Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Blir det for varmt med ull allerede da, eller blir det for kjølig med bomull? :-)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Tror det aldri er "for varmt" med ull siden det er temepraturregulerende og fuktrtransporterende og alt det der.. Jeg har kjøpt en del i bambus/soya (www.lilleba.no) som har en del av ullegenskapene men føles som bomull. Selv om ull skal være bra året rundt så er jeg vel ikke helt klar for å pakke ned knøttet i en ullpysj nå som det er så varmt ute!
Voyeur Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Både bomull og ull går nok helt fint, mye handler jo om hva man putter utenpå der;) Også handler det vel litt om hvor man bor i dette landet. Her jeg bor, vil jeg nok foretrekke ull i september, spesielt på en liten nyfødt en;)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Ull skal jo liksom være greit året rundt, å vi kjøpte masse ullbodyer osv. til førstemann da han var 5 uker prematur bla. å tenkte at det måtte være supert siden han sleit med å regulere varmen selv. Men vi skjønte fort at han hadde arvet min hudfølsomhet. hehehe.. Jeg hadde mye atopisk eksem som liten, heldigvis ikke nå lenger, men har en veldig følsom hud, så takler for eksempel overhodet ikke å ha ull inntil kroppen (heller ikke ullundertøy som liksom ikke skal stikke) Så guttungen fikk utslett overalt av ullbodyen, så det måtte vi fint kutte ut. Men de klærne man får kjøpt som er 50% bomull og 50% ull derimot, er supre, de funker veldig bra selvom han har følsom hud:) Så kan kanskje være greit å se an hvordan barnet reagerer på ulla før man kjøper masse av det (det er jo ganske dyrt) .
Tulipan2010 Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Det spørs vel på temperaturen i september... Noen september måneder er jo som sommermåneder. Jeg har ikke kjøpt noe ull. Ser først hva no får, og sender heller mannen på shopping hvis behovet er der.
mamma til to prinsesser <3 Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Begge deler går, men jeg ville ha satset på flest ullplagg. Det regulerer jo temperaturen uansett hvordan vær det er ute.. Fikk det i gave til nr 1 og brukte det på de varme dagene også.. Da ble hun ikke for varm og koset seg godt i vognen.. Hun var født i juni.. Satser på ull selv denne gangen..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. august 2010 #7 Skrevet 10. august 2010 Ull skal jo i teorien virke temp.regulerende, men min erfaring m eldstejenta- som er veldig varmblodig av seg, er at dette ikke gjelder alle.. Hun ble ihvertfall søkksvett av å f.eks ligge på lammeull på sommern/ varm vår, så ulltøy sommerstid tror jeg ville funka dårlig. Vet jo ikke hvor varmt det blir i september, men regner m en del bomull i starten, og så kanskje ull utover i oktober/ november (har en del Janus str 60, da har hun noe å vokse i iløpet av vintern, men d blir altfor stort til sept.bruk- må i så fall brette opp ermene noe veldig. Har to ullbodyer i str 50 også, sånn i tilfelle. Kjøpt på salg iløpet av våren hehe;)
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 10. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2010 Takk for fine svar ) det blir nok litt av hvert da tenker jeg.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 Forresten, kommer du i morgen, Sadie?
Gutt 08 Jente11 Skrevet 10. august 2010 #10 Skrevet 10. august 2010 Hva med ull/silke? Det har jeg brukt mye til min gutt på relativt varme dager. Og det vil fort bli tid for ren ull også Bomull ble aldri en suksess hos oss siden lillegutt gulpet mye... Ull ble absolutt vinneren her i huset. Men måtte ty til bomull de aller varmeste dagene på sommeren.
Isabella12 Skrevet 10. august 2010 #11 Skrevet 10. august 2010 Selv om ull er såkalt selvregulerende, vet jo alle at ullgenser er varmt i september. Men babyer er jo forskjellige; vær bare obs på overoppheting.
alvefrøken Skrevet 10. august 2010 #12 Skrevet 10. august 2010 det må en bare se an...... Selv har jeg funnet ut at ull er tull på varme dager, selv om det sies at det skal være bra i varmen også..
gullis og snuppis Skrevet 11. august 2010 #13 Skrevet 11. august 2010 Jeg har termin i begynnelsen av oktober, og satser mest på bomull i starten. Som en del over har jeg litt blandede erfaringer med ull. Sønnen vår blir fort varm og kan få varmeutslett av ull. Synes dessuten selv at bomull er mest behagelig mot kroppen, med mindre det er veldig kaldt. Babyen pakkes jo godt ned i vogn og dyne/pose, så det skal litt til at det blir for kaldt. Bare passe på å sjekke ofte om h*n er for varm eller kald. Men etter hvert som det blir vinter og minusgrader kommer jeg til å bruke ull på begge barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå