Gå til innhold

Noen som skal/har vært eller har tanker om en ekstra UL mellom 10-12 uke for å se om alt står bra til med den lille i magen?

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen spesielle årsaker eller grunner til å få en ekstra UL gjennom sykehuset/det offentlige, så legen min sa jeg måtte ta en privat om jeg hadde ønsker om en UL nå i ca 11 uke. Jeg har ikke hatt noen blødninger eller noe som tilsier at noe kan være galt, eneste årsaken til at jeg ønsker en ultralyd neste uke er fordi jeg ønsker å bare få se om alt står bra til med den lille i magen og om alt ser ut til å ha utviklet seg som det skal. Og at jeg faktisk da tror jeg ville gjort min hverdag litt lettere, for jammen er det mange bekymringer og tanker som dukker opp. Og spesielt når man er så dum å sitter å leser på alle slags forum om ditt og datt som kan gå galt.. Det gjør jo bare en engstelig, og det mest sannsynlig uten grunn for å behøve å engste seg i det hele tatt!

Men likevel, hadde virkelig vært godt å få sett den lille i magen og bare få vite om alt ser bra ut ettersom dette er første gang jeg opplever å være gravid og ikke har noen erfaringer om denne spesielle opplevelsen her:)

Flere som også føler litt på dette? Eller som har erfaringer?

Fortsetter under...

Obs.. Noe rart skjedde, så det ble visst lagt ut to ganger:) Holder med å bare svare på denne da feks:) Beklager, ikke meningen at det skulle komme opp to ganger altså!!:)

Hei,

I mitt første svangerskap var jeg sånn vanlig bekymret helt til ordinær UL hadde bekreftet at alt sto bra til. Jeg fant ut etterpå at det var jo igrunnen helt latterlig at jeg ikke hadde tatt en privat UL bare for å slippe bekymringen. Koster jo kun rundt 500,- og for meg er det absolutt verdt det. Hadde en privat UL i uke 8 nå, kjenner jeg er super avslappa denne gangen i forhold til første gang. Tenker å ta enda en UL i uke 12-13.

Jeg var også på det ja :)

Men tror det hadde mye med å gjøre at jeg hadde en SA ikke lang tid i forveien. Nå ville jeg bare sjekke så jeg slapp å bekymre meg.

Hadde en i uke 7 for å høre at hjertet hadde begynt som det skulle også en igjen rett over uke 12 for å se at vi klarte "første kneika" :) Jeg er veldig glad jeg gjorde det!!! :)

Har vært på tidlig UL med de andre 2 svangerskapene og skal gjøre det denne gangen også! Greit å sjekke nakkefolden og at alt er i orden!

Var på ultralyd i uke 8 og 11+5, veldig godt å se at alt er ok. Veldig deilig å høre lege si at nå er det minimale sjansjer for at noe går galt:o)

Synes de første 12 ukene var uutholdlige, de leeeeengste ukene i hele mitt liv.

Annonse

Vi var på UL i uke 8. Fikk se et lite foster med et dunkende hjerte!

Veldig deilig å vite at det var noe som levde inni der. Man blir jo litt bekymret av å lese innlegg etter innlegg (ihvertfall jeg..).

Synes absolutt du skal ta deg en tur til UL. Jeg gikk med en god følelse i kroppen etterpå!

Heisann jeg tok UL på Volvat da jeg var 8+5, og skal til ny UL hos gynekologen min til fredag er da 10+6. For meg er det viktig å vite at alt er som det skal etter å ha mistet og blitt lurt av kroppen tidligere. Dette blir mest sannsynlig min siste graviditet og unner meg ekstra oppfølging :-)

Titter innom fra 2tri. :)

Jeg tok privat UL i uke 12+6, og syntes det var veldig fint å vite at alt sto bra til der inne før vi gikk ut med graviditeten offentlig. Slutten av 1tri/begynnelsen av 2tri er jo gjerne litt som et vakum, man merker liksom ikke så godt at man er gravid - mange av symptomene har (heldigvis) forsvunnet, mens man ikke kjenner spark enda.

Det var vel verdt sine 850kr å få den lille titten! Når det er sagt, synes jeg det er helt riktig at man må betale det selv hvis man ikke har medisinske grunner for å få henvisning fra lege. De aller fleste har råd til den lille tusenlappen det koster, hvis de velger og ønsker å prioritere det.

Så konklusjonen min er: Hvis du føler behov for det, så ta gjerne privat UL. :)

Starten på denne tråden var som om jeg skulle skrevet det selv:-) Dette er mitt første svangerskap og jeg klarer liksom ikke helt å legge bekymringende til side. Har hatt minimalt med plager, kun ømme bryster og behov for myyye søvn,og nå er plutseligg symptomene så og si borte. Blir smårar av å lese diverse innlegg og historier og har også flere vennepar som har opplevd abbort. Er nå 12+1 og skal på UL om en uke. Skal bli veldig godt å se hjertelyd og at alt er ok der inne:-)

Takk og takk for så mange tilbakemeldinger og tanker rundt dette! Jammen sant at det er godt å kunne ta en tidlig UL for å se om alt står bra til altså, må jo være verdt hver krone om man må ta det privat også:) Tror nok man sparer seg for unødvendige bekymringer og at man kanksje også føler det litt mere virkelig om man ser et lite foster der inne:)

Lykke til på UL og videre i svangerskapet alle sammen <3

Jeg tok UL i uke 8 forrige gang og er glad for det. Denne gangen venter jeg litt så jeg får se mer enn en reke:P Skal ha UL i uke 10 så jeg kan slippe bekymringene OG så jeg kan fortelle familien det uten å senere måtte fortelle at det gikk galt:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...