Gå til innhold

Mulighet for tester når man "bare" er 36?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 og håper veldig på å bli gravid snart....

Vil da være 36 når babyen kommer og kjenner jeg er litt engstlig. Har 2 fra før, friske og fine, og tenker mye på om nestemann også blir frisk. Vet dere om det er tester man kan få utført selv om jeg er under den magiske grensen på 38? Hvilke tester bør man ta, hva gir best svar/ minst risiko for babyen? Må jeg ta det privat, evt. i utlandet?

Takknemlig for mange svar

Hilse foreløbig

Fortsetter under...

Duotest er ultralyd og blodprøve som kan avdekke endel kromosmfeil. Men det gir uansett ikke noen garanti. Fostervannsprøve gir sikkert svar på kromosomtester, men har en abortrisiko på 0-5 til 1%.

Du kan muligens ta privat ul for å se på nakkefold som gir en indikasjon på kromosomfeil, men duotesten er det bare det offentlige som har lov til. I utlandet er det sikkert enkelt å ta privat.

Men husk at det uansett stort sett går veldig bra og det er helt normalt å være veldig engestelig når man har to friske barn fra før. Testing gir ofte unødvendig mye bekymring og det er jo uansett ingen garanti for at alt annet er bra. Lykke til, det er jo en grunn tll at grensen går ved 38 - for 36-åringer ansees risikoen som liten!

Du kan testes både i Sverige og Danmark, for der tilbyr de slike tester til mye yngre enn oss i Norge... Jeg hadde en svensk gynekolog på ordinær UL med nr. 2 og han sa at han ikke hadde hatt jobb om han anbefalte noen fostervannsprøve når de er under 36, men jeg skjønte at han mente at det biurde gjøres ettersom det gjøres i alle landene rundt oss.

Jeg har tatt morkakeprøve i London og følte det var beroligende å få vite at fosteret hadde bare friske kromosomer allerede i uke 11+4... Det er noe helt annet å gå igjennom en abort i uke 11-12 enn i uke 18-20 som det gjøres i Norge om noen velger bort Downs eller annet alvorlig sykt barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...