ja, det kommer en stoor gutt nå!" Ut kom ei lita tulle på 49 cm og 3260 g, akkurat 50 g mer enn hva jeg var når jeg ble født! ;-D

Så nei, at du har stor mage har ingenting å si på fødselsvekten, det kommer helt an på hvordan du bærer barnet! :-)

Skrevet

Vi mistenkte faktisk tvillinger, så stor som jeg er og så tidlig som magen vistes. Men det er bare en gutt der inne. På ul ble det forklart med at jeg hadde godt med fostervann, og det er jo helt greit det. Regner med stor baby siden begge vi foreldrene var store da vi ble født, men nå ble babyen målt og hun sa han var helt gjennomsnittlig stor. :)

Skrevet

Blir så spennende å se hvor stor han er når den tid kommer :)

Føler bare at folk frykter store babyer, så lenge ikke hode måler 38 cm eller at han er stjernekikker skal jeg nok klare meg fint under fødselen fordi om han skulle være stor.

Skrevet

NEI.

Jeg hadde knøttliten mage forrige gang og er selv slank.

Ingen, hverken gynekologer på sykehus eller jordmor, trodde babyen var stor, men den hadde blitt på over 5000 gram hadde den kommet på tiden. (Babyen kom 2 uker før og veide "bare" 4600gram....)

Min private gynekolog hadde heldigvis peiling så jeg var forberedt, men det er kjedelig når helsepersonell tar så grundig feil. (Babyen lå så langt nede i bekkenet at mange ble lurt selv om jeg sa til dem det gynekologen hadde regnet ut...)

Skrevet

nope. Jeg var STOR, fikk mange (irriterende) kommentarer om at jeg var kjempestor at det enten var tvillinger eller en kjempe stor baby.

Kom en gutt på 47cm, 3210g :)

Skrevet

Stor mage kan bety mye fostervann, stor livmor osv. Man kan ha liiiten mage og llikevel få en baby på 5kg... er så mange faktorer som spiller inn. Jeg har et SF-mål som tilsvarer at jeg er 5-6 uker mer på vei enn jeg er, og på UL konstaterte de at det skyldes mer fostervann enn gjennomsnittlig samt at frøkna i magen er ganske stor, så hos meg var det en pekepinn på babyens størrelse. Så gjenstår det å se om hun er stor ved fødselen, elelr om hun bare er inne i en vokseperiode:)

Skrevet

Det kan gjøre det, men slett ikke alltid! Mengde fostervann, leie, hvordan man "bærer" barnet etc etc spiller også inn.

Forrige svangerskap hadde jeg et SF-mål som var laaangt over det grønne skraverte området. Jordmor som kjente på magen min sa at babyen slett ikke var stor, hun mente at han var 3,5kg. Og jammen hadde hun ikke rett, han veide 3540g.

Skrevet

Jeg var kjempestor med førstemann, og alle (inkl legen min) sa det kom til å bli en stor baby. Han veide 3.5 kg ved fødsel og var 46 cm lang - så ikke en spesielt stor kar ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...