Gå til innhold

Når byttet dere fra sprinkelseng til stor seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 2 år 2 måneder og jeg lurer på å bytte om til sprinkelseng over sommeren. Han har kommet litt ut av rutiner og våkner gjerne rundt femtiden på nettene nå, så vi må jobbe litt med det førts.

Lurer på deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden min snart 2,5 åring fortsatter ligger godt i sprinkelsengen og ikke klatrer over ennå, så lar jeg han få lov til å beholde den.. helt til han finner ut hvordan man kravler over.... da er det jo like greit å bytte... Men jeg tror nok det ville blitt mye ut å gå på natten hvis han hadde fått stor seng nå... men alle barn er jo ikke sånn.

Skrevet

Hei du. Jenta mi er 2,5 år og fikk ny seng nå. Hun klatert stadig ut av sprinkelsengen så da syns vi det var like greit.

Vi har kjøpt en seng der det er lekeplass under og trapp opp til selve sengen. Hun syns det er kjempestas :)

Skrevet

Jenta vår fikk ny seng når hun fylte 2 år. da klarte hun å klatre ut av sprinkelsengen.

hun skulle også få en lillebror. så det var greit å gi henne en stor seng noen mnd før lillebror kom , sånn at hun ikke følte at han "tok" sengen hennes.

Skrevet

Min kom seg ut av sengen da han var mellom 1,5 og 2 en gang. Tok da bare ned den ene siden på sengen - siden det var en mulighet. Sover derfor fortsatt fint i sprinkelsengen sin siden det er så liten plass på rommet.

Skrevet

Vi byttet litt før jenta vår var 2 år, og da var det nesten så jeg tenkte "hvorfor gjorde vi ikke dette før?"! Det var mye bedre, mer praktisk og stas for henne. Ble ikke noe trøbbel med leggingen, som jeg fryktet. Var redd hun skulle begynne å hoppe ut av senga og styre på, men det gjorde hun aldri. Hadde ikke begynt å klatre ut av sprinkelsenga heller hun da, men lillebror måtte få sprinkelsenga da han kom til.

Synes det er mye bedre å kunne sette seg sammen med henne i senga, lese en bok, synge litt og legge oss ned ved siden av henne noen ganger. Nå har hun jo også sluttet med bleie, så greit at hun da kan gå inn til oss å varsle og til do selv etterhvert når vi tar den av om natten også.

Vi kjøpte en juniorseng på Ikea vi da, Kritter heter den. Så den tar ikke så mye mer gulvplass, den er 75x165cm og den har en sengehest så hun ikke kan ramle ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

Byttet når han var 1 år og 9 mnd. Gikk veldig bra:-) Har sengekant på juniorsengen. Han har stått opp "i søvne" kun et par ganger siden vi byttet, og ramlet ut kun 1 gang (uten å slå seg). Han er stolt av den nye sengen sin, og liker den svært godt:)

Leggingen går like bra som tidligere, og nattesøvene er like god (les dårlig) som den alltid har vært...!

Skrevet

Jenta vår begynte å klatre ut av sprinkelsengen da hun var 22 mnd, og det endte som regel med at hele familien våknet fordi hun som gikk rett i gulvet:(

- så da kom ene langsiden av sprinkelsengen og sånn har hun det enda.

Har en veldig fin sprinkelseng, som gjør seg godt som stor seng en stund til så har ikke umiddelbare planer om å kjøpe noen ny.

Skrevet

Mini her klatret utav da han just hadde fylt 2 år, kjøpte juniorseng, snart 2 mnd etter har vi fremdeles store leggeproblemer.

Han syntes det er kjempegøy med stor seng, men leggingen drar veldig ut på kvelden og vi har prøvd ALT. Før når han lå i sprinkelseng sovnet han med en gang, nå er vi inn og ut opptil 70 ganger hver kveld.

Har nå begynt å låse alle dørene oppe, har grind på trappa, så han kan bare være på sitt rom om evt i ganga. Alle lekene er fjernet så det er ikke mye å finne på der da.

Håper snart det bedrer seg, skulle virkelig ønske vi kunne hatt sprinkelsenga lengre.

Skrevet

Her er vår erfaring. Eldstejenta gikk over fra sprinkelseng til stor seng da hun var 2 år og 3 måneder gammel. Ikke fordi hun måtte, men fordi hun noen måneder senere skulle bli storesøster, og vi ville at hun skulle få ny seng i god tid før lillebror skulle overta sprinkelsenga.

Det var november da hun byttet seng, og dermed helt mørkt på barnerommet om kvelden. Vi tror det er en av årsakene til at sengebyttet gikk så bra hos oss. Det frister jo ikke å stå opp og leke hvis det er så mørkt at du ikke ser lekene. Så mitt tips er å bytte seng i den mørke årstiden og ha det mørkt på rommet. Tok lang, lang tid før hun begynte å stå opp på egenhånd om morgenen. Hun ropte på oss da hun våknet om morgenen.

Skrevet

Minsta var 21 mnd da vi tok av den ene sprinkelsiden. Har ikke plass til stor seng før vi flytter, så hun ligger fortsatt i sprinkelseng. Hun går aldri ut av den på natten. Det har vært perioder hvor hun går ut av den og klatrer opp i storebror sin seng og legger seg under dyna hans, dette skjer før de sovner. Har begynt å sette meg på en krakk utenfor døra deres, sitter der i 5 min. så blir det ikke noe tull.

Skrevet

Hun var vel litt over 1.5 når vi tok av ene siden på sengen hennes og erstattet med en sengebøyle. Hun begynte å klatre over og det er jeg litt redd for iom at største jenta gjorde det samme og var uheldig og brakk håndleddet når hun var like gammel.

Det skal vel mye til før det skjer, men jeg er heller føre var. Så snart de begynner å klatre ut så bytter jeg.

Skrevet

Vi byttet da vi flyttet2,5 år. Hun klatret ikke ut av sprinkelsengen. Det rare er at hun kom aldri ut av den nye sengen heller:)

Skrevet

min ligger fortsatt i sprinkelseng,koser seg i den å d er goo plass ennå,han er 3 år. skal få seg seng nermere jul på eget rom( har hatt eget rom i 1 år) men senga hans står på mitt rom:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...