Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 7 uker på veg (tror jeg) og ringte legen i dag for å bestille time for å få graviditeten "bekreftet". Svaret jeg fikk var at de tar ikke legeundersøkelse før i uke 11-12 i svangerskapet. Selv syns jeg det hørtes veldig lenge ut... Med tanke på å undersøke om alt er bra med fosteret. Noen som har fått samme beskjed eller et helt annet svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 6+4, og var hos legen i dag grunnet typiske graviditetsplager. Da avtalte vi time til svangerskapskontroll 19. august, så da er jeg 8 uker på vei. Det virker som om dette varierer veldig. Men får man noe svar på om det er bra med fosteret på en slik kontroll? Må man ikke til ultralyd for det?

Skrevet

Jo det må man helt sikkert. Jeg syns bare det var litt lenge til... Litt utålmodig kanskje :)

Skrevet

Jeg er utålmodig selv, jeg :) Jeg forstår at du synes det er lenge til. Jeg hadde ikke ønsket å vente så lenge. Det er liksom noe med å føle at man "er i gang".

Skrevet

11-12 er helt normalt om man er frisk. Det er jo egentlig ingenting spesielt de gjør for å bekrefte svangerskapet (du har jo tatt tester selv, så hvilken bekreftelse vil du ha?), de tar ikke UL eller noe sånt så du får ikke vite hvordan fosteret har det. Da må du bestille privat UL selv. Det som skjer er bare prøver og utfylling av helsekort, så det er ingen hast.

Skrevet

hei!

jeg har fått hørt av legen at de normalt sett tar inn gravide til kontroll første gang når de har passert 10 uker.

de sjekker jo ikke nødvendigvis så mye, man får masse info, tar blodprøver og tar imot en del papirer.

Skrevet

Hei hei! :)

På besøk fra 3-tri-- er 31 uker på vei :)

Kjekt å av og til være innom og mimre litt fra tiden man selv nettopp var blitt gravid :) Husker jeg og syntes det var lenge å vente til uke 12 med første kontroll.. selv om alle sa det ikke var nødvendig å ha noe før.

Jeg ringte legekontoret og fikk en time rimelig kjapt (6.uke) om jeg ville det.. men fikk beskjedom at det ikke var nødvendig. Da tok de imot urinprøve og legen spurte om jeg hadde noen spørsmål.

Kort oppsummering av timen: fikk bekreftet på urinprøve (som jeg allerede visste) at jeg var gravid + at urinen "så fin ut". De veide meg også.. bare for å ha gjort det.. Resten av blodprøver og diverse fikk jeg beskjed om at de ikke kunne ta før litt senere, så fikk ny time i uke 12 :)

Følte da at timen så tidlig var helt bortkastet.. og kjenner nå, når jeg leste dette innlegget, at jeg skjønner ikke hva jeg gjorde der i det hele tatt :) vet man vil vite om alt er i orden osv, men det får man uansett ikke vite 100 % før på ul. Men det er såklart "trygt" å gå å snakke med legen.

Det jeg gjorde, var at jeg bestilte meg en time til privat ul i uke 12.. dette beroliget meg og jeg slappet av med at "det var noe der". i neste svangerskap kommer jeg ikke til å bestille time før senere :)

Men husk å ringe jordmor i god tid, eller snakk med legen om han bestiller dette i uke 12 allerede.. det KAN være ventetid på jordmor. man skal ikke til jordmor før i uke 23-24om jeg husker riktig.. så det føles lenge til.. men når man først bomber over i 2.tri flyger plutselig tiden avgårde.

Lykke til til dere alle sammen :)

Tro meg.. det blir nok kontroller etterhvert ;)

Skrevet

Det er hundrevis av tråder her inne med jenter som nylig har funnet ut at de er gravide og har fått samme beskjed som deg :-)

Man kan ikke sjekke om alt ser bra ut hos fosteret dersom man ikke tar ultralyd og det er ikke rutine før i uke 17-20.

Den første kontrollen er uansett bare utfylling av papirer, blodprøver, urinprøve, måling av blodtrykk og evt veiing. Man finner ikke fosterlyden før rundt uke 12, så den får du heller ikke høre før.

Hvis du ønsker kontroll før for å sjekke om ting ser bra ut, må du bestille og betale for en tidlig, privat ultralyd selv. Rundt uke 6-7 kan du evt se et lite hjerte som slår. Rundt uke 10-12 kan legen se etter større misdannelser, vurdere nakkefold mtp Downs syndrom etc. Da er fosteret allerede en bitteliten baby hvis alt er som det skal:-)

Lykke til med svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...