FanteGuri Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Hvilke ammeinnlegg bruker dere? Skal snart få nr.2, og forventer meg såre brystvorter med mer, trenger noen ammeinnlegg som ikke setter seg fast. Ellers noen gode råd for å få bukt på/ unngå såre brystvorter?
Formerly known as Tina Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Jeg har brukt libero lenge, men etter å ha prøv natusan sine er det de jeg liker best:-) de henger litt fast... I begynnelsen (første mnd) brukte jeg bare t-skjorte hjemme. Mannens slik at det ikke skulle stramme. Når jeg var ute brukte jeg innlegg Håper du finner noen du liker:-) Ellers fant jeg ut at løse plagg var det beste for meg når brystvortene var såre. Mest mulig lufting. Jeg pleide å klemme ut litt melk etter at hun hadde spist og smøre det over og så lot jeg brystvortene lufttørke
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Når du er ferdig med å amme så lønner det seg å klemme ut litt melk som du smører brystvorten med og la det lufttørke. Når det kommer til ammeinnlegg så er Chicco sine absolutt best uten tvil synes jeg! De får du kjøpt på barnas hus!
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Jeg bruker Libero sine og de fungerer bra Jeg ammet ikke nr 1 så jeg forventet med veldig såre brystvorter og hele pakka, men jeg kjøpte meg Purelan før fødselen og på dag 6 som jeg begynte å kjenne at det begynte å gjøre litt småvondt smurte jeg de med en gang, etter hver eneste amming og da gikk det over uten at jeg fikk de store smertene Viktig å ha ammeinnlegg når du smører på det for det setter fettflekker på klæra som er vanskelig å få bort. Også har jeg hørt at om du har ullinnlegg og purelan så kan det gjøre at man får sopp, er visst fantastiske groforhold inni ullinnlegg sammen med Purelanen Det hjalp iallefall på meg Lykke til
Grateful mom Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Jeg sleit veldig med ammingen med forrigemann, og fikk veldig såre brystvorter. Gikk jo over etterhvert, brukte noe purelan, lufttørket mye, og tenkte ikke over hvilke innlegg jeg brukte. Så, denne gangen forventet jeg jo det samme styret, men siden ammingen gikk som en drøm var jeg bare litt sår og sprengt i et par dager før det ga seg helt, så etter min erfaring tror jeg det er veldig viktig å tenke teknikk for babyen! Som å tenke på utstyret ;-)
sillyfilly og Olivia Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Jeg har falt for Avent. De er HELT tørre! Var kun litt sår i begynnelsen, men det pga feil sugemetode. Det ordnet seg med lufttørking etter hver amming Medela PureLan salve.
Gjest eelis+kian Skrevet 10. august 2010 #7 Skrevet 10. august 2010 Avent! De er helt tørre, genialt for såre brystvorter :-) Natusan sine var helt grusomme, men Libero funket fint senere i ammeperioden. Jeg hadde KJEMPESÅRE brystvorter den første uka. Etter første amming (ja, FØRSTE amming!) fikk jeg små blemmer på tuppen av brystvorta, og senere på kvelden sprakk de. Sårene blødde og jeg gråt hver gang han var sulten. Jeg grudde meg til å legge han til puppen, hehe. Han hadde riktig sugetak og alt, men han sugde så utrolig hardt at brystvortene mine ikke hadde en sjanse. Purelan funket ikke i det hele tatt. Den er så seig, og det gjorde kjempevondt å smøre den på. Så jeg gikk med puppene på vift den første uka, og smurte med morsmelk så ofte jeg kunne. Jeg klarte ikke å ha t-skjorte eller genser over, for det gjorde så vondt når stoffet traff brystvortene. Etter nøyaktig en uke gjorde det ikke vondt mer, og det skjedde helt over natta. Jeg håper du slipper såre brystvorter, det er helt forferdelig. Lykke til med baby og amming :-)
2010 Mammaen Skrevet 10. august 2010 #8 Skrevet 10. august 2010 Libero innlegg er de jeg synes er best. De klistrer ikke til brystvorten, og de er ganske store, sånn at det ikke lekker så lett utenfor selv om de ikke ligger 100% riktig. De kjennes tørre, selv om det er en del melk i dem og de er såpass tynne at de ikke klumper seg og synes lett gjennom klær. Natusan sine synes jeg klistrer veldig til brystvorten og kan derfor gjøre det verre om man er sår, de er også mye mindre, samt at konsistensen blir "ekkel" når det kommer mye melk i (jeg har lekket mye i perioder) og de føles derfor våte.
snurretassa Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 Chicco er uten tvil best! Jeg har prøvd Natusan, Medela, Avent og altså Chicco, og de siste stiller i en egen liga... Har slitt med sopp og såre brystvorter og jeg har lekket myyye og Chicco er suverene. De er ikke så lette å få tak i lenger, men jeg bestiller her: http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=104&prodid=43088 Ellers var brystskjold fine å ha den første tiden, og Purelan salve, den er god. Helt topp å bruke på leppene også... Lykke til!
Siamese Hellhound Skrevet 10. august 2010 #10 Skrevet 10. august 2010 Jeg synes faktisk at Avent sine loer litt. Men nå har jeg prøvd Chicco, og de er suverent best! Helt tørre, og loer ikke.
2 prinsesser + liten spire=) Skrevet 10. august 2010 #11 Skrevet 10. august 2010 jeg anbefaler avent sine! de var så gode! angående såre brystvorter så var min erfaring at viss man bare sto seg gjennom det et par dager uten å gjøre noe videre med det, så ble brystvortene til slutt herdet. Siden jeg dobbelammet tvillinger så vil jeg tro jeg fikk kjørt meg litt mer enn de med en, men det funka fint for meg:)
Tøffe Tøflus Skrevet 10. august 2010 #12 Skrevet 10. august 2010 Bruker medela og chicco, alt etter hva jeg får tak i. De er litt dyre, men absolutt verd hver eneste krone i forhold til natusan og libero. Natusan er kriseløsningen hvis det bare er dagligvarebutikk innenfor rekkevidde.
Bompi:) Skrevet 10. august 2010 #13 Skrevet 10. august 2010 Jeg bruker thermobaby sine. Kjøper de på Barnashus. De er helt fantatiske, lekker aldri gjennom og henger ikke fast selv om en er kjempesår (har hatt åpne blødene sår. De er heller ikke så tykke som avent og libero sine, minner ganske mye om medela sine.
Formerly known as Tina Skrevet 10. august 2010 #14 Skrevet 10. august 2010 Hehe. Jeg trekker tilbake anbefalingen av natusan sine.... Jeg likte de helt frem til i dag....
Tingeling&guttaboyz Skrevet 11. august 2010 #15 Skrevet 11. august 2010 Been there, done that x 2. Trodde jeg skulle slippe unna såre brystvorter denne gangen, men nei(dog bare for en kort tid:) Min favoritt er definitivd Meleda. Formsydd til brystet, så ser bra ut under trang genser, og utrolig god oppsugingsevne(jeg lakk som en sil i starten.) Lufttørk ellers mye og smør med mm etter amming for å forebygge. Få hjelp til 100% riktig ammeteknikk! (Jeg hang i snora på barsel denne gangen.. tjihi:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå