Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 7 uker på veg (tror jeg) og ringte legen i dag for å bestille time for å få graviditeten "bekreftet". Svaret jeg fikk var at de tar ikke legeundersøkelse før i uke 11-12 i svangerskapet. Selv syns jeg det hørtes veldig lenge ut... Med tanke på å undersøke om alt er bra med fosteret. Noen som har fått samme beskjed eller et helt annet svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 6+4, og var hos legen i dag grunnet typiske graviditetsplager. Da avtalte vi time til svangerskapskontroll 19. august, så da er jeg 8 uker på vei. Det virker som om dette varierer veldig. Men får man noe svar på om det er bra med fosteret på en slik kontroll? Må man ikke til ultralyd for det?

Skrevet

Jo det må man helt sikkert. Jeg syns bare det var litt lenge til... Litt utålmodig kanskje :)

Skrevet

Jeg er utålmodig selv, jeg :) Jeg forstår at du synes det er lenge til. Jeg hadde ikke ønsket å vente så lenge. Det er liksom noe med å føle at man "er i gang".

Skrevet

11-12 er helt normalt om man er frisk. Det er jo egentlig ingenting spesielt de gjør for å bekrefte svangerskapet (du har jo tatt tester selv, så hvilken bekreftelse vil du ha?), de tar ikke UL eller noe sånt så du får ikke vite hvordan fosteret har det. Da må du bestille privat UL selv. Det som skjer er bare prøver og utfylling av helsekort, så det er ingen hast.

Skrevet

hei!

jeg har fått hørt av legen at de normalt sett tar inn gravide til kontroll første gang når de har passert 10 uker.

de sjekker jo ikke nødvendigvis så mye, man får masse info, tar blodprøver og tar imot en del papirer.

Skrevet

Hei hei! :)

På besøk fra 3-tri-- er 31 uker på vei :)

Kjekt å av og til være innom og mimre litt fra tiden man selv nettopp var blitt gravid :) Husker jeg og syntes det var lenge å vente til uke 12 med første kontroll.. selv om alle sa det ikke var nødvendig å ha noe før.