Gå til innhold

Noen her som har barn som har begynt å bruke briller i 5-års alder?

Anbefalte innlegg

Sønnen vår ser ut til å ha problemer med synet. Kjenner det så godt igjen på meg selv!

Flere kvelder på rad har han klaget over vondt i hodet, og det blir bare verre og verre for hver dag som går. I går klarte han nesten ikke gå på do eller pusse tenner oppreist en gang :-( Stakkars gutt, det må være fælt å ha det så vondt. Husker med gru den hodepinen jeg hadde før jeg endelig innrømmet at jeg trengte lesebriller!

Rett før vi skulle gå ut av rommet og hadde sagt god natt så spurte han om det var hans feil om øynene ikke virket, og om han ikke hadde passet godt nok på dem. Vi sa selvfølgelig nei og at noen har det bare sånn uten at de kan gjøre noe med det, og at pappa også for vondt i hodet hvis han ikke har briller på.

Da fortalte han endelig at det var noen galt, fordi han klarte ikke å se bokstaver og bilder skikkelig alltid når han skulle være med og lese og øve seg på å skrive :-(

Er det noen andre her som har barn som måtte begynne med briller tidlig? Hvordan gikk det, og hvordan "overtalte" dere dem til å ha dem på (hvis det var nødvendig da)?

Fortsetter under...

Ja min datter måtte det :)

Var ikke klar over det engang, men ved sjekk av øynene pga andre ting så fant vi ut at hun trengte lesebriller styrke +1. Din sønn har jo tydeligvis enda verre syn, så skyndt deg sier jeg bare.

Husker selv hvor forferdelig det var å ikke kunne se ordentlig, og hvor godt det var da jeg fikk briller og kunne se alt!

Hun syntes ihvertfall det var kjempegøy å få briller, hun var med å valgte de selv, og klarte nesten ikke vente til de kom.

De andre i barnehagen ble nesten misunnelige og ville prøve de, og søsteren på 4 ble litt misunnelig også, så hun fikk solbriller istedet. Veldig pop med briller her altså :)

Men jeg var bevisst positiv til brillene, skrøt over hvor stilig hun var etc, og det har nok litt å si hvordan du fremstiller det.

For sønnen din kan det jo bli "kult" med briller :)

Fort seg å få henvisning til øyelege. Han lider tydeligvis.

Vårt barn fikk briller ved 4årsalder. Null problem, hun er overlangsynt og en ny verden åpnet seg. Plutselig var det gøy å se i bøker, tegne osv.

Å, stakkars liten, som var redd det var hans egen skyld.

Ingen av mine barn har trengt briller foreløpig, men jeg kom på at min gutt på 5,5 hadde lagt merke til at et annet barn hadde brukt briller da han var på SFO for første gang forrige uke. Han hadde tydeligvis ikke sett barn med briller før.

Og så syntes han at den gutten så så veldig kul ut, så han lurte på om ikke han også kunne få briller, og sa at han ihvertfall ønsker seg briller til bursdagen.

Fikk hastetime til helsestasjonen, og skal være der om 30 minutt. SÅ får vi se hvordan det går. Han hadde jo egentlig time om nesten 3 uker, men sånn som det har vist seg å være så er det altfor lenge.

Han har hatt problemer med å se den nederste linja på 4-års kontrollen (eller nesten 5 som han var når han endelig kom til), og har sjekket 2 ganger der allerede.

Stakkar har ikke sagt noe om hvor galt det egentlig har vært, og har lidd i stillhet helt til hodepinen kom :-(

Får bare krysse fingrene for at vi blir videresendt til øyenlege med det samme slik at vi kan velge ut briller og alt med det samme.

Pappa'n bruker jo briller, og jeg har lesebriller, så det skal nok ikke bli noe særlig problem å få ham til å synes at det er gøy :-) Finne noen kule innfatninger så går det nok bra tenker jeg :-)

noen kule innfatninger så går det nok bra tenker jeg :-)

-------------

Lykke til med å finne innfatninger som bare er bittelitt kule.

Tror du skal lete leeeeeeenge ;(

Fireåringen min bruker briller, og har gjort det siden hu var årsgammel, og jeg kan virkelig forsikre deg at barnebriller stort sett er svært så kjedelige og svært så dårlige, og varer i veldig, veldig kort tid.

Håper at dere kommer innenfor de strenge reglene til nav, for da får dere i hvert fall dekt glass og fire hundre kroner for innfatning.

Annonse

Blir nok ikke noe briller i første omgang.

Han klarte synstesten til slutt. Så alt, og da var det ikke noe mer å gjøre enn å vente å se om det ikke bedret seg. Så blir d fastlege etterpå i så fall.

Så vi får krysse fingrene og håpe at det er av andre grunner han har hatt de problemene han snakket om...

Ble han også sjekket for skjeling, skjeve hornhinner, klarhet på linser og lysømfintlighet samtidig?

Hvis ikke så anbefaler jeg at fastlegen får ordnet en hastetime hos (spesial)optiker ved øre/nese/halsavdeling ved det sykehuset dere tilhører.

Der har dem nemlig utstyr beregnet (spesielt) for små og store barn.

Han var fire, hadde vel +3 omkring på begge sider. Var aldri noe problem, han så dårlig uten, og syntes livet var bedre med briller. Da han var 12 fikk han linser, briller og fotball er en dårlig kombo.

Han ble ikke sjekket for noe sånn nei. Det var på helsestasjonen dette da. Han må jo bestå synstesten (les: være tolmodig nok til å gjennomføre den) før han kan gå til fastlegen sa helsesøster, så da får vi tro på det.

Han så alle linjene veldig godt, men herregud, det gjør da jeg også, men det er ikke det samme som at jeg kan klare meg helt uten.

Får ta en ordentlig test gjennom fastlege og sykehus etterhvert ja. Tror det bør gå ørliten tid til neste gang slik at det ikke blir så mye at han slår seg vrang...

tror det bør gå ørliten tid til neste gang slik at det ikke blir så mye at han slår seg vrang...

-------------

Han kan bare slå seg så vrang han vil ;)

Han trenger nemlig ikke si et eneste ord på sykehuset.

Dem har nemlig så mye bra måleutstyr at det eneste han må gjøre er å la seg bli fanget, samt ha øynene åpne i kort tid av gangen.

Og dessuten siden han klager på hodepine, så er spesialist-optiker på sykehuset en fin plass å starte.

Min datter fikk briller rett før hun var 4,5 år. Det ble oppdaget på 4-årskontrollen. Hun har +6 på ene øyet og ingenting på andre.

Det gikk veldig fint for hennes del. Hun var såpass stor at hun så jo selv at det ble uendelig mye bedre med briller på. Det første hun sa, var: "Mamma, nå kan jeg jo se helt til Afrika!" :-)

Anbefaler dere å ta kontakt med helsestasjonen for å få henvisning til øyelege.

Annonse

Slank bakfra, da har du jammen vært uheldig! Datteren min har brukt briller i to år, og har hatt tre forskjellige par + ett par med solbrilleglass, og samtlige har vært kjempetøffe! Noen ganger finner vi mange stilige og andre ganger få, men hver gang har vi funnet noen som passer henne perfekt og som er tøffe. Hun har et par venninner med briller også, og de har også alle sammen skikkelig tøffe briller.

Kan du ikke bare bestille time hos optiker da? Interoptik har ihvertfall spesiellt personal som er utdannet til å ta slike undersøkelser. Jeg tok min datter dit når hun var 4 1/2 år. Det viste seg at hun hadde +9 på begge øyer og hun fikk briller umiddelbart. Interoptik sendte oss videre til sykehuset, og hun blir nå fulgt opp der hver 3 mnd. Hvis det er snakke om mer "normale" styrker så holder det å følges opp hos optiker med riktig kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...