Gå til innhold

1.gang rift - 2.gang keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Ved forrige fødsel fikk jeg en rift grad 3c. Riftene har grodd fint, men det er en god del arrdannelse. Er gravid på nytt og er beskymret for å revne enda mer nå. Skal til utredning, men ikke før om en 2 mnds tid.

Andre med erfaring på området? Ble det anbefalt keisersnitt ved neste fødsel? Har hørt at neste fødsel gjerne går lettere, men kan ikke forstå at området kan strekke seg nok til et lite babyhode;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142183732-1gang-rift-2gang-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også en grad 3 ruptur. Det har grodd fint og alt fungerer bra. På oppfølgingstimene med gynekologen sa hun at det var opp til meg om jeg ønsket keisersnitt eller ikke, og sjansen for at det samme skulle skje igjen var ikke så stor. Jeg fikk min ruptur fordi gutten måtte ut fort og de prøvde med tang heller enn å ta hastesnitt. Hun forklarte det med å sammenligne med plastfolie. Hvis du drar et ark plastfolie sakte så kan du strekke det veldig langt før det revner. Hvis du bare røsker det fra hverandre revner det med en gang. Og det er det samme med huden i underlivet. Jordmor prøver så godt hun kan å hjelpe til at hodet kommer ut sakte slik at huden får tid til å strekkes. Det ER plass til en baby, men noen ganger går det galt. Selv ønsker jeg ikke keisersnitt, for meg er ikke det noen lett utvei med tanke på mulige komplikasjoner, smerter i ettertid osv. Hva du velger må være ditt valg etter hvordan du føler deg. Anbefaler deg uansett å snakke med jordmor og evt lege om dette slik at du kan få høre deres mening og litt fakta for å lettere ta en avgjørelse.

Vet ikke hvilken grad ruptur jeg hadde, vet bare at jordmoren holdt på å sy meg igjen i 1,5 time etter fødselen! Det var så mye arrvev der ned at jeg brukte 11 mnd før jeg klarte å ha sex igjen (takk til min tålmodige mann). Nå jobber vi med nr. 2 og jeg har tenkt at skal snakke med jordmor og si at om det kommer til at nestemann må tas med sugekopp (det måtte førstemann) så vil jeg be om keisersnitt. Det aller værste med hele fødselen syns jeg var når de festet sugekoppen. Da hadde jeg hatt pressrier i 2 timer og klarte ikke mer.

Men samtidig så har kroppen ni mnd på å vende seg til tanken og når tiden er inne så er man så lei og utålmodig etter å få sett det nye nurket at man bare godtar det som måtte komme gjennom fødselen:)

Man klarer det man må klare og jeg fikk ikke skrekken fra forrige fødsel. Ender nok sikkert opp med vanlig fødsel neste gang også:)

Takk for tilbakemeldinger. Har fått time både hos jordmor og gynekolog. Godt å høre andres erfaringer på området:)

Jeg har så absolutt mest lyst til å ha en vanlig fødsel, men føler altså at det kan bli inn på operasjonsbordet igjen uansett. Gutten min var bare 2 kg ved fødsel og legen tror og håper at nestemann blir mer normalvektig. Neste fødsel trenger så absolutt ikke gå like gale, men føler at sjansen er litt stor for at det går samme veien, spesielt med en enda større baby. Keisersnitt i mine øyne er overhodet ikke et mye bedre alternativ, men akkurat nå tenker jeg at det er litt bedre.

Hei

Ville bare fortelle om min erfaring. Hadde ruptur grad 3b med første barn for 6 år siden. Valgte likevel å føde vaginalt for 2 år siden, men det endte også med ruptur grad 3b. Har ingen plager knyttet til dette idag, og har vært veldig heldig sånn sett. No er eg gravid på ny, og vil nok ha ein samtale med sykehuset, men eg er heller ikkje sikker på kva som er best. Det blir muligens keisersnitt på meg, men det er ikkje eit enkelt valg. Trur eg ville tenkt litt på årsaken til rupturen. For meg er det slik at barna kommer så fort ut, og mest sannsynleg vil jo nr. 3 også gjere det.

Lykke til med avgjeringa! Håper du får god rettleiing fra sykehuset.

Annonse

Tusen takk for god tilbakemelding. Godt at du ikke har noen plager med dette i dag:)

Jeg fikk ikke noen forklaring hvorfor skaden oppstod, verken da vi ble skrevet ut av sykehuset eller på 3 mndskontrollen etterpå. Håper jeg får en forklaring på dette når jeg skal inn til samtale neste mnd.

Selve fødselen tok rundt 20 minutter. Fikk ikke inntrykk av at gutten kom så fort ut, så er spent på evt forklaring.

Lykke til til deg, også:)

Hei! Jeg er ikke så heldig at jeg hører til her inn ennå, men måtte bare fortelle dette:

Jeg revnet også kraftig med nr.1 (ble sydd av lege i nesten 2 timer etterpå, og klarte ikke ha sex på maaange måneder etterpå). Gutten måtte ut fort pga dårlig forsterlyd, og de kunne ikke ta hensyn til om jeg revnet etter ei... Før vi begynte å prøve på nr.2, ble jeg sendt til gyn. for å vurdere om jeg burde føde "normalt" neste gang, og hun sa at alt hadde grodd så fint, at hun anbefalte dette. Jeg var veldig redd for å revne så mye en gang til, men jeg visste at jeg ventet en jente, og de er jo ofte litt mindre enn guttene (Gutten min var 38,5 cm rundt hodet...). Jeg hadde også fått med meg et ønske om at jordmor skulle bruke "det finske jordmorgrepet" i "fødebrevet" mitt. Det går ut på å holde hodet litt igjen på de siste pressriene, og "løfte" ungen ut, istedet for å bare "ta i mot". Og vet dere hva? Jeg måtte ikke sy ett eneste sting etter den siste fødselen. Selv om jeg hadde kun 5 min. med pressrier, og hele fødselen gikk veldig fort, så klarte jordmor å få meg til å holde igjen helt på slutten (det var utrolig vanskelig å ikke presse da!), sånn at ikke huden revnet. I stedet for å presse, så presset riene henne ut, liksom... Det høres "corny" ut, men det funka utrolig bra. Etter denne opplevelsen, unner jeg alle andre en "normal" fødsel uten komplikasjoner, for det er virkelig natt og dag i forskjell! Lykke til med valgene deres!

Så bra at det gikk fint med nestemann. Jeg har lest litt om dette grepet og skal jeg føde vanlig vil jeg ta dette opp med jordmor. Måtte også tilbringe de neste 2 timene med sying etterpå og 2 timer til på oppvåkningfør jeg fikk sett babyen min.

Gutten min var bare 33 cm rundt hodet, så mest sannsynlig vil neste bli større uansett kjønn. (Ble jo en spøk av det på barsel der jeg var med andre som hadde født store babyer på overtid og med minimale skader. Så kom lille gutten min og jeg med stor skade).

Lykke til med prøvingen på en til:)

Nei, babyene blir ikke generelt større for hver gang;) Gutten min kom til termin, men var bare 2 kg og hadde ikke den største omkretsen rundt hodet. Har blitt informert om at sjansen for at det skjer igjen ikke skal være større enn for at andre får litt små barn. Derfor er altså sjansen i mitt tilfelle at babyen blir større neste gang...ikke generelt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...