Gå til innhold

Gravid, og bli deltidsstudent i tillegg til jobb? Er det så lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg her? Andre gravide deltisstudenter?

Lurer på å begynne på deltidsstudie, men lurer også på å bli gravid.

Skal jobbe 60 % hadde jeg tenkt, men også ta opp studielån. Er dette lov? Hva skjer om jeg blir dårlig i svangerskapet og må ta ut symelding?

Har så lyst å begynne på lærerstudiet. Det tar 5 år, og har jo lyst å bli ferdig en gang.

Har en jente på 5 år som også har lyst på søsken, og vi har jo veldig lyst på en til.. Bør jeg vente til neste år(vet ikke om det blir deltisstudie da) eller skal jeg bare hoppe i det? Får jo perm penger for 60 %, og blir ikke lånet i lånekassen omgjort til stipend istedenfor lån under permisjonen?

Kommer jo ikke til å ta perm fra skolen neste år mtp at det er lite skole, og jeg vil klare det med en 5 mnd gammel baby. Så da spørst det jo om lånet blir omgjort?

Skrevet

Hei:) Jeg er fulltidsstudent og jobber deltid. Og ja, du har lov til å ta opp studielån selv om du jobber. Men husk at en del av stipendet blir omgjort til lån dersom du tjener over et visst beløp. Tror denne grensen er litt over 130 000 i året. Og jo, når en er i fødselspermisjon blir 44 uker omgjort til bare stipend, dersom man har studert de siste 6 mnd på forhånd, og skal fortsette videre etterpå. I tillegg tror jeg man får forsørgerstipend. Dette må du sjekke opp i, men jeg tror du kan fortsette å ta fag på skolen selv om du har fødselspermisjon også, dersom du ikke vil ha fri et år.

Skrevet

Takk for svar!

Uansett blir det vel mest økonomisk å jobbe 100 %?? Min samboer er veldig i stuss om dette er så lurt. Han tror vi vil tape mye penger.. Tenker at det blir kun to år med studielån da han tjener ganske godt om 2 år og vi slipper det når jeg jobber litt ved siden av..

Har ringt lånekassen, men tror ikke hun skjønte hva jeg mente..

Hvor mye er forsørgerstipend egentlig?

Skrevet

Har ingen erfaring med dette selv, men veit at man blir veldig sliten når man er gravid. Så pass på å ikke ta på deg for mye :) Kanskje er det bedre å studere heltid og få deg en jobb 1-2 ganger i uka. Evnt ta fag deltid da. Men jeg hadde aldri orka å jobba 100%, være gravid og ta fag i tillegg.. Tenker heller jeg vil bruke barselpermisjonen min til å ta noen fag på NKS :)

Skrevet

Jeg ville forresten råda deg til å satse på det som er best løsning for deg, ikke hva som blir mest økonomisk.Du er gravid kun noen få ganger i livet og kroppen krever sitt :)

Skrevet

Heisann!

Jeg er sikkert litt gal... men jeg jobber 100%, har to små på 1 og 3 år, og er 50% student - ja, og så er jeg gravid også... Men for meg fungerer dette helt fint! Er student på 2. året nå, og klarer faktisk å ha tid til alt jeg ønsker å ha tid til. Barna er jo det viktigste, men med fleksibel jobb, studering på kveldstid, og superlette svangerskap går det fint.

Du kan få stipend samtidig som du jobber, som noen nevnte her i tråden, forutsatt at du ikke tjener mer enn 136.000,- i 2010 og ca 140.000 i 2011 på et vanlig 10 måneders studieår. Tar du utdanning med en varighet kortere enn 7 mnd i året, kan du tjene 340.000,- i året uten å miste stipendet.

Mht forsørgerstipend, avhenger dette av hvor mye ektefellen tjener. Min tjener dessverre for mye... ;-)

Det er forresten veldig greit å studere når man har permisjon. Jeg har fått lov å ta veslejenta med på forelesningene, og da ga både nav og lånekassen grønt lys. (Mht foreldrepenger og studielån etc.) :-)

Lykke til!

Skrevet

bøyer meg i støvet her altså!! :) Imponert!

Skrevet

Har vært student og jobbet og alt det der, hehe.

Det du må tenke på, er at du skal ha praksis på lærerskolen, så pass på at praksisen ikke faller når babyen er nyfødt, det er det eneste som kan være veldig slitsomt. Dessuten kan pappaen ta pappapermisjon når du er på skolen, og da taper dere ikke noe særlig økonomisk vil jeg tro? I tillegg så er det lurt å ta ut pappaperm i eksamensperioden, slik at du får lest.

Forsørgerstipendet er på 1 el 2 tusen, husker ikke helt hvor mye det var på da jeg var student. Du vil jo få fødselsstipend (et semester eller 8 mnd, husker ikke helt) når babyen er født, men du kan likevel fortsette å studere/ta eksamen.

Skrevet

det gikk veldig fint å studere 150 % og jobbe 80% når vi hadde 1 barn og ventet nr 2. det tok brått slutt i uke 24 med fare for prematur fødsel. reduserte da til kun 100% studier...

du kan fint få foreldrepenger fra jobb og lånekasse.

Skrevet

Takker for svar.

Men uansett er det vel mest økonomisk å bare jobbe? Altså ikke studere i det hele tatt.

Å gjøre begge deler kan jo bli slitsomt, men er vel innstilt på det frem til neste sommer.

Har tenkt å redusere stillingen til 60 % nå, og heller ta den opp til 80 % etter jul og før fødselspermisjon slik at jeg får høyest mulig lønn det året jeg går hjemme. Håper dette kan gå seg til, og at vi ikke taper altfor mye penger.

Min samboer er så redd vi taper 150 000 da min årslønn er 300 000, og nå må jeg ned i stilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...