Gå til innhold

Min fødselshistorie. Bedre sent enn aldri :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarte selfølgelig og slette hele den forrige fødselhistoria jeg skrev med alle detaljer! TYPISK!! så her kommer den korte versjonen!!

Lillejenta vår kom 1 august kl 01.05 og var 3160 gram og 50 cm lang og 36 cm rundt hodet. :)

31 juli kl rundt halv to på formiddagen begynte jeg og kjenne noen luftsmerter/menssmerter, tok ikke disse seriøst ,trodde jeg var dårlig i magen, etter 1 time med disse og jeg ikke klarte og sitte stille lenger gikk jeg på do og etter det gikk jeg og begynte og "time" , joda, 30 sekunder lange med 2-3 min mellomrom, ringte min mor som mente jeg var igang og ba meg ringe føden. Føden ville ha meg inn på en sjekk.

Heiv meg i dusjen,og bagen i bilen og heiv oss avgårde, var på sykehuset kvart på 5,

Fikk konstantert at jeg hadde 3 gode cm åpning og ble skrevet inn.

Fikk satt på ctg måling og riene var jevne, 2-3min mellomrom og alle på 30 sekunder ++

Ctg viste dårlig med fosterbevegelse, så vi ble sendt til å ta ultralyd, der var det også lite med fosterbevegelse så det ble diskutert om å ta vannet mitt om neste ctg måling var like dårlig. Neste ctg gikk unna med riene haglende på og ingen bedring på fosterbevegelse.. ny ultralyd hvor di fikk se 1 bevegelse.. det var på tide og ta vannet. Fikk da satt epidural kl 20.30 og like etter ble vannet tatt! skal si det ble forandring. Fra 4 cm kl 20.30 til full åpning litt før 22 på kvelden! epiduralen ble nå skrudd av og vi ventet på pressriene.. ingen pressrier kom, så ble satt på drypp,fortsatt ingen pressrier..

Fikk beskjed om å begynne og trykke og vi trykkte og trykkte selv om jeg aldri fikk den trangen, fikk henne et godt stykke nedover.

Nå nærmert klokken seg snart 1 på natta og jeg hadde hatt full åpning i over 3 tima. Det var på tide at ting skulle skje.

Siste del av fødsel har ganske mange tomrom enda, da jeg ikke egentli forsto hvor alvorlig situasjonen egentli var. I ene sekundet låg jeg og trykkte og i andre sekundet kommer det inn 8 mennesker i hvite frakker og lager til et stort bord. jeg får beskjed om at lillemor ikke har det noe godt lenger inne i magen min og må få hjelp med å komme ut. Di skulle ta henne med vacum. jeg tenker at jippi, snart er hun endelig her hos meg! Jeg blir snudd og lagt i annen fødestilling og di klipper meg og får satt på vacumet. på bare 3-4 rier er lillemor ute ! Men jeg forstår fort realiteten når jeg ikke får henne på brystet, ser en liten livløs jente ligge på det store bordet di satte opp og alle legene "jobber" med henne.. hun puster dårlig selv så di intuberte(?) henne og hun var veldig slapp. Kuvøsa var der på 1-2-3 og der forsvant di med henne, sambo ser på meg et lite sekund før han løper etter dem!

Der låg jeg og ikke kunne bevege meg og ble sydd.. ikke visste jeg va som kom til å skje og ikke hvorfor! Etter en god stund, føltes ut som en evighet!! kom sambo opp igjen, hun låg nå i respirator og hadde en kraftig infeksjon i kroppen. Hun begynte rett på antibiotika!

Selv fikk jeg og denne infeksjonen, så di mistenker fosterhinne infeksjon/betennelse, så både lillemor og jeg ble satt på antibiotika intravenøst. Vi venter fortsatt på morkakeprøvene! Håper di kan gi meg et skikklig svar!

Etter og fått tatt meg en kjapp dusj ved hjelp av samboern min og gått på do, ble jeg rullet ned til neontalavdelingen hvor lillemor låg! Mammahjertet mitt skrek etter å være hos henne, men etter et par timer måtte vi gå. Dagen etter fikk hun seg en blodoverføring.

Jeg satt med henne nesten konstant i perioder, så mye at jeg fikk beskjed at det ikke var bra for meg og ikke sove.!

Etterhvert som dagene gikk ble lillemor bedre og en etter en ledning forsvant fra kroppen hennes og vi fikk begynne og holde henne skikklig uten at alarmene gikk hele tiden!,

siste 2 dagene har vi fått hatt henne på rommet våres på dagtid og siste natt fikk vi ha henne hos oss, da kom pleierne og vekket oss når hun skulle ha antibiotikaen sin!

Nå har vi nytt våre første timer hjemme og lillemor sover trygt og godt i krybba si, litt for godt da hun er veldig vansklig og vekke :-) Spiser godt og ser ut til å nyte og vere helt ledningsfri og ingen mer antibiotika! :D

Er mange detaljer som er glemt her, men nå er det viktigere ting jeg må foreta meg, som å ligge å se på den vakre jenta mi i flere timer i strekk!! *sukk* :-) <3

Vi er bare glade for at legene fikk jobbet så kjappt med henne, det kunne gått så utrolig mye værre!!! Jenta vår er frisk og rask! :) Legen og Jordmor har innrømmet at hun burde vert tatt mye før! Men neste svangerskap blir litt tettere oppfølging og flere blodprøver, ultralyder og mest sannsynlig settes igang ved termin.

har heldigvis ikke blitt skremt av opplevelsen,men skal ta mine bekymringer om lite fosterbevegelse og min egen allmenntilstand mye mer alvorlig neste gang!

Lykke til alle som skal føde i nærmeste tid! Jeg hadde født igjen på flekken!! Vondt som fy når det står på,men alt blir glemt ! Her er nr 2 allerede i planlegging :-)

Og om noe er skrevet litt uklart eller litt rotete beklager jeg,men er litt i ammetåka allerede :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulere, så bra at alt går fint med dere nå, og at dere har fått kommet hjem!

Og godt at du ikke har fått fødselsskrekk, jeg hadde nok ikke hevet meg i planleggingen av nr 2 så fort etter en slik opplevelse:)

Skrevet

Flott at de fulgte med så nøye som de gjorde og at det ble en solskinnshistorie! Nyt vesla di <3

Skrevet

Så flott at dere nå har det så bra! Gratulerer så mye med jenta di! Kos dere så mye dere klarer :o)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Gratulerer så masse!! Så bra at alt endte godt! :-D

Skrevet

Gratulerer sååå mye!

Så bra det gikk bra med både snuppa og deg :)

Kos dere i barseltiden, er sååå misunnelig.. ei uke på overtid..

Klem :))

Skrevet

Gratulerer så mye! Tøff start dere fikk, men godt å lese at det endte godt. Ønsker deg en fin barseltid!

Skrevet

En sterk historie!

Godt alt går så bra nå! gratulerer sååå masse. Håper vi ses på småtroll om en stund. Klem fra meg.

Skrevet

Gratulerer så mye med lille prinsessa! Godt å høre at det går bra med dere nå! Gleder meg til å ha en liten en å stirre leeeenge på selv. <3

Skrevet

Gratulerer så mye Lirgen, og så utrolig godt å høre at alt gikk bra!!

Sitter her med tårer nedover kinnet etter å ha lest og følt smerten og forvirringen deres! Kan virkelig ikke forestille meg hva dere allerde har vært igjennom,men er så glad for at dere hadde marginene på deres side, og at dere nå er hjemme med verdens nydeligste jente!!

Vi fulgte jo hverandre på overtid og fødte samme dag,men hadde jo ikke trodd at vi skulle få to så forskjellige historier!!!

Er så glad for at legene tok godt vare på dere begge (selv om ting skulle ha skjedd før) og at alt er bra nå!

Kos dere og nyt tiden med det lille underet, så kan vi jo snakkes på PM også?!

Stoooooor mamma klem fra en til en annen :-)

Skrevet

sendte deg en pm for litt siden :-) Nå må jeg bare ta en litt utolmodig prinsesse her :-) skriver mer senere til deg :D

Tusen takk for alle gratulasjonene!! :-) Vi koser oss og nyter hvert sekund med vårt lille mirakel <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...