Gå til innhold

Ang bilbelte for gravide :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har prøvd, men synes ikke det var noe behagelig. Etter at jeg leste denne artikkelen:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7220060

, slappet jeg litt mer av, og bruker det ikke lenger. Kommer nok til å finne det frem igjen om det vanlige begynner å bli veldig ubehagelig.

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn

Gjør nok ikke store forskjellen på sikkerheten. Her har det med behaget å gjøre :) Er ikke moro med bilbelte som ligger å "presser" mot blæra når man konstant må på do. Den presser jo ikke, men det føles slik, så for å slippe å måtte på do hele tiden mens vi kjører, så er det en fin løsning her :)

Annonse

Jeg har et og syns det er mer behagelig å ha beltet litt mer dratt ned enn midt på magen.

Føler absolute det er en stor sikkerhet for min skyld. Om man kræsjer i 80 km/t vil det selvfølgelig ikke ha så mye å si og gud forby at det skulle skje med noen her men tenker mer på om man må bremse hardt i lavere hastighet.

Det er veldig sannsynlig at noen ikke overholder vikeplikten sin, eller et barn sykler ut i veien uten å se seg om eller man rett og sett overser en fare i veibanen. Gravidbelte mitt holde fint i en bråbrems i 40 km/t noe som ville gitt ett ganske greit trykk i magen dersom jeg ikke hadde brukt det.

Det blir jo en vurdersing sak for vær enkelt men det er i allefall derfor jeg føler det er fint å ha :)

Jeg har brukt mitt siden uke 10 tror jeg. Det er mer behagelig synes jeg, å slippe å ha beltet mitt på magen. Jeg synes det føles tryggere, i hvertfall i forhold til bråbrems, kræsj i lavere hastighet etc. akkurat som det ble nevnt over. Tror det finnes forskjellige varianter av det og.

Mitt heter Be Safe.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke kjøpt det, sien det ikk eer noe tryggere, men da jeg fikk bekkenløsning og var innom en babybutikk humpende på krykker, fortalte selgeren at hun hadde brukt det. Det gjør at jeg nå klarer å kjøre mer enn fem minutter av gange,og det gjør meg definitivt mer mobil!

Synes det gjør mer nytte når jeg kjører selv enn når jeg er passasjer, men på lange turer (mer enn 20 min) er jeg helt avhengig hvis jeg skal klare å reise meg opp når jeg kommer frem.

Jeg kjøpte det da jeg gikk med forrige. Havner jeg i en kollisjon vil jeg heller at låra mine skal bli blå enn at jeg mister lille bebisen. Livmoren går ganske langt ned så om beltet legger seg langt ned på magen så hjelper nok ikke det så veldig mye. Better safe than sorry.

Mannen min kjøpte dette til meg når jeg var ca 12 uker.

Syntes det føltes merkelig å bruke og jeg var vel ikke overlykkelig for investeringen...

....så hadde vi en skikkelig bråbrems her forrige dagen. (Er nå 19+2.) Må si jeg er veldig glad for at trykket fra beltet da kom over hoftekam og lår istedenfor over magen. For det strammet godt til!! Overraskende hvor mye i grunn. Vet ikke hvor mye sikrere dette beltet er i en skikkelig kollisjon. Men glad jeg heller endte opp med blåmerker på lårene enn å få et skikkelig trykk mot livmor og mage. Da hadde jeg vært rimelig bekymret. Denne anretningen trekker beltet ganske langt ned så merket kun press på hoftekam og lår.

Ikke store investeringen for å kanskje være litt tryggere...

Annonse

Les på Trygg trafikks sider. Gravidbeltet virker ikke under en kollisjon, det gir bare muligens bedre komfort ved vanlig kjøring. Jeg brukte det ikke under forrige svangerskap, og kommer ikke til å bruke det nå.

Trygg trafikk sier det ganske greit: Hvis det hadde påvirket hvor beltet ligger under en kollisjon, hadde det ikke vært lov å bruke det!

Villedende markedsføring, spør du meg.

Jeg brukte det i forrige svangerskap, husker ikke helt når jeg begynte å bruke det da...

Gravid nå i uke 19. og skal begynne nå å bruke det. Synes det er langt mer behagelig med beltet såpass langt "ned" enn på magen. Har også opplevd å måtte bråbremse og fikk meg en liten støkk.. beltet stramma godt over magen. Så nå er det frem med beltet og montere det i bilen.

Mener jeg så på tv2 hjelper deg eller en annen forbrukertest ang slike belter. Der ble det rett og slett (så langt jeg husker) konkludert med at slike gravidbelter er noe tull... i et krasj, vil beltet uansett gli til sin naturlige posisjon. Og de kunne fortelle at beltene faktisk ikke er godkjent av statens vegvesen eller noe annen "offentlig" godkjenning som har med trafikken i landet å gjøre. Men- de kunne betrygge alle med at slike belter ikke var skadelig, så man kan jo bruke det om det kjennes mer behagelig. Dersom beltet hadde endret bibleltets trykk under en kollisjon kunne dette vært katastrofalt, vi må ikke glemme at bilbeltet har en konstruksjon som det er forsket mye på, og at gravidbelte i slik forstand kunne "ødelagtd" dette ved å gi feil trykk f.eks. Men det gjør det altså ikke. Nevnes her ift bråbremser osv, aner ikke om det da har mer effekt, det var ikke nevnt i testen... men jeg velger å ikke bruke sånn gravidbilbelte iallfall etter å ha sett den testen.

Var mye "bilsyk" i en periode, syntes det ble ekstra ubehagelig med press på magen av bilbeltet når jeg var kvalm. Derfor kjøpte jeg beltet for å se om dette kunne gjøre bilturen mer behagelig. Vet ikke om det har noen sammenheng men det er langt mer behagelig og "bilsyken" er borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...