Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 10 mnd som begynte i barnehagen igår og det går ikke så bra som jeg hadde håpet. Han gråter hele tiden mens jeg er borte. Jeg vet ikke om det har noe med den personen som er kontaktpersonen hans (muslimsk dame) eller om det bare det at han er mammadalt (noe jeg vet han også er). Jeg er ikke rasist og damen er veldig koselig, men jeg synes hun er for usikker og for lite utadvent til å være kontaktperson. Jeg lurer på om han reagerer på skautet hennes eller om alt er helt tilfeldig. Grunnen til at jeg lurer er at da en mann overtok ham gikk alt fint uten gråt i over en halvtime. Etter det var han ikke god nok lengre. Jeg har også en gutt på 2 1/2 år som går på samme gruppe, men det ser ikke ut til at det har noe å si for minstemann.. Er litt fortvilet for jeg hadde jo håpet at det skulle gå LITT bedre på dag 2.

Noen med erfaring, råd, trøst. ett eller annet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142181587-10-mnd-og-barnehagestart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg mener personlig at de som er kontaktperson til barnet skal være utadvent, skal kunne et par "triks" for å få barnet over på noe annet, vise omsorg og kunne trygge foreldrene. jeg synes ikke det høres ut som denne dama hadde disse egenskapene. det at hun er muslim har ingenting med saken å gjøre, men hvis hun prater dårlig norsk så har det kanskje det?

Kanskje han er en av dem som trenger at mammaen er der i flere dager, før hun går fra barnehagen? Er du utrygg på å gå fram ham på grunn av denne muslimske damen eller har du dårlig samvittighet for å gå fra lillegutten din? I så fall bør du jobbe med dette selv, for dine følelser påvirker gutten din sterkt. Gutten din spør kroppslig og ubevisst om det er et trygt og bra sted du forlater ham på og om barnehagepersonellet er til å stole på.

Jeg er ped.leder, og synes det var veeeldig tidlig å forlate gutten din allerede dag 2. Han er liten, og skjønner ikke hvorfor du blir borte. Dessuten kjenner han ikke barnehagepersonellet enda.

Jeg ville som pedleder anbefalt deg å være der noen dager sammen med ham til han føler seg trygg. Tilvenningen MÅ ikke gå på 3 dager.

Jeg skal ha tilvenning med min sønn på 16 mnd nå, og jeg går ikke fra bhg før jeg ser at han føler seg trygg på de ansatte der. Dessuten skal han ha både 15 mnd kontroll og en sykehusvissitt i løpet av første barnehageuke, så her tar vi det rolig i tilvenningen. Vi skulle startet i morgen, men nå er han syk så vi får vente litt til...

dag 3 gikk faktisk mye bedre selvom han gråt litt da også. Etter det virker det som om han har innsett at her skal han være mens mor er på jobb så nå går det veldig bra med han:) Jeg prøver å hente ham (og broren) så tidlig som mulig og har snakket med arbeidstedet mitt for å få ammetid og da håper jeg at det kan bli enda tidligere henting. Er så glad for at det ordnet seg. Hadde hele uken til disposisjon for at bhg tilvenningen skulle gå bra og det var godt:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...