Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Formen på hode bakifra til babyen min er ikke helt symetrisk, det ser ut til å være skjev fra ene siden. Har noen andre samme problem? Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hodeformen til min er veldig asymmetrisk. Flatt bakhode og skjev. Jeg har begynt å legge ham på magen om dagen, også når han sover (jeg følger da med). Har også bestilt ei pute som heter "Babydorm", som skal gjøre at det ikke blir press på en del av hodet når de sover på ryggen om natta. Aner ikke om det hjelper, men jeg prøver iallefall!

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Pass på at de ikke ligger å sover på den ene siden hele tiden, da kan hodet bli skjevt.. Vi har fulgt med på vår sønn, men legen på 6 ukerskontrollen kjente fort at han hadde fått en favorittside likevel. Fikk bare beskjed om å passe på, f.eks. endre stilling på stellebordet.

Skrevet

Mini er flat i bakhodet på hans høyre side. Men dette skyldes antageligvis en låsing i nakken hans som gjør at han har favoritt side. Vi får ikke lov til å trene for mye med han før han har vært hos manuell-terapeut. Han skal dit på torsdag. Fram til da har vi fått beskjed å legge han kun på hans venstre side og magen når han er våken og litt på ryggen(han vil jo ikke ligge på magen hele tiden og snur seg over på ryggen). Når han ligger i lekegrinda og på stellebordet prøver vi å legge noe bak ryggen hans og vippe han forsiktig over på siden(bare en liten helling), og legge leker på hans høyre side(så han snur seg og får høyre del av bakhodet opp fra matta/gulvet/senga).

Men det er ikke enkelt å få han interessert i de lekene vi legger der siden han har vondt for å snu seg den veien.

Blir bedre når vi kommer oss til manuell-terapeuten:)

Skrevet

Det ordner seg gjerne av seg selv når babyen blir mer aktiv og holder hodet oppreist så lenge han er våken. Fikk tips fra barnefysioterapeuten ved helsestasjonen å hele tiden stimulere med leker, bæremetoder etc slik at han var tvunget til å se andre veien.

Vår var veldig venstrevridd første 2-3 mnd, etter det har det gått seg til nesten av seg selv, fulgte rådene i noe grad men det var faktisk ikke så nødvendig etterhvert... Favorittsiden er nå ikke lenger favoritt (ikke lenger så favoritt selv ved soving) og selve hodeformen er bedre. Er nå 8 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...