Gå til innhold

Samsoving eller ikke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange her inne har planer om å samsove med babyen når den kommer? og hvorfor har dere bestemt dere for akkurat det?

Eller hvorfor har dere bestemt dere for iKKE å samsove?

Og noen med erfaringer med Drykid ammemadrass? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine erfaringer:

Jeg valgte å ha et bevist forhold til å legge barnet tilbake i sin seng for bedre søvn for begge

Likevel valgte jeg også å samsove når det falt seg best. feks sovnet jeg ved ammingen og sov vi godt valgte jeg å ligge slik for å få søvn

Er glad for at jeg har hatt barn som sover godt i egnen seng fra tidlig av, de sover fortsatt godt i sine senger og kommer ikke inn til meg om natten De er 2 og 4 år

Barn er forskjelllige, vi har vært heldige antakelig på det punktet for jeg hører mange si at de ikke får barna til å sove annet enn inntil dem selv

Har ikke hatt lyst på ammemadrass så det har jeg ingen erfaringer med. Bruker Drykid overmadrass i sengen til minsten. Der fungerer det bra

Skrevet

Vi skal samsove. Grunner:

1. Bedre for mor med natteamming - slipper å stå opp

2. Bedre for barn (min mening) - jeg synes det virker forferdelig å bo 9 mnd inne i en varm og lun livmor for å komme ut og sove alene i en sprinkelseng

3. Vi har en gigantisk seng og har plass til opptil flere babyer der uten at det blir noe problem

Jeg har kjøpt dry kid overmdrass til sprinkelsengen som jeg nå bruker som overmadrass til meg selv i tilfelle vannavgang. Skal bruker denne som madrass/ammemadrass under samsovingen. Tror ikke de kantene som er på ammemadrassen er nødvendige for å samsove, ingen av mine venninner har i alle fall brukt det.

Verken jeg eller min mann røyker. Hadde en av oss gjort det hadde vi ikke bestemt oss for samsoving.

Skrevet

Vi skal IKKE samsove, av litt forskjellige grunner.

* Både mannen og jeg ligger veldig urolig om natta, vil ikke risikere å rulle over babyen.

* Mannen begynner sinnsykt tidlig på jobb, og er nødt til å få nok søvn. Derfor skal barnet ha eget rom fra dag 1, så får heller jeg sove der inne om nødvendig.

* Har en hund som sover på soverommet, og som ikke er veldig glad i barn. Vil ikke risikere problemer med hunden og barnet, og løser det ved at barnet ligger utilgjengelig for hunden. Altså i sprinkelseng.

* Er ganske sikker på at jeg ikke ville få sove med ungen i senga, av frykt for at han skal ramle ut, eller at vi skal rulle over han i søvne.

Skrevet

Har ikke tenkt så mye på dette enda vi :) kanskje vi burde det.. hehe.. men tror vi kommer til å prøve å legge babyen tilbake i senga etter amming, bortsett fra noen ganger som ei over her skriver..

jeg tror ikke jeg vil greie å sove med et lite skjørt nurk i senga.. så for alles beste er nok det løsningen :) sur og trøtt mamma = ukoselig for alle :)

Skrevet

Vi har valgt å ikke samsove.

Dette fordi sambo røyker og da er det ikke anbefalt. Enkelt og greit :-))

Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe den drykid ammemadrassen, men i utgangspunktet så har vi ikke tenkt å samsove. men det virker som det er enklere å amme på natta uansett med den. Jeg synes den er forferdelig dyr, men vi arver nesten alt annet så litt luksus vil jeg unne oss. Og skulle vi bryte prinsippene med samsoving så er den jo veldig god å ha tror jeg.

Men jeg skal jo ha nr 1 og er egentlig helt blank på alt som har med baby å gjøre

Skrevet

Jg kommer ikke til å samsove,og gjorde ikke det med storesøster heller...Rett og slett av den enkle grunn at begge sov mye bedre når hun lå i egen seng ved siden av min!:)

Skrevet

Vi skal samsove. Har kjøpt Snuggle Nest-madrass til bruk den første tiden.

Har lest mye om temaet og er ikke i tvil om at det er det riktige å gjøre for oss (tilknytning, trygghet, hudkontakt etc. Det finns mye litt. om temaet). Vi samsover delvis med 3-åringen forstatt, hun er alltid velkommen i senga vår og sover godt og lenge (må vekkes i ukedagene og sover til 9-10 i helgene, sånn sett så får ikke vi noe mindre søvn av samsovingen heller).

Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi, er at dere prøver dere frem. Vår lille jente fikk en søt vugge til å ligge i på soverommet vårt, men vi oppdaget fort at hun sov bedre sammen med oss. Etter to uker ga vi opp vugga og kjøpte dryKidammemadrass. Helt suverent! Jenta sov, fikk pupp når hun våknet og sovnet igjen. Var MYE mindre slitsomt enn å bære tilbake til vugga hele tiden. Men selvfølgelig: hadde ikke vi foreldrene sovet godt med henne der, så ville det jo ikke fungert, men vi syns det var kjempetrist når hun, 9 mnd gammel, begynte å sove i egen seng... Overgangen gikk mye lettere enn vi trodde, selv om hun tidvis sov i sengen vår hvis hun våknet på natta frem til hun var ett år.

Så når nestemann nå kommer, så går vi rett på samsoving:)

Skrevet

Enig med ticalinda i at dere må prøve dere fram. For meg fungerte ikke samsoving i det hele tatt fordi jeg rett og slett ikke fikk sove. De gangene jeg sovnet fordi jeg var så trøtt at jeg lå og ammet fikk jeg følelsen av at hele natta var søvnløs fordi baby våknet så ofte for puppen. For meg ble løsningen å sette meg godt opp i senga og amme og å legge baby tilbake i sin egen seng.

Altså: I mitt tilfelle var det IKKE bedre for mor å samsove ift søvn..

Skrevet

Nå skal det sies at det er veldig lite sannsynlig at man ruller over babyen i søvne uansett hvor urolig man er om natta! Jeg også trodde det før, helt til babyen ligger ved siden av deg! Det er noe i underbevisstheten din som sier:her ligger det noe,vær forsiktig!

Vi samsover ikke fordi samboer røyker, men hender mini(4mnd) ligger i senga med meg om morgenen etter samboer har reist på jobb:)

Jeg ammer ikke:)

Skrevet

Jeg kjøpte dry kid ammemadrass til nr 1 og har kjøpt ny denne gangen (slite den ut totalt) Min datter elsket å ligge i den. Brukte den i min seng når vi sov sammen, følte det litt tryggere. Hun lå i den i sprinkelsengen, var godt å lunt å ligge i den. Vi sov noen ganger sammen uten den om vi sovnet når jeg ammet, ellers la jeg henne tilbake i sengen. (brukte ikke ammemadressen når jeg ammet). Bare som en soveboks.

Skrevet

Hei :)

Vi skal ikke samsove, greit og ha den til sengen da man ammer om natta, men vil ikke kaste ut gubben for at babyen skal ha hans plass, uansett syntes så er jeg redd en av oss skal legge seg oppå babyen, vi gjorde ikke det med våres første. men dete r smak og behag, skjønner di som har tatt keisersnitt og har vondt osv, men jeg dyttet på gubben di gangene og han la babyen til, jeg la den som regel i senga igjen, fikk ikek sove med babyen i senga våres. men hørt masse positvt med di sengene du kan sette inntil sengen, da barna ligger nærme pluss har sin egen seng hvis man ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...