Gå til innhold

Er dette for mye drikking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min "må" liksom ha 1-3 øl om kvelden. Jeg har vært sååååå mye sur og sagt fra at jeg ikke tolererer dette, men han blåser rett og slett i det, og drikker dem fordet. Jeg er datter av alkoholiker, og har en meeeeget lav terskel for dette, men jeg lurer på om det er meg som er oversensitiv, eller er det "lov" å drikke fra en til tre øl om kvelden..... Når vi er borte etc. blir det jo mer... Han er sjelden full, men for meg er det mer enn nok...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt du reagerer! Dette hadde ikke jeg likt! Nå vet jeg ikke hvor lenge du har igjen til terminen, men hva om du pluttselig må på sykehuset? Litt flaut å ringe etter skyss kanskje... Iallefall når ferien er over og det er hverdag.... Lykke til:-)

Skrevet

Hmm... Her tror jeg du kommer til å få mye forskjellige svar. 1-3 øl er jo ikke mye da. Men du skriver MÅ ha, og da tenker jeg MÅ?? Er det slik at det er hver kveld? Min mann tar seg gjerne en øl eller to til fotballkamp, etter en slitsom dag på jobben eller bare i godt selskap ute på platten nå om sommern. Jeg gjør jo også det(eller et glass vin, når jeg ikke er gravid) Dette synes ikke jeg er for mye. Min mann drikker jo også seg godt brisen om han går ut på byen. Men han MÅ ikke drikke og drikker ikke hver kveld... Og han går sjeldent ut på byen nå når jeg er gravid...

Jeg synes det er trist å høre at han ikke tar hensyn til at du er sensitiv på dette. Dette bør dere få pratet rolig om. Uten at du anklager han eller er sur. Men forklar han at du er sensitiv pga tidligere erfaringer. Dette vet han vel? Uansett bør han vel ikke drikke når det nærmer seg termin. Med de nye promillegrensene så er jo faktisk en øl for mye til å kjøre bil... Hvem skal da kjøre deg på føden?

Håper dere får pratet ut om dette. Men jeg tror nok det er bedre om du forteller hva dette gjør med deg, enn at du kommer med anklager om at dette er for mye....

Skrevet

Jeg forstår deg godt! Og hvis det virkelig er sånn at han MÅ ha 1-3 øl HVER kveld, er han jo muligens etter definisjonen alkoholiker. Syntes kanskje det er lith spesielt å måtte drikke alkohol hver dag, og jeg ville ikke likt at min samboer gjorde det. Det er noe annet å ta seg et glass vin av og til, eller noen kvelder på ukedagene.

Det et sikkert ikke så lett å snakke med han om dette, og hvis det er noe han har gjort i mange år, er det nok ikke noe han lett kommer til å gi seg med. Kanskje dere kan bli enige om at han bremser det ned til noen kvelder i uken, og ikke hver dag? Hva med lettøl? Kan det være en mulighet hvis han liker smaken?

Skrevet

Takk for svar. Det er vel kanskje ikke HVER kveld, men jeg mener det ikke er langt ifra.

Har 11 uker igjen til termin. Han tok selv om spørsmålet om når det er rimelig at han utelater denne ølen om kvelden, med tanke på at det kan bli tur til sykehuset. Jeg vet ikke når man kan beregne, er det ca. 3 uker før terminen man kan begynne å vente???

Jeg har forklart hva dette gjør med meg, men han mener at jeg må tåle dette, for det er så lite. Mange av kveldene er det kanskje en eneste øl. Jeg prøver å godta det, men noe i meg protesterer....

Skrevet

Jeg synes du må si ifra at du ikke liker dette, at du er ekstra sensitiv.

Men jeg ville ikke lagt ned noe forbud mot denne ene øllen før det er 3-4 uker igjen... Men da må han kunne kutte den ut.

Men tror det er viktig at dere får pratet ut om dette uansett... Kan det være slik at han nyter dette ekstra nå før barnet kommer da?? Mange menn har jo litt småpanikk når de skal bli fedre. Min mann var masse ute på byen de første ukene etter den positive graviditetstesten... Litt urolig liksom. Men det roet seg, og nå når det nærmer seg så er han nesten aldri ute lengre. Men han tar seg gjerne en øl om kvelden til en film eller fotballkamp. På sommeren er det jo ofte mer drikking enn ellers. Men jeg synes ikke du skal la dette plage deg.. Ta det opp med han, du er gravid og det er bare rett og rimelig at han tar hensyn til dine behov :-)

Lykke til!!

Skrevet

Hei Toffefe!

Jeg er også datter av alkoholiker, derfor traff du meg ganske godt med innlegget ditt. Min samboer er også sånn at han liker å kose seg med en øl på kvelden etter endt arbeidsdag. Jeg har reagert på akkurat samme måte som du, og hadde problemer med å takle dette. Jeg og min samboer har snakket veldig mye om dette (han kjenner godt til min dårlige erfaring med alkohol). Jeg har lært meg å "tålerere" dette etter mye snakking sammen om det. Man må bare la seg styre av fornuften, og prøve å jobbe seg forbi den vonde følelsen man får i magen. En øl er ikke mye! Og han er ikke på vei til å bli alkoholiker, som noen insinuerer over her!!! En alkoholiker kan ikke stoppe å drikke, det vet du også innerst inne. En alkoholiker blir full hver gang han drikker.

Så det jeg vil frem til er at du kanskje kan jobbe litt med deg selv, prøv å tenkt igjennom hvorfor du reagerer som du gjør, er det rasjonelt? Og kanskje snakke sammen med din samboer om dette?

Når det kommer til drikking før fødsel blir jo det noe helt annet ;)

Jeg synes en liten øl på kvelden går helt fint jeg, og det er vi enige om =)

Men ikke mer, hehe ;)

Skrevet

Snuppa <3, en alkoholiker kan godt stoppe uten å bli full!! Der tar du grundig feil. Problemet er at en alkoholiker ikke kan styre alkoholen, han MÅ ha. Men mengden og perioden er jo individuell. De som har vært alkoholikere i mange år må ofte ha litt hver dag for å "ikke bli full". Når alkoholikere får abstinenser så er det omtrent som når vi andre blir fulle... Men de har sjeldent kontroll over sitt forbruk. Men stoppe før de blir fulle kan de fleste.. Er jo nettopp derfor det er så mange som klarer skjule dette for arbeidskolleger og venner...

Men når dette er sagt så tviler jeg jo også på at mannen til Toffefe er alkoholiker, eller på vei til å bli det. Et par øl om kvelden er ikke mye. men dersom han velger å såre henne hver kveld med dette, så er det for mye....

Skrevet

Jeg insinuerte IKKE at han er alkoholiker, men so

jeg skrev, hvis han MÅ ha 1-3 øl HVER kveld, så er han kanskje det. En alkoholiker er IKKE nødvendigvis en person som blir fullhver gang han drikker! Det er bare tull! En alkoholiker er en som er avhengig av alkohol og som MÅ ha det. Mange alkoholikere blir sjeldent fulle faktisk.

Sånn som du beskriver det, tror jeg ikke din samboer er alkoholiker. Men ettersom du har en far som er alkoholiker, burde han jo respektere dine tanker rundt dette.

Hvis han ikke må kjøre til sykehuset, ser jeg ingen grunn til at han ikke kan drikke EN øl ila en kveld, også 3 uker før termin. Min samboer skal kjøre og har derfor fått totalt drikkeforbud 3 uker før.

Skrevet

Takker for innleggene.

Jeg tror ikke han er alkoholiker jeg heller, jeg bare klarer ikke å irritere meg over at han liksom "mååå" ha det... Han sier selv at han koser seg med det, og at han ikke gjør det for å irritere meg. Det er jo ikke HVER kveld, og det er ikke hver gang det er mer enn 1 øl, men jeg syns ofte det er opptil 3 øl, kanskje mer i ferien. Nå har det jo vært ferie, og jeg har sikkert sett meg lei på disse ølboksene.... Han blir jo ikke noe ekkel eller noe, selv om han er full en sjelden gang, er han bare blid og koselig. Så det er nok min ryggsekk som tynger meg.

Han tok selv opp dette med når han må stille 100% kjørbar døgnet rundt før fødsel, og da sier jeg 3 uker, da, som ble tipset ovenfor...

Skrevet

Tror det blir en god prøve om han klarer å holde seg helt borte fra øl de siste tre ukene. I utgangspunktet så hadde jeg aldrig godtatt at samboer måtte ta seg en øl hver dag. Spesielt etter at vi får unge. Det er fint å begrense alkohol til helger og spesielle anledninger synes jeg. 1-3 øl kan fort bli til 2-4 osv. Å drikke så mye og så ofte er ikke sunt. Skjønner godt at du er litt irritert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...