Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kommer det mye mindre melk når man pumper enn når barnet suger selv? Er det mindre på kvelden?

HAr pumpet meg ett par kvelder nå fordi eg må bort en kveld. småen er to mnd og 11 dager. den siste uka har han sovet fra ca 21-22 til ca 06-07 om morgenen.. noe eg syns er utrolig mye... usikker på om eg skal la han sove så mye eller om eg skzl vekke han å gi han mat.. men har og hørt att han styrer det der selv.. att sover han så lenge er han vel ogsåå god og mett.. Stemmer det? Han er litt små desperat nåe han våkner da, da går det ikke fort nok..;) syns liksom det minker på mengden melk i brystene.. før klarte han seg med en pupp om gangen, nå virker det nesten som han ikke er fornøyd med begge enkelte ganger.. de siste dagene har eg pumpa meg før eg går og legger meg, men det kommer så lite.. som nå har eg klart å få ut 100 ml tilsammen på begge puppene.. etter mye arbeid.. bytta frem og tilbake noen ganger.. Er redd han får i seg for lite, og att eg pluselig ikke har mer melk til han...:( Han har mange våte bleier for dagen. før så lakk eg mye.. nå gjør eg ikke det lenger..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer mindre melk når man pumper enn når babyen suger selv .

Han får helt sikkert nok mat siden han greier å sove hele natta.

100 ml på kvelden synes jeg høres bra ut. Greier ikke å få ut så mye jeg.Får ut ca 150 på formiddagen.Det er mindre melk på kvelden, men den er fetere og mer mettende enn den på dagen, så det skal mindre til.Tror ikke du skal bekymre deg om at han får i seg for lite. Mange våte bleier er vel et godt tegn.Du kan jo kontrollveie han på helsestasjonen om du fortsatt er i tvil.

Jeg lakk også i starten, men det gav seg.

Skrevet

Hei! Jeg vet ikke om jeg har så gode svar til deg, men jeg har også samme erfaring med at jeg føler at jeg ikke alltid har nok og at det ikke lenger lekker så mye. Gutten min er like gammel som din. Tror det henger sammen med at melkemengden nå har stabilisert seg i forhold til behov, samtidig som de suger kraftigere nå og tømmer brystene helt, sånn at det tar lengre tid før de "fylles opp". Er ikke sikkert at dette stemmer, men det er nå det jeg har tenkt. Er ikke unaturlig at de nå begynner å ha behov for mer mat også. Prøver å legge han til ofte til brystet for å øke litt produksjon, men han vil ikke alltid ha. Kan jo prøve det du også for å se om det øker produksjonen litt :-)

Skrevet

Om natten produseres mye oxytocin, det hormonet som gjør at melk produseres og utdrives. Dermed er nattammingen så bra for melkeproduksjonen. Når man ikke lenger ammer på natten minker melka litt, men du har fremdeles nok mat til h*n vil jeg tro. Evt kan du jo stå opp og pumpe deg på natten, men du trenger ikke vekke han for å gi han mat. Og hvis du stresser så minker melka enda mer. Så pass på å få nok hvile og ikke stress :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...