bitthen Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Gir pupp annenhver time? Minien min våkner seriøst og er klar for mat så ofte hele døgnet. Gjerne mer på dagtid :S Han er ikke 3 mnd da, bare 8 uker, men ser at "alle" har sovet så lenge natta siden de var få uker gamle. Jeg ønsker å fullamme, men kjenner jeg blir mer og mer sliten av å aldri få sove nok i slengen. Så lurer jeg på: Legger dere de i senga på rommet sitt for kvelden, eller sover de i stua til dere legger dere? Det gjør nemlig min. Merker han tar natta i 21-tiden, men sover da enten i fanget mitt nens jeg ser tv, eller i vogga. Så steller jeg han når han våkner i 23- tiden, med vask/bad og pysj, før jeg legger meg og ammer han i senga. Burde han egentlig heller lagt på rommet sitt, fordi det er natta?? Hadde aldri trodd jeg skulle bli så usikker på hva som var "rett og galt" når jeg fikk barn :S
BikkjeBisk Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Tror det kan være lurt og legge ham på soverommet ja, kanskje han da vil skjønne at det er tid for ro da Var nå det jeg måtte gjøre med snuppa for og få henne til og forstå Jeg var også mye usikker i starten så den er du ikke alene om;) Lykke til:)
NostraStoria Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Jeg gjorde samme "tabben" med mini - la ham bare i grinda eller vogga som jeg brukte som dagseng i stua..her sov han til rundt 23 når han skulle ha mat igjen..så gikk vi og la oss på rommet...etter et par timer ca var det mat igjen og slik fortsatte det. Han begynte å sove mer og mer sammenhengende når han ble lagt tidlig i senga si for natta. Kanskje bedre søvn enn i stua! Når han var 4 uker sov han natten gjennom, dvs uten måltider om natten.
Melkerullen Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Veldig individuelt! Mine første 2 unger skulle ha mat annenhver til hver 3 time til de ble 8 mnd(!!!), snakket med helsestasjonen om det, men de sa bare amme-amme-amme! Denne gang (ny helsestasjon) sier både jordmor og sykepleiere at jeg skal gi litt tillegg etter "siste"amming om kvelden for å se om hun vil ha mer - det har funket kjempefint!! Hun drikker ikke mer en ca 20-30 ml hver kveld av mme, men hun sover jo veldig godt og, våkner 1-2 ganger om natten. Nå skal det og legges til at hun sover så og si hele dagen og er jo kun 2,5 uker. MEN, tror det er veldig individuelt som sagt. Det er veldig bra å amme, ønsker selv å fullamme til 4 mnd for så å begynne forsiktig med fast føde i tillegg, men du kan jo forsøke med litt tillegg om kvelden, så kanskje babyen får litt lengre soveøkter om natten? Det er kun til kvelden jeg gir flaske:) Lykke til - søvn er viktig:)
2010 Mammaen Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Neida, det er flere som er oppe annenhver time om natten :-) Virker som det kaaanskje (forhåpentligvis) begynner å bli litt sjeldnere nå for vår del, men har stort sett vært annenhver time også om natten siden gutten vår var en uke. Etter råd fra mamma driver jeg og ammer ofte på dagen for tiden, slik at han skal spise mer på dagtid og dermed kanskje ha behov for mindre mat om natten. Dette har vært fordi det ofte har gått laang tid mellom hver amming på dagtid og det ser jo ikke ut som et "problem" for deg. Vår gutt er forresten 11 uker. Du kan jo prøve med en slant mme siste gang du ammer på kvelden som andre foreslår. Jeg har tenkt på det samme, men vil prøve andre alternativer først for å se om det hjelper, og uansett vente til han er over 3 mnd for at jeg skal være sikker på at jeg ikke mister melken av det. Tror det er bedre med litt gradvis lengre perioder mellom hver amming, og ikke plutselig bare stopp om natten - spesielt siden jeg har hatt problemer med tette melkeganger.
Lunda med lillegutt Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Blir og har vært mye/ofte pupp her også! Det har vært enkelte netter med 5 timer i strekk, men det er jammen ikke ofte. Han våkner som regel og vil ha mat med maks 2 timers mellomrom. Han er straks 4 mnd. Det gjør meg i grunnen ikke noe, så lenge vi kan sove til i ni tiden på morgenen, og det gjør vi som regel. Enkelte netter vil han ha mat annenhver time (en times mellomrom), men det er typiske øke-dager og varer ikke over lengre tid, men slitsomt mens det står på ja. Han får et bad klokka 20 hver kveld, og deretter en kveldspupp før han legges i senga si på soverommet. Å gi et lite kveldsbad med påfølgende pysj, pupp og senga på soverommet er noe vi har gjort siden han var et par uker gammel, for å forsøke å innarbeide en ok kveldsrutine både for ham og oss voksne ;-). Men i starten la vi ham i senga si sent, altså i 23 tida. Så "arbeidet" vi oss langsomt mot tidligere og tidligere kvelder, altså 22.30, deretter 22, så 21.20 osv, og nå for tiden er vi nede i 20.15 tida, det ser ut til å fungere fint. På dagtid er det fortsatt ikke noe fast mønster i ammingen, av og til går det en time mellom mat og av og til tre timer. Oftest to timer mellom. Gutten min ble født med døgnrytme og har heldigvis lagt seg rett ned å sove etter hver nattamming. Etter vi var hos osteopat med ham for luftsmertene var det veldig lite grining på kveldene også, og han har lært seg å "finne søvnen" uten at han må sovne ved puppen. Det er deilig!
L&M Skrevet 10. august 2010 #7 Skrevet 10. august 2010 Hei! Neida, er ikkje kun du som har barn om ikkje sover natta rundt! =) Men som fleire skriver over her, så sov jenta mi og bedre når eg la ho på rommet i senga om kvelden. Så vil i allefall råde deg til å ta stell/bad og legging då kl 21.. Du vil og merke at det er godt å få ha stua litt for deg sjølv før du legger deg! Vi har ikkje laga til eige rom til ho endå. Kjem sikkert til å vente med det til ho er 1 år, men eiga seng har ho ligget i sia ho var 2-3 mnd. Eg måtte sjølv begynne å gi ho tillegg om kvelden ganske tidlig, trur ho var rundt 8 veker + -. Likavel amma eg 1-2 ganger om natta, men mykje bedre enn annakvar time som eg gjorde før det.. Begynte å prøve graut når ho var 4 mnd og kunne då etterkvart kutte ut tillegget. Etter det har det variert veldig om eg må amme ho om natte eller ikkje, viss ho ete lite om dagen tar ho det igjen om natta for å sei d sånn =p Eg har ikkje mista melka av å gi ho tillegg heller, no er ho snart 9 mnd og eg ammer fortsatt ca 5 ganger i døgnet + ho får 4 måltider med fast føde. Du får prøve ut og sjå kva som passer dåke best, rutinene kjem etterkvart... =)
W29 Skrevet 10. august 2010 #8 Skrevet 10. august 2010 nei du er IKKE alene. lillegull her i hus liker å spise lite og ofte. så er maks to timer mellom natt som dag og han er snart 5mnd. hender han sover 5timer i slengen på natta, vi hadde fått en rytme på det, men så kom det tenner og da var det på'n igjen med hyppig amming også på natta. vi samsover så synes ikke det er pes med nattamming for han sovner med en gang etterpå. men må innrømme jeg er litt misunnelig på de som har unger som sovner av seg selv uten byssing eller måtte amme dem i søvn og at de sover hele natta, tror det er langt opp og frem i tid her i gården
b77h Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 min er nå 6 mnd og sover bra om natten, Men frem til hun var 8 uker, så var det mye forskjellig og ingen rytme. Jeg ammet når hun våknet og var sulten. Og var mye oppe med henne om natten også, for jeg var alt for trøtt til å klare å amme i sengen (+ hadde så vondt i underlivet, så å bevege seg rundt i sengen var smertefullt). Men plutselig så begynte hun helt av seg selv å sove 4 timer om gangen, så 5, så 6...og plutselig en natt 7t (hvor jeg våknet i en dam av melk og m sprengte bryster...). Fra 8 uker så sov hun 6-9 t sammenhengende om natten, men jeg la henne ikke i sengen før i 23-tiden (fordi hun gulpet så mye tidligere på kvelden). Nå har vi sakte men sikkert begynt å legge henne litt tidligere, i 21-tiden. Da våkner hun jo tidligere og vil ha mat, men jeg tar henne opp i sengen da, også sovner vi begge rett etterpå. Prøv å tenk at de første månedene er litt "untakstilstand", og at det etterhvert normaliserer seg av seg selv. Jeg har fullammet frem til 5,5mnd, begynte m et grøt eller grønsaksmåltid da. Her er det også byssing, synging og amming for å legge henne, men frem til nå syns jeg det har vært helt ok. De er små og trenger trygghet. Men nå v 6mnd skal vi forsøke å legge henne våken. Men hun blir på vårt rom til rundt et år tror jeg. Syns hun er alt for liten til å skulle sove alene.
bitthen Skrevet 11. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. august 2010 Fulgte rådene jeg fikk i går. Stelte han, hadde på pysj, gav pupp og la han i sengen sin kl.22 i går. Han lå leenge våken, og styra på i senga. Lå der vel 45 min, så begynte han å gråte veldig. Gikk opp til han, og bød han puppen. Tok to tak og sovnet :-) Det var godt å ha stua for seg selv, ja. Han skulle jo ha mat igjen kl. 01.30, men da hadde han jo egentlig ikke fått noe siden kl.22, for det i 23- tida var jo ingen ting. Så bra det :-) Skal prøve igjen i dag, og få han i senga kl.21. Han klarer selvsagt ikke sovne av seg selv, og hylgråter gjerne like før han skal sovne - da er det fram med puppen og litt kos så roer han seg og slokner i løpet av 5-10 min :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå