E-sept10 Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Var hos jordmor i dag, og jeg har veldig lav blodprosent. Lavere enn sist jeg var til kontroll. 9.2 målte hun den til. Jeg vet ikke helt hva det betyr, men det var visst veldig lavt. Noen som kan tyde det for meg? Hva vil 9.2 i blodprosent si?? Går på jerntabletter... Tips til hvordan jeg kan få blodprosenten enda fortere opp, utenom jerntabletter?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 Blodprosent angir hvor mye hemoglobin det er i blodet ditt. normal blodprosent hos kvinner varierer mellom 11,5 og 13,5, tror jeg. Blodet består av andre ting enn hemoglobin, også vann. Har du mye vann i kroppen vil derfor også blodprosenten falle, det skal man egentlig ikke bry seg om (i følge min svigerinne som er bioingeniør og har jobbet på blodbanken på Haukeland). Det som er viktig er ferritinlagret (jernlageret) i kroppen. Lav blodprosent kan skyldes lavt ferritinnivå, men er du gravid kan det likså godt være vann i kroppen som "tynner" blodet. Da er det ikke nødvendig å ta jern. Du bør derfor ta en blodprøve å se om ferritinnivået ditt er ok eller ikke. Er det ok ville jeg ikke bekymret meg om lav blodprosent, da dette er veldig vanlig i slutten av et svangerskap
E-sept10 Skrevet 9. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2010 Har ikke vann i kroppen heller, så det er ikke det som gjør det.
August 2010 <3 November 2011<3 Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 vil ikke kalle den veldig lav:) helt normalt når du er gravid min var 7
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 OK - da er det mer sannsynlig at det skyldes lavt ferritinnivå og at du trenger å ta jerntilskudd. Jeg ville uansett sjekket ferritinnivået, for å ta jern uten at det er nødvendig er verken bra eller behagelig (veeeeldig sterkt for magen). Det er visst noe som heter hemjern som er mildere for magen enn vanlig jern, dette vet de på apoteket. Generelt så bør du prøve å spise jernholdig mat, f.eks leverpostei og kjøtt, brokkoli og grovt brød. Unngå melk og melkeprodukter, te, kaffe og egg når du ter jern eller spiser jernholdig mat for det hemmer opptaket av jern i kroppen. Prv alltig å kombinere jerninntak med inntak av c-vitaminer som fremmer jernopptak, f.eks appelsinjuice eller paprika. Lykke til!
ltn :) Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 når jeg hadde 8 i blodprosen så var det rett før min lege la meg inn for å få ekstra blod. når jeg hadde så lav svimmte jeg av enn del og gikk me hodepine kjempelenge.
ltn :) Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 og en ting til vist blodprosenten ikke går opp men mer ned kan de vurdere å ta ut ungen. dette er min svigerinne som sier som er sykepleier.
E-sept10 Skrevet 10. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2010 Tusen takk for svar Får håpe den begynner å stige igjen nå, så ikke lillegull må bli tatt for tidlig.
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 jeg har også fått litt lavere blodproent nå, det teller jo inn hvor mye den var ved graviditet start da var min på over 12 og nå under 10 å derfor ble jeg att på jern ar også veldig trett. frertin nivået ditt pleier ofte og tå på helsekortet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå