Gå til innhold

Morsmelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg lurer på når dere fikk melk ? jeg er 35+3, og har bare hatt en bitteliten lekk for noen uker siden. har en svigerinne som er 25 uker på veg, og lekker så mye at hun må sove med håndkle. det har hun gjort siden uke 20. er det jeg som er treig, eller?

er redd for å ikke få melk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nok melk skal du se. Første gang fikk jeg melk i uke 28, nå er jeg i uke 34, og ingen melk enda. Men den kommer! Om ikke før fødsel, så er det like vanlig at den kommer etter fødsel. Det skal du ikke bekymre deg for:)

Skrevet

jeg lurer også på det samme altså.... jeg har ikke fått et lite TEGN av melk....! puppene er som før også :( jeg har 16 dager igjen til termin. fikk melk noen timer etter førstemann var født, men hun tok ikke pupp så jeg pumpet meg i 2 uker før hun tok tak. og da sugde hun FEIL :) etter 3 mnd var det bomstopp.

det er nesten slik at jeg har lyst å begynne å pumpe meg nå for å være sikker på at jeg skal ha nok og mer melk denne gangen! jeg gjør jo selvfølgelig ikke det da, men jeg lurer på når denne melken vil komme.

en veninne av meg lakk så sinnsykt melk da hun var rundt 25 uker på vei at hun måtte skifte ammeinnlegg 6-7 ganger i døgnet for da var det klissvått! ;)

men melken kommer nok den når babyene kommer ;)

Skrevet

Om man har melk eller ikke før fødsel har ingenting å si for om du får nok melk til babyen, så det kan du ta helt med ro=) Jeg så ikke en eneste dråpe melk før fødselen sist, men fikk fort sprengfulle pupper etter fødselen og MER enn nok melk til jenta mi, faktisk så mye at hun sleit med å få tak og jeg måtte pumpe meg for å få bort overskuddet;) Har ikke sett noe melk til nå helller (34 uker), men som sagt- bekymrer meg ikke!

Skrevet

Jeg svarer som ammehjelper nå.

Noen lekker mye melk i graviditeten, andre ingen ting. Alt er normalt. Det er melk i alle bryster i graviditeten, men bryster er forskjellige med tanke på om de slipper det ut eller ikke. Uansett er det snakk om små mengder (en teskje eller spiseskje som renner ut i senga/på genseren FØLES mye, men er jo lite)

Ca 1% av kvinner kan ikke klare å produsere nok melk. De har en tilstand der melkekjertlene ikke har utviklet seg. Kjennetegnes ofte av manglende utvikling av bryster i puberteten, ingen ømhet i brystene ved mens eller graviditet. Manglende ønhet i brystene er det mange andre som opplever også, så det trenger ikke være et tegn i seg selv. I tillegg kan NOEN kvinner med PCOS slite med å få nok melk, men slett ikke alle!

Å forsøke å øke melkemengden i graviditeten er nytteløst. Morkaka skiller ut hormoner som virker dempende på melkeproduksjonen, og det er først etter at morkaka er borte at man virkelig kan si at produksjonen kommer i gang. Så effektiv er denne dempingen at om man etter fødsel har en morkakerest, så klarer ikke kroppen å komme skikkelig i gang med produksjonen.

Det som øker melkeproduksjonen raskt etter fødsel er at babyen suger masse, masse. Helst uten skjold (premature er de eneste som TRENGER skjold). Jo mere tid barnet har ved brystet de aller, aller første dagene (det er da hormonpåvirkningen av brystet er størst), jo flere melkekjertler modnes for melkeproduksjon, og jo mer melk (og jo lettere er det å øke produksjonen senere).

Jeg må bare anbefale en bok, ligger på nett helt gratis:

http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Vellykket_amning.pdf

Den er knallbra, og det er ikke så mange sider. Mye kan man også hoppe over, man trenger ikke vite hvor mange kvinner som ammer eller ikke f. eks. Men det boka gjør er å gi en oversikt over amming, som de fleste kvinner i Norge faktisk IKKE har, og dessverre er det veldig forskjellig hva man møter av kunnskap på føde/barsel/helsestasjon. Å lære seg nok om amming til å i alle fall kunne sile ut de amme-uvennlige rådene er veldig, veldig nyttig!

Å amme kan være så utrolig enkelt, men det krever på en måte at man enten har nok kunnskap, eller totalt kobler ut hjernen og lar barnet få styre alt helt fra første stund (finne tak selv, "Mamma for første gang" av Gro Nylander beskriver dette veldig bra!) og ikke minst få lov til å suge så ofte og lenge de har lyst. Koble ut hjernen, følge barnet og ikke klokka er råd som er veldig viktige ;) Og innstille seg på noen uker hvor amming rett og slett er det man driver med. Etter hvert klarer man fint å amme mens man er på do, finner seg et glass vann, rører i middagen eller er på dansekurs (jada, har gjort det også) og lærer trinn.

Og dere: ammehjelper kan ringes til før fødsel også om man vil. Og for all del - ring FØR problemene vokser seg store. Det er sååååå mye lettere å rydde opp i småproblemer enn når de får vokst seg store. Ingen ting er så herlig som å få telefon fra en nybakt mamma som egentlig ikke har noe særlig problemer, men som trenger litt råd!

Lykke til med ammingen damer! Dette klarer dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...