haba haba Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Hei Jeg skal til hellas om noen få uker, og lurer på hvordan det er med fetaosten som blir servert på restaurantene der... er den pastaurisert? Noen som vet? :-) hva med også den greske yougurten? ingenting som sl¨år gresk yougurt med honning :-)
Miss Snow Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Jeg fikk beskjed av min fastlege om å ikke spise gresk fetaost ihvertfall
Snuskomrusk Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Samme her Fikk beskjed om å holde meg unna den gode fetaosten
kjersti83 Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Leste på matportalen at man bør holde seg unna fetaost. Dessverre:( Honning kan du spise da:)
Hera_75 Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Det gjelder feta i hellas, vel og merke. Her hjemme er det helt trygt å spise feta av pasterurisert melk. Det er så lav pH i feta at listeria ikke kan formere seg i den. Men på gresk restaurant vet man aldri hva som har kommet borti osten og hvordan den er produsert. Youghurt er ennå surere og er dermed beskyttet mot bakterievekst. Spis i vei!
AO3 Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Les på matportalen, det er ingen forskjell der mellom norsk og gresk fetaost der. Pasteurisering av melk er ingen garanti for at osten ikke inneholder Listeria, forurensningen kan også skje et stykke ut i produksjonsprosessen, etter pausteuriseringen. Jf osten (ikke feta) de serverte på Riksen, hvor flere døde, inkludert et ufødt tvillingpar.
Gulljentene Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Jeg spiste fetaost på Kreta for en mnd siden, lykkelig uvitende om denne farlige osten :/ Trodde det var ett fett med norsk/gresk fetaost...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå