Gå til innhold

jeg sykepenger når jeg er arbeidsledig???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener.

Men; permisjons penger får man kun om man har opparbeidet inntekt 6 av 10 månder før fødsel.

Aldri hørt om å sykmelde seg når man går arb.ledig før, i så fall må det nok være noe mer enn bekkenplager. Var selv på NAV forige uke, og da nevnete jeg bekkenplager, fikk bare beskjed om at; "hvis det blir for ille, så må du få behandling for dette"

Jeg undersøkte litt rundt det her før i sommer. Såvidt jeg har forstått kan man få sykemelding selv om man er arbeidsledig, MEN;

De første 15 dagene av sykemeldingen vil du ikke få betalt for. Det er det som er arbeidsgiverperioden egentlig, og har man ikke arbeidsgiver må man ta det tapet selv. Videre vil man få 60 % av inntekten man hadde/gjennomsnittlig hadde, etter de 15 dagene. Altså er det samme satser som om man går på dagpenger.

Får du sykemelding må du fylle ut et ekstra skjema på NAV, som heter som sånt som "krav om sykepenger uten arbeidsgiver", ved siden av å levere sykemeldingen.

Det er med andre ord ganske mye penger å tjene på å jobbe fremfor å være sykemeldt i den situasjonen, men klarer man ikke så klarer man ikke. Disse sykepengene skal, slik jeg har forstått, telle i forbindelse med beregning av foreldrepenger, men det blir ikke så voldsomme summene ut av denne løsningen, med mindre du har tjent veldig godt tidligere.

Hentet fra nav.no:

Hvem kan få sykepenger?

* Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.

* Du må ha vært i jobb i minst fire uker.

* Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Altså; sykepengene er ment å dekke et inntektstap du vil få som følge av sykdom. Har du ikke arbeid, har du heller ikke noe inntektstap.

Hvis du er arbeidsledig går du kanskje på dagpenger?! Dagpenger er likestilt med sykepenger når det gjelder opptjening av rettighet til foreldrepenger. Se under foreldrepenger på nav.no.

Man får sykepenger selv om man er arbeidsledig, men satsene er de samme som ved dagpenger. Det står det ikke noe om på sidene til Nav, men det ble forklart meg på Nav-kontoret jeg tilhører. For å ha rett på dagpenger må man registrere seg som arbeidssøker og gjøre en innsats for å skaffe seg arbeid, det har man jo ikke mulighet til om man er for syk til å jobbe :)

Annonse

Hei.

Det jeg fikk beskjed om hos Nav var ikke helt det samme: Min kontrakt gikk ut, så fikk jeg sykemelding. Hos NAV sa de at de dekket det fra dag 1 når jeg ikke lenger hadde arb giver.

Ved svangerskapsrelatert sykdom dekker nav det fra dag 1 uansett, arb giver får refundert penger for disse dagene.

Forstod det slik at man får 100 % ved sykemld....

Det kan nok stemme! Det var en annen lege enn min fastlege som skrev ut sykemeldingen, fordi min lege hadde ferie, og hun hadde ikke kryssa av ruta hvor det sto "svangerskapsrelatert", selv om det var det. Heldigvis slapp jeg å levere den inn allikevel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...