Gå til innhold

Hvordan står det til med søvnen til dere mødre da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at jeg konstant er trøtt. Nå sover som regel datteren vår på 3 mnd intervaller på 2- 3 timer gjennom hele natta fra 20.00- 06.00- 07.00. Jeg ammer henne da og det varer alt fra 10 minutter til 30 minutter.

Men det hender hun våkner oftere enn det også, og jeg får ikke sove når hun sover på dagtid. Det går utover parforhold og voksentid, for noen ganger når hun legger seg åtte, så går jeg og legger meg også- er så sliten og sovner med engang. De gangene jeg er oppe litt med kjæresten holder jeg ikke lenger ut enn senere enn 22.00.

Hva med dere andre? Syns ofte jeg hører om disse supermammaene som har barn som sover fra sju- til sju og at man får masse voksentid på kveldstid og aldri er trøtt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner jo at jeg er veldig heldig. Gutten min på mnd sover fra 20-21 og til 07-09 neste morgen! Ikke våken på natta i det hele tatt!:)

Sover også som regel en dupp på 1-2 timer på formiddagen:)

Så her skal vi ikke klage!:)

Skrevet

Jeg har det sånn ca. samme... Her sovner han ca 21 og sover til 2 første gangen... Deretter er han våken hver 2-3 time! Legger meg også samtidig som han på kveldene, så blir lite voksentid. Men søvn må man jo ha :)

Han sover på dagtid, men da må jeg ligge ved siden av til han sovner eller trille han i vognen! Så man blir ganske sliten ja :P

Heldigvis blir det vel lettere med søvnen etterhvert :)

Gjest JuniGull2010
Skrevet

"Supermamma" er bare en maske det... Det går kanskje an å være det en gang i blandt, men ikke hver dag! :-)

Gutten vår er 2 mnd. nå, så han sover heldigvis litt lenge om morgenen fremdeles. Nå klarer vi å få han i seng kl 22.00, da sover han til ca 9-10.00 dagen etterpå. Han ammer hver 2. - 3.time og bruker fra 10-20 minutter. Jeg merker selv at jeg er avhengig av å gå tidlig til sengs. Jeg legger meg stort sett når han legger seg nå, så jeg gruer meg nesten litt til han begynner å sovne enda tidligere. Jeg får vel bare nyte denne tiden, selv om det lengste jeg har sovet i et strekk etter fødselen er 4 timer og det har skjedd 1 gang... Jeg slet ikke spesielt med søvnen da jeg var gravid, så disse korte soveintervallene kom som et sjokk på meg... Jeg sliter også med å sove på dagtid, men jeg forsøker å slappe av ved å f.eks. lese litt eller noe.

Skrevet

Jeg gir mme, så han holder lengre om natten.. Han sover fra ca. 20.00 til rundt 5-7.. Men dette er noe som har bygget seg opp over tid.. I begynnelsen ville han og ha mat hver andre-tredje time gjennom hele natten.

Det er jo alltid mulig å gi litt mme som siste nattamåltid for at han skal holde liiitt lengre.. (Så kan du pumpe deg etterpå, for å opprettholde melkeproduksjonen) Da vil han kanskje holde liiitt lengre og du vil få litt lengre søvn.. :)

Skrevet

Ja i begynnelsen så la vi henne også i 21.00- 22.00 tida og da sov hun faktisk mye lenger om morgenen.

Og hun hadde lengre intervaller om nettene også. Etter at vi gradvis fikk henne ned til 20.00, så har hun også sovet kortere intervaller og våknet mye tidligere, så jeg tror fortsatt at "søvn avler søvn" er en myte, hehe...

Nesten litt flaut å si at man av og til legger seg sammen henne klokka 20.00- før kunne jeg hvert fall si at jeg la meg i 21.00- 22.00 fordi det var da hun la seg , men for å fungere sammen med en meget aktiv baby på dagtid så trenger jeg denne søvnen.

Skrevet

skulle stå at mini er 4 mnd da:) Er visst rimelig heldig ja, som har en gutt som sover ca 10-12 timer om natta:)

Skrevet

Henger meg på denne..nå er lillegutt blitt hele 11.5 mnd da,men føler meg fremdeles trøtt!! Han hadde kolikk frem til rundt halvåret, så han her er litt "bortskjemt" med bæring/trilling i søvn.Nå sover han stort sett hele natta gjennom(fra ca 19 til 5-6-7.). Men har ikke vært sånn bestandig nei..la meg ofte i 20-21 tida jeg også..voksentid var et fremmedord. Fremdeles er jeg stuptrøtt om kveldene og sitter nesten aldri oppe lenger enn til 22.. Huff..lurer på når man skal føle seg utkvilt igjen! Han må fremdeles trilles i søvn på dagtid..på kvelden blir jeg ofte sittende på rommet hans lenge...han hylskriker dersom jeg går ut.. Barnehagestart denne uka, så kanskje han får rast fra seg der på dagtid så han sovner uten problemer på kvelden..(har mine tvil..hehe).

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noen sak å være "supermamma" når babyen sover fra 19-07! Man har jo fått masse egentid og voksentid. De som har sånne babyer er kjempeheldige! Det er mye mer vanlig at babyene våkner flere ganger for mat/kos/smokk/vil leke.

Alt bedrer seg bare barna blir større, søvnen også:) De første mnd er det et unntak at babyene sover over 3-5 timer i strekk om natten. (Og ofte de barna som får mme som metter mye mer enn mm). Etter 6-7 mnd er det håp om mer sammenhengende natt for flere av oss.

Gutten min er nå 8,5 mnd og jeg går fortsatt og legger meg k 22 selv om han sover greit gjennom natten. Jeg trenger masse søvn og prioriterer dette for å være uthvilt til neste dag. (Nå skal det sies at jeg da har hatt noen timer voksentid)

De første mnd var jeg helt zombie av stadig avbrutt søvn, men det er utrolig hvor mye man glemmer... Vil gjerne gå gjennom mnd med søvnmangel igjen jeg:)

Uansett: til alle trøtte og tapre mødre- det blir bedre!!:))

Skrevet

Minstejenta er snart 6 mnd og vokner ca hver 2-3 time i løpet av natta. For en stund tilbake var det amming hver time, så dette er jo en veldig forbedring, haha :)

Storesøster var likedan, muligens verre, hun begynte først å sove natta igjennom når hun rundet 2 år, så jeg kan med stolthet kalle meg en hardbarka mor :)

Skrevet

Poden her er 8,5 mnd, og jeg har knapt sovet en natt over 4 timer, og det er langt i fra sammenhengende... Var litt bedre en periode, men nå har tennene brutt i en 3 ukers tid igjen, og han vil ikke legge seg på kvelden, våkner mange, mange ganger i løpet av natta, og det står stort sett et 3-tall først på klokka når det er "morgen". Har jobbet i 2 mnd nå, så hadde vært digg med en 6-timersnatt eller to, men man venner seg på det meste. Har jo ikke noe valg. Så stå på alle flinke mødre, før vi aner ordet av det så må vi slite de søte små ut av senga, hihi :-)

Gjest Kira06
Skrevet

Den første tiden var absolutt den verste, da vesla slet med kolikk. Hun ville ikke sove med mindre hun lå på brystet til mamma eller pappa. Så i noen mnd hadde delte vi natten oss igjennom; jeg sov fra 22 til 03, deretter fikk pappa sove fra 03-07 før han måtte på jobb. Og da var jeg rimelig sliten igjen når han kom hjem kl 16..., ettersom jeg hadde vært oppe mer eller mindre siden kl 03. Herregud, skjønner ikke nå at vi overlevde... hehe:)

Uansett, nå er frøkna snart 11 mnd, og sover stort sett fra kl 19 til 06. Problemet nå er at mor synes det er så deilig med voksentid på kvelden, at hun legger seg sjelden før midnatt. Så må innrømme at jeg er ganske trøtt fortsatt, men det er ihvertfall min egen feil's*

Skrevet

Godt å se at det er flere som må opp hver 2.-3. time om natten :-) Synes det er så mange som skriver at babyen sover hele natten gjennom fra de er 2 mnd og det gjør ikke vårt gull. Her er det også opp flere ganger om natten, og hver 2 time som regel etter kl 4. I natt var det opp 2 ganger bare, men ikke uvanlig med 4 ganger på en natt fra 20-09 som er en vanlig natt for gutten vår. Jeg er også litt i svime noen dager og kan være litt smågretten de dagene med minst søvn. Legger meg vanligvis i 23-tiden, men burde nok legge meg tidligere. Problemet er at det er det første strekket gutten sover lengst sammenhengende, men da er jo jeg våken... Så den avbrutte søvnen er problemet, og ikke antall timer har jeg merket.

Skrevet

Å gurimalla så heldig vi er her da! Jenta er snart 7 uker og jeg har egentlig ikke vært så trøtt. sover litt innimellom på dagen, men det er ikke så ofte, Den siste tiden har hun sovnet i sengen sin fra 21-23, og sovet til 6 for å få litt mat og tørr bleie, deretter sover vi videre til 9-11 om vi ønsker det.

Vi hadde en kveld sist uke hvor jeg og samboeren ville kose oss med litt god mat- Da ringte vi til en av de stolte tantene og spurte om hun ville være barnevakt i noen timer. Vi gjorde det på en enkel måte Var hjemme hos oss. jeg bare ammet, så fikk tante kose og stelle. Papsen lagde deilig middag som vi koste oss med. Første gang vi har kunne sittet sammen og nyte maten. Det kan anbefales!!!

Skrevet

Har kolikkbaby og sover svært lite.. Han sovner aldri før fire om natta. Håper det endrer seg når magesmertene forsvinner!

Skrevet

Mini her i hus sover rundt 12-13 timer om natta...men siden han legger seg tidlig så står vi også opp veldig tidlig...så jeg er faktisk veldig trøtt! Så ingen supermamma her i hus du!

Men jeg skal ikke klage, voksentid på kvelden har vi mer enn nok av.

Mini sover ikke mye på dagtid, ca 3 dupper på 30 min.

Skrevet

Hei

Vi har tre barn i hus, der de to største er 9 og 11. Voksentid eksisterer kun når vi har lagt oss med nurket på 7 uker. Heldigvis sover han greit om natta nå (våken to ganger mellom ca klokka 22-08). De største legger seg litt sent nå som det er ferie, så her legger alle seg likt - samtidig med nurket (altså ca 22). Vår voksentid begrenser seg til en times tid på kvelden (med et våkent nurk), da de største er i kjellerstua el. Og så har vi en times tid på soverommet etter at nurket og barna har sovnet. Vi er heldigvis like på den måten at vi gjerne legger oss tidlig, men vi bruker alenetiden på prating og kos. Er glad jeg har en mann som ikke er tv-slave om kvelden, men heller vil legge seg tidlig med oss:-)

Skrevet

Jentene mine på 4 mnd legger seg kl 19:30, da sover de til ca 05-06, får en flaske og sovner igjen.. da sover de til mellom 09-10 en gang :)

De sover som regel et par timer på dagen også! Er kjempedeilig med litt voksentid på kvelden =)

Skrevet

Min har sovet fra 19 til 06-07 siden han var 2 mnd gammel.

Så får han en pupp også sover vi til 08. Da må vi stå opp for da drar mannen på jobb, og vi må opp til storebror så han ikke snur huset opp ned!

Han har lært seg å skylle ned i doen nå, så nå er det vel bare å holde på verdisakene!

Skrevet

SNORK! er vel det rette ordet.. er konstant trøtt her....

Har drømt om å få barn som sover på natta... vel, mine sover, men de spiser også! Begge mine har vært veldig like... ganske greie å legge i 20 tiden, sovner selv... men de har også spist hver 2-3 time hele natta i laaaaaaange perioder... akkurat nå er minstemann snart 6 mnd, føles som nattesøvnene aldri kommer tilbake!!! Har jo en på 3 år hjemme også da... så søvn på dagtid går ikke... han må jo følges med på hele tiden han!

Begynt med litt grøt her nå, så håper jo på at det skal hjelp... men har ikke helt troen... hjalp ikke på storebror her... han sov vel ikke hele natten før han var nærmere 2 år tror jeg... men har kommet inn i veldig gode søvnmønster etter det da! Sovner 19-20 tiden... og sover til 08-09....så skal så absolutt ikke klage på han... så nå håper jeg bare lillebror kan begynne å sove hele natten litt tidligere... og få samme gode sovehjertet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...