enda en Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Må bare dele min glede. Er mellom 9 og 12 uker gravid, har visst om svangerskapet i 5 uker. Vanligvis raser jeg opp 3 kg pr måned i mine svangerskap, men denne gang er jeg på stedet hvil. Er så GLAD for det, siden jeg er tung nok fra før! ))
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Gratulerer:) Jeg gikk heller ikke opp noe særlig i første trimester, men har blitt litt i andre, spesielt i overgangen til tredje trimester. Kjenner at det er sommer og at jeg har mere vann i kroppen ja;) Har vel lagt på meg 6-8 kilo så langt, avhengig litt av tempraturen ute og hvor aktiv jeg har vært den dagen:) Men hadde 10-15 kilo for mye da jeg ble gravid, og har som mål å holde meg under 100 kg, dvs jeg kan bare legge på meg 10 kilo mens jeg er gravid. Tror ikke det blir å gå, da jeg er 30 uker nå og har enda 10 uker igjen å gå gravid (kanskje 12?), men så lenge jeg ikke legger på meg mere enn 10-15 kg, skal jeg være superfornøyd. Litt fglad for at sommeren er "over" og det ikke er så mye is og brus og saft lengre, hehe. Gjør godt med hverdag og faste rutiner rundt måltidene! Har du satt deg noe mål om hvor mye du "kan" legge på deg, eller skal du prøve å holde det til et minimum?
enda en Skrevet 10. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2010 Oi, det var lite opp til uke 30! 10-15 kg er jo det baby m.m veier , og det raser man jo ned de første ukene alt. Holder du deg der er det jo suverent. Jeg har også satt meg et mål, og det er "max "13 kg opp. Det er det jeg går ned etter fødsel. Klarer jeg det har jeg et godt utgangspunkt til videre slanking etter fødsel og amming. (Er 30 kg over matchvekt, så det er nok å ta av.) I tidligere sv.skap har fokuset vært å kose seg med magen, ikke tenke på å holde vekta. Det kostet sine kilo, så denne gang er jeg supermotivert for å holde vekta lengst mulig. Jeg slanker meg ikke, men spiser etter lavkarbo-prinsippet.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 10.08 her:) Spiser vel også litt lavkarbo, men jeg spiser knekkebrød litt ris, pasta etc, men prøver å holde meg unna brød. Blir skikkelig oppblåst av det, så er ikke noe gøy. I tillegg har jeg ikke hatt noe særlig lyst på søtt, og det er jo bra siden jeg vanligvis er en skikkelig sjokoholiker! Det har blitt endel brus, men har holdt meg til lettbrus, selv om ikke det skal være noe bra det heller. Noe må man jo bare gi og ta på.... Aktivitet blir det desverre bare mindre og mindre av pga bekkenløsning, men prøver å gå en tur eller være aktiv hver eneste dag. Så får jeg heller ha det vondt på kvelden, jeg nekter å la inaktivitet være grunnen til for mange kilo. Siden jeg også har noen kilo ekstra, (Når jeg sier at jeg har 10-15 kilo for mye, er jeg veldig snill med meg selv, og prøver å ha et realistisk syn på hvor mye jeg faktisk blir å klare å ta av meg senere, hvis jeg skal være skikkelig streng, så er jeg vel heller 20 kilo ekstra nå, men som sagt: Realistiske mål først, så får man ta resten etter man har nådd første milepæl.) Derfor er det også blitt så viktig å ikke legge på seg så mye, ellers så blir det så veldig tungt etterpå. Men som ei dame sa til meg i dag: Nå har du de verste mnd igjen ang vektøkning! Kjente hjertet sank litt da ja... Spesielt siden jeg bare har noen få kilo igjen til 100, og vet at jeg får masse vann på slutten. (Må vel ikke være så opphengt i tallet 100:) Dessuten blir man ikke yngre, og med alderen går jo også forbrenningen ned.... Ble litt langt dette, men var godt å lette tankene litt! Er liksom ikke noe man snakker så mye med andre om! Trimmer du mye for å holde vekta i sjakk, eller er det mest maten du passer på?
enda en Skrevet 10. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2010 For en postitiv ting å si da; "slapp av, du kommer til å bli bælfeit". (Sånn med litt andre ord bare, hehe) Når vektøkninga kommer er jo helt individuelt. Noen legger på seg jevnt (som meg), andre mest i 2.tri. Så det er vanskelig å spå. Hvis du er en vannsamler er jo det rene vannkilo, ikke noe som er kommet for å bli. Jeg kan ikke skryte av særlig mye vann i kroppen, så her er det rent fett som har kommet på tidligere. :S Jeg spiser også knekkebrød (daglig) og litt fullkornsris innimellom. Fullkornspasta kanskje 1 gang på 2 uker. Er litt ala fedon nå i svangerskapet, men teller karbohydrater. Ligger på ca 100 karbs for dagen. På lørdagene skeier jeg ut med pizza med familien og litt godis/iskrem. Foreløpig har det gått veldig bra! Her er det ingen trimming for tia . Går meg en liten tur når jeg orker, men hittil har trøtthet og kvalme bremsa ned på det. Har også bekkenproblemer, så det blir vel enda mindre aktivitet etterhvert. Satser på å trille turer med minsten når overskuddet kommer tilbake, før jeg blir handikappet igjen.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Ja, skal ikke så mye til før overskuddet forsvinner heller;) Føler meg så på topp noen dager, og vasker huset og er kjempeaktiv, og da er jeg helt ferdig dagen etterpå. Det var dette med den gyldne middelvei, hehe:) Blir bedre etterpå, men av erfaring med høst/vinterbaby, vet jeg at det ikke blir så mye trilling her hvor jeg bor, så krysser fingrene for en nydelig høst og vinter med lite snø og vind, slik at det går an å komme seg ut en tur! Har også kjøpt noen gravid yoga treningsdvd som jeg har brukt noen ganger, men det har jo vært like godt å være ute i sommer, men blir nok å finne de frem igjen nå når høsten kommer snikende. Den ene er veldig bra, og har eget treningsopplegg for tiden etter fødsel, så blir vel å benytte meg av den for å stramme opp den delen som trenger det mest etter fødselen;))
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 BLÆH! Jeg har gått opp 3-4 kg til nå, og er litt lei meg for det, for hadde tenkt å prøve å ikke gå opp i det hele tatt, for har noen kg ekstra å ta av (10-12 kanskje) Og skjønner egentlig ingenting av dette, for trodde ikke egentlig at jeg kom til å gå opp om jeg spiste sunt og trente, bare at baby ville ta av mine ekstra reserver om dere skjønner... er ikke dette mulig det da eller? Er forresten uke 25 nå...
heltutrolig #Overtid# Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Eg gikk opp 25-30 kilo i forrige svangerskap og etter det holdt de seg fast og eg la på meg enda mer... Men denne gangen startet eg første trimester med å gå ned 4 kilo pga kvalme og oppkast.. og etter det har eg holdt meg fint 1-3 kilo under startvekt..og er veldi lykkelig for det..er nå 93 kilo.. og stoler på at jm har rett når ho sier at vekta vil rase etter at eg har født..(om ikke mer enn 40 dager håper vi...)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #9 Skrevet 17. august 2010 Hei 15.15. Jeg er første anonym her. 4-5 kilo er jo ikke mye, du er jo over halveis. Jeg tror kroppen legger på seg det den trenger, spesielt hvis man er flink til å holde seg i aktivitet. Dessuten er det lettere å legge av seg igjen hvis man har gode treningsrutiner, så ville ikke vært så bekymret for det hvis jeg var deg. Så lenge du ikke spiser masse godteri og ligger på sofaen, så gjør det ingenting å legge på seg! Tror kanskje det er viktig å få fokuset bort fra hva man faktisk veier, og heller legge vekt på at man spiser sunt og at man er i aktivitet. Eller at man ihvertfall er bevisst på hva man får i seg, og at man også klarer å holde det når man ikke er gravid lengre!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 Nei, kjenner jeg har blitt litt vel opptatt av hva jeg får i meg av næringsstoffer og kalorier. Har holdt meg langt unna alt snacks og spiser kun grønnsaker, fisk, litt kjøtt, fullkornsknekkis og frukt. Er litt slitsomt, og blir superhormonell og begynner å grine bare samboer foreslår å ta en pizza eller noe sånt... Og klarer ikke sitte i ro heller, blir helt rastløs og får dårlig samvittighet etter 15 min på sofaen. Huff, håper dette går over...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #11 Skrevet 18. august 2010 Uff, sånn skal det ikke være! Jeg spiser nå både pizza og godteri! Pizza er jo ikke så usunt, så fremt du ikke spiser det hver dag:) Og godteri kan man kunne unne seg også. Må jo leve som "normalt" selv om man er gravid. Det at du stresser sånn kan heller ikke være noe bra for babyen, eller? Er ikke noe vits å IKKE unne seg noe som helst, det er viktig å kunne belønne seg selv med små ting;) Hvis man har gått tur kan man godt spise litt is, eller hvis man har vært aktiv hele dagen så gjør det ingenting å ligge på sofan på kvelden! Her er det slik at når ungene er i seng, så tilbringer jeg mesteparten av tiden i sofaen;) Når jeg tenker meg om, så har jeg tilbringt mye av dagen på sofaen i det siste:D Husk på at man skal legge på seg 10-15 kilo når man er gravid, og det er en grunn til dette! Så mitt råd er: Slapp mere av og ikke vær hysterisk, husk at det kommer en tid etterpå også. Min erfaring er at kiloene raser av etter fødsel, og hvis man er flink til å trille tur, så går det meste av seg selv.
enda en Skrevet 29. august 2010 Forfatter #12 Skrevet 29. august 2010 Oppdatering fra meg her. Er nå 14 uker og har gått opp 1 kg nå. Ikke spesielt glad for det, men er vel sånt jeg må regne med? Blir litt stressa, selv om 1 kg knapt kan regnes som oppgang. Høres skikkelig hysterisk ut her og er det kanskje også... Nå er jeg på vekta hver dag i frykt for at "nå begynner det, nå kommer kiloene". Og er livredd for at nå, NÅ begynner økninga- ett kg for uka! Men altså, må bare presisere; jeg slanker meg ikke, er bare påpasselig med å ikke spise for mye karbohydrater i hverdagen. I helgene unner jeg meg både pizza og godis, og er vi i bursdager ol spiser jeg kake. Hvordan går det med første anonym? Holder du vekta sånn passe? Er intressant å høre fra dere som er kommet lenger i løypa enn meg. Sammenligne litt!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #13 Skrevet 29. august 2010 Første anonym her:) Har lagt på meg 7 kilo så langt, og er nå 33 uker på vei. Vekta har stått stille etter vi kom hjem fra ferie, hehe, og det er jo vel og bra, men jeg kjenner nå at jeg er MYE mer sulten enn vanlig, så regner med det blir å øke litt nå på slutten. Er vel bare kroppen som sier i fra om at den trenger litt ekstra, selv om jeg spiser faste måltider, og faktisk spiser meg mett hver gang. Gikk faktisk ned to kilo på to uker rett etter ferien, men har nå gått opp igjen ett, så ligger nå på 97 kilo om morgenen. Tror jeg tjener mest på å ikke spise godterier, og prøve å bevege meg litt, selv om det begynner å bli tungt med magen. Veier meg hver morgen, mest av gammel vane nå, men også for å hele tiden ha målet om 10 kilo i bakhodet. Nå har jeg derimot begynt å bekymre meg for tiden ETTERPÅ, siden det begynner å bli en aktuel problemstilling. Gruer meg veldig til å se meg selv i speilet uten gravidmage, fordi nå ser jeg jo egentlig ganske fin ut med stor rund mage og fine spretne pupper, hehe;) Håper bare jeg klarer å være like flink når babyen er ute av kroppen! Alt man skal bekymre seg for:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå